Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 dec 2018, 18:03

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 jul 2016, 10:23 
Offline

Tilmeldt: 27 jul 2016, 23:33
Indlæg: 14
møffe skrev:
Er du helt sikker på alle dine trykrør. For det er det de alle starter med.

Umiddelbart er det 130hk motoren hvor røret fra EGR plejer at flække når man læser diverse fora.
Min er 140hk hvor det er en smule anerledes, men anyways det kan sagtens være en utæthed så det har jeg undersøgt.

Den svedte lidt ved samlingerne på det rør der går fra intercooler til indsugning. Det er efterset, renset.
Den sveder ikke der mere, men får et nyt rør i morgen og så prøver jeg det.

Men burde jeg ikke kunne høre at den blæser luft ud der alternativt at den sveder(sovser) lidt hvor det er utæt?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 10:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2469
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Har du prøvet på ford klub Danmark inde på Facebook. Der er der bla nogle ford mekanikere.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 10:36 
Offline

Tilmeldt: 27 jul 2016, 23:33
Indlæg: 14
møffe skrev:
Har du prøvet på ford klub Danmark inde på Facebook. Der er der bla nogle ford mekanikere.


God idé, prøver dem lige :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 10:39 
Offline

Tilmeldt: 30 dec 2007, 20:42
Indlæg: 3
Geografisk sted: kolding
Prøv evt at lave en blindplade til Egr røret og køre en tur med fuld gas. Går røgen væk så er det fordi at Egr ventilen ikke holder tæt eller bliver blæst op. Den metode har jeg brugt et par gange istedet for at skifte dele ud i forsøg


Sent from my nokia 8210 using Tapatalk

_________________
VW Golf 3 1.8 Variant 300hk++


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 11:23 
Offline

Tilmeldt: 27 jul 2016, 23:33
Indlæg: 14
Cult skrev:
Prøv evt at lave en blindplade til Egr røret og køre en tur med fuld gas. Går røgen væk så er det fordi at Egr ventilen ikke holder tæt eller bliver blæst op. Den metode har jeg brugt et par gange istedet for at skifte dele ud i forsøg


Sent from my nokia 8210 using Tapatalk


Jeg havde ikke så mange muligheder da jeg stod med problemet i Østrig, og Ford mekanikeren var overbevist om at det var den :-)
Hjemme havde jeg nok også forsøgt lige at teste den lidt først...
Jeg prøver lige den med at blænde ventilen af og ser hvad der sker.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 15:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1616
Sort røg er for meget diesel eller forkert timing. Fx hvis maf sensor måler for meget luft i forhold til reel luft indsuget (utæthed i trykrør så der blæser luft ud, eller egr ikke kan lukke så den måske blæser luft ud i udstødningen - det sker tit i lave omdrejninger da tryk i udstødningsmanifold oftest er højere end i indsugningsmanifolden under belastning/omdrejninger).
Dieseltryk kan være højere end den får at vide, sensorfejl - trykføler i rail. Det kan godt være computeren tror den kører 1600bar, men hvis nu signalet er skredet og den faktisk kører 2000 bar, så får du jo også mere diesel.

Sidste bud jeg umiddelbart har er slidte dyser. Slidte dyser kan flowe mere end den regner med.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jul 2016, 19:23 
Offline

Tilmeldt: 27 jul 2016, 23:33
Indlæg: 14
Runesm skrev:
Sort røg er for meget diesel eller forkert timing. Fx hvis maf sensor måler for meget luft i forhold til reel luft indsuget (utæthed i trykrør så der blæser luft ud, eller egr ikke kan lukke så den måske blæser luft ud i udstødningen - det sker tit i lave omdrejninger da tryk i udstødningsmanifold oftest er højere end i indsugningsmanifolden under belastning/omdrejninger).
Dieseltryk kan være højere end den får at vide, sensorfejl - trykføler i rail. Det kan godt være computeren tror den kører 1600bar, men hvis nu signalet er skredet og den faktisk kører 2000 bar, så får du jo også mere diesel.

Sidste bud jeg umiddelbart har er slidte dyser. Slidte dyser kan flowe mere end den regner med.


Tak for input.
Omkring slidte dyser så har bilen kørt 240.000km, så det var jo ikke utænkeligt.
Men de har været til test hos Bosch og fundet iorden med en lang test rapport.
Så mon ikke de er ok?

Omkring dysetryk, så var det også en mulighed. Den er ikke specielt dyr så det er da rimelig simpelt at tjekke.

Men prøver lige at rode lidt med den EGR først.



Sent from my iPhone using Tapatalk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jul 2016, 07:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
Vis det er tryk sensoren i dyse bro der viser for lidt vil bilen så ikke trække mere i stedet for mindre. Det er vel mangel på luft når den ryger sort og trækker mindre. Det kunne ikke være noget så simbelt som et luft filter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jul 2016, 11:07 
Offline

Tilmeldt: 27 jul 2016, 23:33
Indlæg: 14
Så har jeg målt vacum i forhold til ladetryk på turboen.
Ifølge Ford rep manual(fundet på nettet) så skal den lade 1,5Barg ved et vacum på 0,35bar på den regulator der justerer skovlene i turboen ved 2000omdr.

Når jeg kører en tur og giver den fuld gas falder vacuumet til 0,1 og den lader kun 1,37barg.
Ved 2000omdr i frigear er vacuumet præcis 0,35bar som beskrevet, men der er intet ladetryk.
Altså er der et eller andet der ikke spiller som det skal.

Iøvrigt er vacuumet meget ujævnt og cykler op og ned.

Nogle der ved om den maks ladetryk ved ingen vacuum eller maks ladetryk ved høj vacum?



Sent from my iPhone using Tapatalk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jul 2016, 11:12 
Offline

Tilmeldt: 30 dec 2007, 20:42
Indlæg: 3
Geografisk sted: kolding
Hvis jeg var dig ville jeg prøve at blokke Egr fysisk stadig. Hvis den lækker så fiser ladetrykket ud i udstødningen istedet for at bruge det til forbrænding. Det giver også sort røg for lmm måler mere luft end der render i motoren så den får for meget brændstof = røg


Sent from my nokia 8210 using Tapatalk

_________________
VW Golf 3 1.8 Variant 300hk++


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team