Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
oprindelse på volvo 16v http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=24089 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | lassetn [ 29 sep 2010, 21:13 ] |
Titel: | oprindelse på volvo 16v |
hvem ved hvor det kendte 16v topstykke kommer fra og hvad hedder topstykket passer det direkte på den nyere b230 bund |
Forfatter: | HenrikGM [ 29 sep 2010, 21:27 ] |
Titel: | |
Det kommer fra 740 GLT 16V, 940 GLT16V, og den mere sjældne 2liters 16V turbo fra italien. Oprindelsen går tilbage til RaceMan toppen fra -75. Toppen passer bemærkelsesværdigt godt på ford 2,3liter og er et kendt mod i usa. Toppen er dyr at skrue på ifht 8v. Cost/benefit blev lavet engang der viste at op til ca 500hk var det billigst med 8V toppen, 16V toppen passer på, MEN der skal laves knastdrev, og det koster typisk ligeså meget som en hel 8V turbomotor. Så den er ikke gratis at bygge på, men som du ser kan det godt lade sig gøre. |
Forfatter: | Jack [ 29 sep 2010, 22:17 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: 16V toppen passer på, MEN der skal laves knastdrev, og det koster typisk ligeså meget som en hel 8V turbomotor.
Knastdrev!? Gad du forklare nærmere!:-) |
Forfatter: | HenrikGM [ 30 sep 2010, 08:39 ] |
Titel: | |
Jack skrev: HenrikGM skrev: 16V toppen passer på, MEN der skal laves knastdrev, og det koster typisk ligeså meget som en hel 8V turbomotor. Knastdrev!? Gad du forklare nærmere!:-) Du ved....oppe i topstykket sidder der nogle tulipanlign. luger der åbner og lukker, i daglig tale en ventil. Rundt om dem sidder der en stålspiral kaldet en fjeder. Oven over dette sidder der en lille hydraulisk prop, det faglitteraturen kalder en hydraulisk ventilløfter. Denne ventilløfter bliver påvirket af en bulet pind, aka knastakslen. For at den kan påvirkes, så skal den drejes rundt, aka drives. Da vi har med en knastaksel at gøre der skal drev i, deraf kommer betegnelsen "knastdrev". Sorry; jeg kunne ikke dy mig for at bringe lidt humor med ind. ![]() Knastdrev dækker her over rem, remhjul, strammer m.v. |
Forfatter: | jesperhj [ 30 sep 2010, 09:14 ] |
Titel: | |
jeg er i øjeblikket i gang med sådan et projekt, og synes ikke man skal være bang for at kaste sig ud i det. alt hvad der skal bruges såsom tandrem(146tand) remhjul osv kan købes hos kgtrimning.og så dyrt synes jeg heller ikke det er. jeg tar det som det kommer, og har ikke været ude i nogen skræmmende ombygninger. men alt i alt(inkl ms motorstyring)har jeg brugt en små 25000 på den.. det er selvfølgelig mange penge, men det bliver så pludselig også en sjov bil. |
Forfatter: | HenrikGM [ 30 sep 2010, 09:24 ] |
Titel: | |
Der er ingen tvivl om at du kan købe det hele i sverige så nemt som ingenting. Det er nærmest bare at hive det af hylderne. Men man skal stadigt tænke lidt selv. |
Forfatter: | Jack [ 30 sep 2010, 11:14 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Jack skrev: HenrikGM skrev: 16V toppen passer på, MEN der skal laves knastdrev, og det koster typisk ligeså meget som en hel 8V turbomotor. Knastdrev!? Gad du forklare nærmere!:-) Du ved....oppe i topstykket sidder der nogle tulipanlign. luger der åbner og lukker, i daglig tale en ventil. Rundt om dem sidder der en stålspiral kaldet en fjeder. Oven over dette sidder der en lille hydraulisk prop, det faglitteraturen kalder en hydraulisk ventilløfter. Denne ventilløfter bliver påvirket af en bulet pind, aka knastakslen. For at den kan påvirkes, så skal den drejes rundt, aka drives. Da vi har med en knastaksel at gøre der skal drev i, deraf kommer betegnelsen "knastdrev". Sorry; jeg kunne ikke dy mig for at bringe lidt humor med ind. ![]() Knastdrev dækker her over rem, remhjul, strammer m.v. Hehe fair nok;-) |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |