Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Gammel Volvo B23XX og Sintermetal kobling - Tilkøring??
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=24407
Side 1 af 4

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 29 jan 2011, 19:05 ]
Titel:  Gammel Volvo B23XX og Sintermetal kobling - Tilkøring??

Hej Folkens..

Jeg har monteret en Sintermetal kobling i min 760 Turbo, da den gamle standard kobling ikke kunne holde.
Kan det passe der er noget tilkøring af sådan en sintermetal-fanden? Nu har jeg ikke haft mulighed for de store udskejelser pga trafikken, men den har kunnet finde på at glide en gang eller to igen. Skal man køre noget tid med den før den bliver "god"?
Det er en Jørgen Poulsen-bygget B23'er, der er bygget til B23ET specs, dog med portet/bearbejdet topstykke, anden knast. 940 manifold med en Garrett T3-T4 hybrid. Den lader 0,8.. Så skyder at momentet er ca. 350nm..

Dennis

Forfatter:  Jakobsen [ 29 jan 2011, 19:09 ]
Titel: 

Hej

Har ik selv prøvet sinter metal koblinger, men fedter den hele tiden ? eller er det kun efter bykørsel eller kørsel med brug af kobling tæt trafik eller ?

Det kan vel os være en justering af kobling eller evt justering af trykplade til lamel..

Hvor tyk er den nye lamel i forhold til din volvo lamel eller en orginal lamel ?

Hvor har du købt din lamel henne ?

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 29 jan 2011, 19:21 ]
Titel: 

Jeg kørte gennem en rundkørsel på vejen hjem, i 2 gear.. Ud af rundkørselen fik den lidt gas, og så snart den begyndte at lave tryk begyndte den af fedte noget. Hmm..

Koblingen kan ikke justeres, da det er hydraulisk...

Den var en lille smule tykkere end den gamle, som var lidt slidt. Så tænkte at det var ok. Trykpladen er dog en standard model..

Lamellen ved jeg ikke hvor kommer fra, da den fulgte med i handelen da jeg købte bilen. Og sælger kan jeg ikke lige spørge, da han er i udlandet i en måneds tid.

Forfatter:  Morten VJ [ 29 jan 2011, 19:23 ]
Titel: 

Tilkøring er vel kun nødvendig hvis man ikke har forberedt det godt nok.
Dvs, ny trykfod, nyafrettet svinghjul.

Tjek på lamellens tykkelse.
Original lamellen er 7,1 mm tyk, riktig mange andre fabrikker bruger en 8,1mm tyk lamel.
Hvad er din sinter?

MVH

Morten

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 29 jan 2011, 19:29 ]
Titel: 

Så har jeg muligvis ikke forberedt mig godt nok. Trykfoden er ny, men svinghjulet er dog ikke rettet af. Da jeg ikke har haft problemer med dette før..

Og endnu en tanketorsk fra min side: Jeg har ikke målt lamellen :damn:

Forfatter:  Jakobsen [ 29 jan 2011, 19:35 ]
Titel: 

Her er lidt læsning angående kobling's lamel trykplader osv. os med justering af trykpladen i forhold til lamellen..

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=15

Men ja af med koblingen og mål den lamel så du ved hvad du har at gøre med :)

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 29 jan 2011, 19:50 ]
Titel: 

Jeg må makke videre med vognen, der er nok ikke andet for.. :)

Forfatter:  m power [ 29 jan 2011, 20:00 ]
Titel: 

ved at skifte til sintermetal får du jo ikke en kobling der er stærkere, du skal jo også have din trykfod opstrammet, ellers er du ikke ret meget bedre stillet end med en standart kobling

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 29 jan 2011, 20:14 ]
Titel: 

Okay, jeg troede bare at resultatet blev en lille smule bedre, da sintermetallen har en anden belægning..

Forfatter:  Jakobsen [ 29 jan 2011, 20:18 ]
Titel: 

Det passer ik at en sinter lamel ikke er bedere end orginalen, den sku gerne ku klare flere hk og mere moment :)

Side 1 af 4 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/