Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 20:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: 2x turbo ??
Jeg har tit hørt om bi-turbo og dobbelt turbo. Hvordan hænger det egenligt sammen?
Så vidt jeg forstår er det noget med at den ene lader den anden eller hur ??
Krøver det en stor motor, eller kan det laves på en mindre motor, og kan det betale sig ??

Mvh/
Steffen Olesen

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Junior Medlem

Kært barn har mange navne. Bi-turbo, twinturbo, dobbelt turbo mm.
Der findes 3 typer turboladning: Single turbo, twin turbo der kan være to ens eller sekventiel turbo samt staged turbo.
Single turbo siger sig selv, det er det stabile fordi der kun er een fejlmulughed og derfor mest brugt til banerace.
Twin turbo kan være to ens, det giver ligt bedre respons(spoolup time), men der er nu to feljmuligheder samt en større varmeafledning i motorrummet. twinturbo bruges mest til række6 eller V6/8 motorer.
Sekventiel turbo er to turboer af forskellig størrelse, der supplerer hinanden (sekventiel) hvor en lille turbo starter ved lave omdr. og "tænder" en stor. Det giver friere muligheder mht. knasttider samt en flexibel motor.
Staged turbo er et system, hvor turboladerene er sat i serie efter motoren, den ene lader i den anden. det er mest brugt til store dieselmotorer til f.eks. traktorpulling mv.

Okay, så blev jeg da det klogere:-) takker...
Så må jeg hellere nøjes med en enkelt turbo på min Fiesta *LOL* Havde nu ellers sukket efter et par stykker :-P

Måske er der endda nogen der ved hvilken turbo der ville passe godt på sådan en Fiesta 1.1 ? Jeg har regnet med ca. 1.0-1.5 bars ladetryk, og den skal kunne trække igennem helt fra bunden, så en lille bitte tingest er vel det bedste ? eller kan jeg sætte en lille fætter til at lade en større, vil det give noget ??

Grin bare, men det er altså seriøst nok:-) Det er måske et tosset projekt, men jeg er sikker på at det bliver sjovt...

Hej
Jeg har lige læst i den nye Vmax om en gammel kadett c 1200 med turbo fra en Golf diesel og sugning gennem en SU kaburator fra en Volvo. Den yder ca. 100 hk. hvilket jo må siges at være pænt af en gammel Kadettilak. Turboen fra en Golf diesel skulle være nemt nok at få fat på.
Mvh Johnny and

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time