Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
16V knaster? http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=25622 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | John Sahl [ 11 jun 2012, 08:43 ] |
Titel: | 16V knaster? |
Jeg har mig sådan en Punto HGT, den er 1,8 16V, med knastforstiller/variator, vist noget lig det Honda'erne kalder VTEC. Knastforstillerne har det så med at gå til, og det er også sket på min, så en ny er på vej hjem fra England. Jeg skifter tandrem sammen med knastforstilleren, og kan vel så lige så godt smide nye knaster i også, da jeg har fået et sæt Colombo & Bariani (C&B) knaster foræret som kun har trillet 10.000km. Men, jeg er sgu i tvivl om de passer til motoren. Slår jeg dem op inde på C&B's hjemmeside, så tyder det nemlig på at de er til den samme motor, men uden knastforstiller. Numrene fra knasterne: FAR.100.272S FBA.034.260S Nogen ide om hvordan jeg finder ud af om de kan bruges i min motor? (Skriver også en mail til C&B, men jeg har ikke den bedste erfaring med svar fra de italienske firmaer ![]() |
Forfatter: | ae86 [ 11 jun 2012, 09:59 ] |
Titel: | |
VTEC er noget helt andet... Honda kalder det VTC (Variable Timing Control) BMW kalder det Vanos (variable Nockenwellensteuerung) Toyota kalder det VVT (Variable Valve Timing) Porsche & VAG kalder det (VarioCam) etc.. Så vidt jeg ved så bruger alle disse systemer olie kamre monteret på enden af knastakslen til at forstille knasten lidt frem eller tilbage, disse kamre er forsynet via 2 olie kanaler ... en kanal til retarderings kamrene og en kanal til avancerings kamrene... normalt sidder forsyningen til disse kanaler i knastakslens "næse" men jeg ved ikke hvordan dit system er lavet... i teorien kunne man have en adapter der blev boltet imellem knasten og rem-hjulet med egen olie forsyning... |
Forfatter: | K-FINN [ 11 jun 2012, 15:59 ] |
Titel: | |
Du skal sikre dig der er plads, hvis det er meget grove knaster, kan du få nogle bøjede ventiler. |
Forfatter: | John Sahl [ 11 jun 2012, 16:53 ] |
Titel: | |
K-FINN skrev: Du skal sikre dig der er plads, hvis det er meget grove knaster, kan du få nogle bøjede ventiler.
Jeg har lige fået mail fra C&B, og det er ganske rigtigt de forkerte knaster. De er til en Marea/Bravo/Brava 1.8 uden knastforstiller/variator. Godt at de var gratis! ![]() |
Forfatter: | TB206HDI [ 13 jun 2012, 09:45 ] |
Titel: | |
Kan du ikke bare låse knastforstilleren? CatCams anbefaler at man låser den på Peugeot når man smider andre knaster i. |
Forfatter: | John Sahl [ 13 jun 2012, 09:58 ] |
Titel: | |
TB206HDI skrev: Kan du ikke bare låse knastforstilleren?
Altså køre uden knastforstilling efterfølgende? |
Forfatter: | TB206HDI [ 13 jun 2012, 11:08 ] |
Titel: | |
John Sahl skrev: TB206HDI skrev: Kan du ikke bare låse knastforstilleren? Altså køre uden knastforstilling efterfølgende? Jeps. |
Forfatter: | John Sahl [ 13 jun 2012, 12:00 ] |
Titel: | |
TB206HDI skrev: John Sahl skrev: TB206HDI skrev: Kan du ikke bare låse knastforstilleren? Altså køre uden knastforstilling efterfølgende? Jeps. Så fortsætter jeg hellere med standardknasterne. Motoren har 133hk med knastforstiller, og 113hk uden. (Jeg ved ikke hvad andre forskelle der er på den, men det er efter sigende den samme motor...) |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |