Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 jul 2025, 06:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Nyt Medlem

Hej....

Jeg er igang med projekt med et sæt hjemme lavede spjælhuse, som er lavet ude af 2 gamle dobbelt karburator, det er sat på og det køre.

Problemmet er at når jeg køre ved jævn hastighed og f.eks 2000omdr så ligge mit lampda "tal" 920 mV, det jo en rimelig fed blanding når man bare ligger cruiser.
Ved fuld gas ligger det på ca. 870 mV

Hvad kan der være galt.....? nu er det ikk blevet optimmeret med en anden chip endnu... men der være en grund til den køre så fed.

Bilen er en 405 2.0

Mvh Mads B

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby Strand
Det lykkedes, fedt nok, hvordan kører de ellers ?

Det lyder lidt underligt, hvis du ikke har justeret chippen endnu så burde den faktisk da kører for magert, specielt ved fuld gas. Den burde få mere luft ind og med samme mængde benzin som før skal den så blive mager i stedet :-|

Er motoren med MAP sensor? så har du vel sat den til kun den ene cylinder

mvh Lasse

Nyt Medlem

Hej..

Ja den er med map sensor og den er sat til 2 cyl. har overvejet at prøve på alle 4, tror du det vil ændre noget ?

jeg ved heller ikk rigtig med min tps om det kan ændre noget at dreje den lidt tilbage, har prøvet at dreje den frem så den tror spjælet er mere åben, men det ændrede ikk noget nævneværdigt.

Mvh Mads

Hvaaaa kan vi få nogle billeder at se? Det lyder spændende :-)

Senior Medlem

Hej Mads!

For at få et korrekt MAP-signal, er det nødvendigt at føre luftslager fra alle 4 indsugninger og samle dem i en "samledåse/samleslange" (skal mindst være Ø12 invendigt. Fra "samledåsen/slangen" fører du en luftslange til sensoren. "samledåsen" er nødvendig for at udjævne og give en mere genemsnitlig værdi.

Hvorfor har du justeret tps'en så den tror spjældet står mere åbent? Det er vel netop en af grundene til at den kører med federe blanding nu?

Mvh Lars

Senior Medlem
Brugeravatar

Hvis du kun har vakuum til 2 cylindre får du ikke det samme vakuum til MAP sensoren og den kan ikke finde ud af hvor meget luft motoren suger. Samledåsen som Lars skriver vil nok hjælpe dig.
TPS skal stå så den giver 0 volt ved lukket spjæld og det skal være helt lukket uden at være skruet op at tomgangsskruen. TPS har dog nok ikke den store indflydelse da Peugeot kører på MAP sensoren og TPS bruges til tomgang og accel benzin.

Lad os lige få nogle billeder og lidt historie om hvordan det spiller :-)

mvh Lasse

Nyt Medlem

Hej..

Grunde til at jeg prøve dreje tps'en frem var for at se hvad der skete med fuel cut'et... kun et forsøg, men lage selvføgelig mærke til hvordan den kørt og lamda talet.... og det ændre sig ikke nævneværdig, den har nok selv reguleret ned.

Jeg prøver at forbinde Map sensoren til alle cyl.

Lasse du siger at der være 0 V. Hvad måler du det mellem, der 4 ledninger ?

Mvh Mads B

Senior Medlem
Brugeravatar

Du kan måle dig frem, den ene ledning har 5 volt det er altid det samme, en anden har et sted imellem 0 og 5 volt det er signalet til computeren og 0 volt svarer til lukket spjæld og 5 volt til fuldt åbent.

De 2 sidste er minus og en kontakt der siger spjæld lukke.

mvh Lasse

Senior Medlem
Brugeravatar

Men nu hjælper vi ikke mere før du har fortalt hvordan den kører :-D

Nyt Medlem

Hej..

Nu har jeg fået forbundet map sensoren til alle 4. cyl. men det har ikk ændret på lampda talet :´-(

Jeg ikk fået målt og drejet på tps'en endnu, da jeg er nød til at lave holderen til den om, så den kan drejes tilbage.

ang. billeder så skal jeg nok lige prøve at få lånt et digi kamera.

Mvh Mads

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time