Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 20 aug 2018, 19:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 17:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1251
HenrikGM skrev:
Thomas; Der er væsentligt flere med fusk i papirerne end der er med reelt orden i dem, så hvad andre gør kan du kun meget sjældent bruge til noget, uden at stå med deres papirer i hånden.


Noget du ved noget om ?

Der kører rigtig mange vrg turbo rundt som er godkendt gennem jo tuning, at folk så piller ved ladetrykket så de får mere effekt det er så en anden snak.

Selv en golf 2 1.3 kan godkendes med en 1.8 20vt med gt2860rs og 300hk ;-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 19:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7412
Generelt. Ikke kun VR6erene, men generelt på alle bilmærker.

Af de biler der har eftermonteret turbo der er det nok så godtogvel størsteparten der bare har gjort det.

Principielt så kan alt lade sig gøre, det er spørgsmålet om hvor stor indsatsen skal være.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 21:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 856
Geografisk sted: Hellerup
Fortstår slet ikke det skal være et problem ?

Har haft snakket med en Kurt fra F-Styr, og han sagde til mig det eneste der skulle til, for at godkendt en ældere volvo 240 med andet motor er papir fra volvo.

Hvis så bilen er før 1-4 1984 skal man ikke dokumentere emision osv..

Han sagde intet til at motoren var byggt sammen med mixed parts.

i princippet kan man også bygge en 6cyl volvo med tryk og få synet det.

jeg ville ikke være bange for at gå til den mht til syn Thomas...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 21:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
Jakobsen skrev:
Fortstår slet ikke det skal være et problem ?

Har haft snakket med en Kurt fra F-Styr, og han sagde til mig det eneste der skulle til, for at godkendt en ældere volvo 240 med andet motor er papir fra volvo.

Hvis så bilen er før 1-4 1984 skal man ikke dokumentere emision osv..

Han sagde intet til at motoren var byggt sammen med mixed parts.

i princippet kan man også bygge en 6cyl volvo med tryk og få synet det.

jeg ville ikke være bange for at gå til den mht til syn Thomas...



Det ham Kurt Sten Jensen jeg skal snakke med imorgen var planen, kan du huske om det var ham du har snakket med?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 21:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Indlæg: 505
Geografisk sted: Skjern
Jeg har skrevet med Skat om mit projekt, og de vil have ny afgift. Deres vurdering af bilens værdi var helt hen i vejeret, i forhold til hvad bilens reelle værdi er.

Men jeg kan ikke forstå at det skulle være et problem med syn, bare du har under de 220 HK som Volvo Acceptere.

Du må skulle tage udgangspunkt i at bilen er født om en 1.9 med xx HK og du har væsentligt flere HK med din 2.3L med 16V og turbo. Den skal naturligvis holdes under de 220 HK.

Så det må være et spørgsmål om at få anvendt de rigtig tal som udgangspunkt. Så er det lige meget for meget en motor har som standard. Det er 1.9'eren der er dit udgangspunkt.

_________________
Steffen
______________________________
Mange tilfældig fejl er ikke tilfældige
http://volvo.daigaard.dk
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 21:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
Byt være med afgiften, bare lortet bliver lovligt :reading: Og det kan lade sig gøre, det bare et spørgsmål lige og takle den rigtigt :)

Gider ikke gå og være skide nervøs hver gang man køre til og fra race rundt omkring i Danmark :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 22:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1614
Jeg stod i samme situation da jeg skulle bygge min Saab 90.

Den var så også en 85'er, så jeg skulle dokumentere emission, hvilket jeg godt kunne hvis jeg brugte en komplet 8v turbo motor med original mekanisk indsprøjtning.

Men den motor havde +20% (Fra 100 hk til 145hk) og så var den med turbo jo, som automatisk fælder +20% reglen. - Dvs Ja fra færdselsstyrelsen ang emission, nej fra SKAT omkring afgift.

Så spurgte jeg skat om turboladning af min original motor hvis jeg bibeholdte en helt original motor (Samme stempler, krumtap, blok og topstykke), og bare kørte trykladning på den. Det sagde skat var helt fint - endda fritaget fra +20% reglen uanset effekt fordi det var på original motoren. Men så sagde færdselsstyrelsen nej, fordi den motor jo var helt fremmed land mht forurening da den aldrig var blevet godkendt med, som du siger, mixed parts (Pga tilføjelsen af turbo). Altså, ja fra skat, nej fra færdselsstyrelsen.
Det ville kræve en TÜV måling af emissionen.


Jeg havde homolegeringsattest fra Saab der godkendte (så vidt jeg husker) 220hk i min karosse, så bilen ville være sikker og ikke blive rykket midt over.

Jeg tror de regler er skrevet så modstridende med vilje, for at undgå folk tuner.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 22:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
Runesm skrev:
Jeg stod i samme situation da jeg skulle bygge min Saab 90.

Den var så også en 85'er, så jeg skulle dokumentere emission, hvilket jeg godt kunne hvis jeg brugte en komplet 8v turbo motor med original mekanisk indsprøjtning.

Men den motor havde +20% (Fra 100 hk til 145hk) og så var den med turbo jo, som automatisk fælder +20% reglen. - Dvs Ja fra færdselsstyrelsen ang emission, nej fra SKAT omkring afgift.

Så spurgte jeg skat om turboladning af min original motor hvis jeg bibeholdte en helt original motor (Samme stempler, krumtap, blok og topstykke), og bare kørte trykladning på den. Det sagde skat var helt fint - endda fritaget fra +20% reglen uanset effekt fordi det var på original motoren. Men så sagde færdselsstyrelsen nej, fordi den motor jo var helt fremmed land mht forurening da den aldrig var blevet godkendt med, som du siger, mixed parts (Pga tilføjelsen af turbo). Altså, ja fra skat, nej fra færdselsstyrelsen.
Det ville kræve en TÜV måling af emissionen.


Jeg havde homolegeringsattest fra Saab der godkendte (så vidt jeg husker) 220hk i min karosse, så bilen ville være sikker og ikke blive rykket midt over.

Jeg tror de regler er skrevet så modstridende med vilje, for at undgå folk tuner.


Havde den været fra før 4månede 1984, så havde du sluppet for at dokumentere emission, så havde den nok gået :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2014, 23:22 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2470
Geografisk sted: Skanderborg
Her er min erfaring. Disse ting bliver altid blandet sammen. Der er 3 ting som skal holdes HELT adskilt

1) Skat
2) Syn
3) Forsikring

    1) Skat er 20% reglen og spørgsmålet om betaling afgift - såre simpelt men meget ofte helt misforstået når det gælder tryk. Tryk udløser altid VURDERING (altså ikke 20% reglen som sådan), altså udløser vurdering og IKKE nødvendigvis afgift. Afgiften kommer kun hvis vurderingen (som jo så kan være subjektiv af skrankepaver) kommer frem til at nogle af motorens vitale dele er fjernet og skiftet ud eller der er lavet ændringer som andre betaler afgift af. Der vurderes ikke afgift hvis der er PÅMONTERET en mikrobøljeovn eller turbo i motorrummet hvis ovnen eller turboen ikke findes i øvrigt program. Bemærk ordet påmonteret. Der er tale om "fylde på" og "ændre" som to modsatrettede faktorer hvoraf den ene udløser afgift, og den anden (påmonteret) ikke gør såfremt det man "fylder på" ikke findes på en dyre model. Det er faktisk langt nemmere at undgå afgift med tryk på eksisterende motor en suge-tuning, den vej er en custom "fylde-på" løsning som ikke findes i øvrigt program. Der er også stor forskel på hvilke dele der evt. skulle ændres anses som vitale eller ikke vitale dele. En motor som ellers er helt standard og udenom får PÅMONTERET turbo, turbomanifold, indsugningsmanifold, oliekøler, intercooler og programerbarmotorstyring udløser erfaringsmæssigt ikke afgift i svar fra skat. I det svar er manifolde ændret og vurderet til ikke at være af konstruktiv ændring hvortil alle delene er nævnt som påmonterede som ikke udløser identitetstab og afgift. Om bilen så laver 3000hk og turboen kommer fra en færge er afgiftsmæssigt ligegyldigt i skats vurdering. Når ansøgningen sendes er intet dog sikkert eller altid sort/hvidt, men nok nærmere gråt som en usikker person bag skranken ser farverne eller en liderlig procesadvokat vil gå efter hvis afgørelsen ikke er søgt og foreligger på forhånd. Husk her er kun spørgsmålet om afgift og det gælder om at sende flere ansøgninger på mulige sammensætninger. Dokumentet fra ansøgningen med svar fra skat kopieres i 3 sæt, 1 sæt afleveres i kopi til synsman, 1 sæt afleveres på motorkontoret efter syn når plader hentes, et mere kopieksemplar i dit handskerum ved færdselskontrol, og original i "banken".
    2) Syn er den svære hvis den skal lovligt på vejen og husk dette har intet med afgifter at gøre. Her gælder 3 næsten umulige opgaver:

      A) forurening >84 (ikke motor, men bil + motor + vindmodstand ...osv)
      B) Støj >84 (bil + motor + vindmodstand ... osv.)
      C) Sikkerhed (bil + motor + bremser + vægt + vindmodstand ...osv
    Alle tre ting skal dokumenteres af en certificeret enhed NÅR det skal gøres rigtig. Og langt størstedelen af synsfolk aner ikke en klap om dette da det selvklart ikke er det de gør til dagligt. Det gælder om at finde den erfarne synsmand på dette område. Attesten på ovenstående kan komme enten fra importøren eller man selv får lavet en test og får den godkendt...på samme måde som en fabrikant. Der er reelt kun importøren som mulighed som er vilig til at lade fornuften og "træskolængden" komme til ret hvor resultatet er soleklart fremfor at sende dig gennem bureaukrati til egen erklæring og ud i en løbebane som administrativ bilfabrikant. Det er et dokument fra importøren hvori der specifikt er godkendt på de 3 ting: A)forurening, B)støj, og C)konstruktion/sikkerhed. Det underskrevne dokument kopieres i 3 eksemplarer, 1 sæt afleveres i kopi til synsman, 1 sæt afleveres på motorkontoret efter syn når plader hentes, et mere kopieksemplar i dit handskerum ved færdselskontrol, og original i "banken". Du får den store fornøjelse af et registreringsbevis med teksten under bemærkninger "kontruktive ændringer".
    3) Forsikringen skal så være med på de nye synede omstændigheder/effekt og bilens evt. større værdi. Denne, efterfulgt af skat, er den økonomisk vigtige

Hele knuden er syn og herunder forurening, støj og sikkerhed. Og nej en lamda måling betyder intet, det er hele bilens udformning sammen med motor, udmåling mv. Derfor en importerklæring er der jagten skal sættes ind. Alt øvrigt om 20% og afgift er i princippet ligegyldigt fordi det netop er så entydigt når ansøgning sendes... enten betal eller ikke betal. Om bilen kan synes, det er derimod hårdt arbejde og lotteri hos importøren. Kender selv til den hårde vej frem til importørerklæring med de 3 nødvendige "statements" over en underskrift.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jan 2014, 14:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Den eneste spændende turbo maskine fra volvo der rammer lige på 220 hk
med type godkendelse og emissions papirer er en 2.5 b5254t3 fra en s40 / v50 / c30 t5. fås også i focus st220 og mondeo 2.5t så er der bare lige momentet 320 nm er det ikke max 310.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team