Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Turbo Teori
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=3393
Side 1 af 1

Forfatter:  JJ [ 14 okt 2002, 17:14 ]
Titel:  Turbo Teori

Hey...

Har lige kigget lidt på turbo teori... Har jeg forstået hvis det forholder sig sådan?

Turbo -> Intercooler -> Indsprøjtning -> Cylinder -> Udstødning -> Turbo ->.... ?

Men hvordan ved indsprøjtningen hvor meget benzin der skal til?
Og hvis nogen gider fremhæve alle andre vigtige finurligheder, kunne det være total feee...

mvh
jj

Forfatter:  michael green [ 14 okt 2002, 17:47 ]
Titel:  Re: Turbo Teori

Motore med indsprøjtning har en luftmassemåler eller en luftmængdemåler,som sidder i indsugningen.
De kan måle hvor meget luft der kommer igennem indsugning, de sender et elektrisk signal til motorstyringen, som den så omregner jo` mere luft mere benzin.
jeg håber det var svar nok.

mvh.
Michael

Forfatter:  stefan [ 15 okt 2002, 16:18 ]
Titel:  Re: Turbo Teori

ud over de nævnte kan man også anvende en MAP sensor og et omdrejningssignal. En fordel ved dette system er også mindre luftmodstand.

Forfatter:  Per www.racetec.dk [ 15 okt 2002, 18:42 ]
Titel:  Re: Turbo Teori

Det med benzinteorien er lidt farligt. Mange svider motorer, med eftermonteret turbo, af på mager blanding, selvom den viser ok ved fuldgas på et rullefelt. Problemet er overgangen fra dellast ( closed loop) til fuldlast. Dette sker I de fleste tilfælde ved en bestemt spjældvinkel fx. 35gr. Uden turbo yder en given motor fx. 80 hk v. 4000 omdr ved 35gr spj. Med turbo yder den samme motor fx. 120 hk ved den samme vinkel i delleast fordi turboen allerede er tændt og trykker på spjældet med fx. 0,3bar. I den situation vil stemplerne smelte.
Overgangen skal holdes ved den samme effekt som originalt eller lavere, evt ved at modificere gasspjældsensor.
(Men og der lever af at renovere motorer, klapper i vores små hænder)
Mvh.
Per
;-)

Forfatter:  Anonym [ 15 okt 2002, 21:37 ]
Titel:  Re: Turbo Teori

Den må du gerne uddybe lidt den teori der... Der siger du jo inddirekte at turbo'en skal være så stor at den ikke vil begynde at lade før efter 35grader på spjældet... Eller også at den ikke trykker ved 35 grader...

Forfatter:  Per www.racetec.dk [ 15 okt 2002, 21:57 ]
Titel:  Re: Turbo Teori

Prøver igen…
"Overgangen skal holdes ved den samme effekt som originalt eller lavere, evt ved at modificere gasspjældsensor."
Per

Forfatter:  LasseW [ 15 okt 2002, 22:27 ]
Titel:  Re: Turbo Teori

Nogle standard motorer styres af gasspjældet og en luftmængdemåler og andre styres af en manifoldssensnor (MAP). På den med spjældet er det sværest at monterer turbo da ydelsen ikke helt passer med gasspjældet, hvor imod en MAP sensor er ligeglad.

Det er derfor ekstra benzin skal gives af en MAP fueler, da den styrer efter trykket (MAP)

mvh Lasse

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/