Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 23:07

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Hvor store er dyserne på en Opel Kadett GSI 16v fra 91? I tilfælde af at man sætter kompressor på (foran gasspjæld og luftmængdemåler) kan man så klare sig med en justering af den originale chip? Lasse skriver her på siden at man skal glemme alt om benzintryksregulator men er det ikke sådan alle færdige kit er lavet? Jeg mindes også at have læst om en fyr der havde to styreprogrammer og en kompressor der kunne slåes fra og til. Hvordan gjorde/gør han det? Er det overhovedet muligt at lade en ca 0,5 bar med ladeluftkøler med et kompressiomsforhold på 10,5:1 ?
På forhånd tak

Morten

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby Strand
Du skal bar monterer en MAP fueler, den rører ikke ved din motorstyring og tænder/slukker du for kompressoren er MAP fueleren ligeglad da den kun giver benzin ved ladetryk.

0,5 bar og en god ladeluftkøler så skulle det nok kunne lade sig gøre.

mvh Lasse

Skal det være med eller uden MAP-sensor der måler ladetrykket? Hvad med tændingsavanceringen. Det betyder måske ikke noget når man ikke lader mere? Skal det være høj eller lavmodstandsdyser til MAP-fueleren?
Undskyld mit "spørgejørgen gen" men min mor har altid sagt at jeg ikke får noget at vide hvis jeg ikke spørger:-D :-D :-D

Morten

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby Strand
Det kan være uden, men med MAP sensor er klart bedst da man så kan lave et ret advanceret benzintilskudssystem. Problemet er tændingsadvanceringen, den justerer den ikke, med 0,5 bar er det også fint nok at flytte strømfordeleren lidt tilbage. Dyser er ligemeget når der kun sidder en dyse, men skal der 2 på så skal det være 10-15 ohm.

mvh Lasse

Medlem

C20XE motoren kan ikke stilles i tændingen, kun hvis
du kan programmere motorstyringen.
Den er med sekventiel indsprøjtning og har bankesensor.
den stiller altså selv tændingen tilbage på den eller
de cylindre der har tændingsbanken.
www.enem.se sælger kompressorkits til denne motor.
Den er dog meget velegent til trykladning og du kan
få turbostempler til den. Den har iøvrigt også
natrium fyldte udstødningsventiler = bedre varmeafledning.
Mvh
Claus A

Junior Medlem

Hvis du kun skal kører med en dyse på MF2'en, så skal det være en højohms dyse. Det er nemmest, ellers skal der tilføjes en modstand. Vil du kører med to dyser, kan den drive både høj og lavohms, bare de to dyser er ens.

Bare lige en indskydelse.......

Takker mange gange for alle de gode svar. Der er noget andet jeg ikke helt har fat i. Hvis man f.eks. har rootskompressor på sin bil og kører stille og roligt med ca 80km/t så må gasspjældet jo være nær ved lukket og motoren vil ikke bruge nær så meget luft som hvis du lige havde givet fuld gas for at accellere. Så må kompressoren jo levere for meget luft ved alm. stille kørsel og hvad gør kompressoren (De forskellige typer har måske forskellige løsninger?) så ved den overskydende luft? Den leverer jo en fast mængde og hvis den så lader men må lukke det meste ud af en ventil eller hvad den nu gør suger den jo masser af energi med dårlig benzinøkonomi til følge?. "Effekt = Tryk * Volumen"!!!. Jeg har set på en Amerikansk hjemmeside at der er et "Whipple" system (Skruekompressor) der tilpasser trykket efter gasspjældets position. Gør andre systemer også det eller hvordan f..... løser man det? Jeg har fået at vide at man sætter kompressoren foran gasspjældet i 97% af tilfældende men hvornår eller hvorfor bruger de sidste 3% den anden løsning?

På forhånd tak

Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time