Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 17:49

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Intercooler
Hej jeg ville lige hører om der var nogle der kendte nogle links til hvor de handler med sådan nogle. Jeg kunne nemlig godt tænke mig at få en frontmotret intercooler på min Corolla (86). Det er en 4agze motor der ligger i og den har topmonteret intercooler, og da jeg gerne vil have at den skal sidde ude foran, kunne jeg lige så godt få en der var lidt større. Er der nogle der ved nogle mål på hvor stor den må være, eller hvad der anbefales..

Mvh Anders

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Hej Anders.
Jeg har set det gjort et par gange. Det er ok for ladetemp, men det har en irriterende virkning på dellstområdet, især ved (normal) igangsætning. Årsagen er det forstørrede volumen i intercooleren. En bedre ide' var at lave den intercooler, du har, om til en vand-til-luft intercooler. Det kan lade sig gøre for et par tusinde, hvis du selv kan lave det og "støver" stumper op her' og der'.
Mvh.
Per Mai.

Hmmm kender en opel nørd der kører med en IC på ca. 9liters volumen og så vidt jeg kan forstå er der ingen mærkbare problemer med dette B-]

Jeg siger tak for de godt svar. Det med vandinsprøjtningen, er ikke noget jeg kan lave selv, da jeg ikke har så meget forstand på det med motore endnu.
hvad er fordelen ved en vankølet intercooler??
:-)

Junior Medlem

Hej Anders.
Det er ikke vandindsprøjtning, jeg mener. Det er en alu-kappe omkring den eksisterende intercooler med vand i, der cirkulerer via en elektrisk pumpe og en frontmonteret køler fra fx. Fiat Seicento eller andet småt. Toyota GT4 kører med sådant et system.

Til Jesper.
Der er stor forskel på mulighederne for intercooling om gasspjældet er placeret før eller efter kompressoren. Er det monteret før, begrænser det volume der kan være mellem kompressor og motor.

/Per

Hej Per
Kunne du måske fortælle mig, hvad køb af intercooler jeg skulle invistere i. Biler er en Toyota Corolla Gt fra 86 hvor jeg har fået lagt en 4agze i.
Nu hvor jeg skal havde den ud foran, kunne det tænkes at du viste hvor stor en intercooler jeg kan sætte på, hvad er optimalt for sådan en motor, og måske en ca pris?
Er der nogle fordele/n ulemper. er der noget jeg skal tage højde for..
Mvh Anders

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time