Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Twinturbo vs. Biturbo
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=3957
Side 1 af 4

Forfatter:  Kasper [ 13 mar 2003, 10:55 ]
Titel:  Twinturbo vs. Biturbo

Vi er nogle stykker som er uenig/usikker på hvad forskellen på twin og bi-turbo er! Er der nogle som ved det, og med GODE argumenter eller direkte "beviser"?? Jeg har fået lige så mange forklaringer som antal personer jeg har spurgt, så det er ikke til at blive klog på! Jeg har jo sæ'fø'li mine egne teorier, men det er jo lige så gode som alle andres!

Forfatter:  RoadRunner [ 13 mar 2003, 13:32 ]
Titel:  Re: Twinturbo vs. Biturbo

Faktisk et godt spørgsmål. Jeg tænker automatisk en motor med 2 Turboere monteret, når jeg høre ordet Twin-Turbo. Jamen der er jo 2 Turboer på, tænker man. Men Bi-Turbo?? :-P ... tja, der sidder faktisk også 2 Turboer. I et tilfælle hørte jeg at en Bi-Turbo har 2 Turboer, men af forskellige størrelse. Dvs en mindre Turbo som spooler op, ved de lave omdrejninger, og en større Turbo til at håndtere de høje omdrejninger. Men om det lige passer ved jeg ikke med 100% Garanti.:-|
Men jeg har dog set billeder af en Drag maskine, med 4 turboer.. Altså en Twin-Bi-Turbo maskine :-D :-D Med 2 små, og 2 Store møller på. 1000 HK +

Måske nogle andre som har en rigtig ekspert viden på dette område??? Kunne da være rart at jeg selv lige får styr på Twin / Bi-Turbo emnet. ;-)

Forfatter:  Bay [ 13 mar 2003, 18:38 ]
Titel:  Re: Twinturbo vs. Biturbo

Ja jeg vil sgu også gerne lige have styr på det. :-D

Mvh. Bay

Forfatter:  Gert [ 13 mar 2003, 19:41 ]
Titel:  Re: Twinturbo vs. Biturbo

Roadrunner har ret.
Bi-turbo fungerer med 2 forskellige turbo'er som han selv forklarer. En lavtryks-turbo (f.eks. fra en diesel) til at levere tidligt ladetryk, og så en højtryks-turbo til at smide svinet af sted op i omdr.
Twin-turbo ses på mange 6-cylindrede biler, hvor de har 2 små turbo'er i stedet for en stor.

Forfatter:  Jan [ 13 mar 2003, 22:50 ]
Titel:  Re: Twinturbo vs. Biturbo

Sådan som jeg har forstået det, så er det omvendt at det gert mener det er. Men jeg er ik sikker :-)

Forfatter:  Jacob [ 13 mar 2003, 22:52 ]
Titel:  Re: Twinturbo vs. Biturbo

jeg har hørt at det skulle hedde twin på rækkemotorer og bi på v-motorer... men jeg tror mere på det med størrelserne!

Forfatter:  Lasse [ 14 mar 2003, 20:44 ]
Titel:  Re: Twinturbo vs. Biturbo

Det er begge det samme hvis i spørger mig, det med 2 forskellige størrelser tror jeg ikke på holder, den lille ville springen i luften. Den ville løbe alt for stærkt. Så skal der være lavet en ventil så den lukkes af når den store har overtaget, men jeg tror det vil blive alt for kompliceret for at kunne kører.

Twincharge, twinturbo og biturbo må alle være det samme. 2 dimmere der blæser luft/liv i motoren :-D

Forfatter:  Jacob [ 15 mar 2003, 07:49 ]
Titel:  Re: Twinturbo vs. Biturbo

Det er jeg ikke helt sikker på, for jeg har ladet mig fortælle at rx7-erne kører med to forskellige størrelser som arbejder sekventielt. hvordan det styres ved jeg ikke, men sådan var det i hvert fald på 2. generation Turbo-II modellerne.

Forfatter:  Lasse [ 15 mar 2003, 10:54 ]
Titel:  Re: Twinturbo vs. Biturbo

Jo der er den løsning hvor udstødningen går i en stor lader og derefter i en mindre lader, man kan så sætte en wastegate imellem disse så vil der ikke komme så meget udsødningsgas til den lille turbo. Sekventielt vil jeg mener er hvis du lader i 2 trin så en turbo blæser ind i en anden der så býgger vidre på trykket, men dette er for høje ladetryk over 2-3 bar

Forfatter:  DT [ 15 mar 2003, 13:00 ]
Titel:  Re: Twinturbo vs. Biturbo

Tror jeg har fundet ud af svaret!
Hvis i nu kigger på de to ord twinturbo og biturbo:
bitrubo: det er dansk og stå for to turbo'er
twinturbo: engelsk og står for to turbo'er
det er i det samme bare på to forskellige sprog, det med at den en turbo lader den anden, det har ikke noget med sagen og gøre.
Og hvis man kigger på en gammel lancia turbo/kompressor, så lader kompressoren heller ikke turbo'en, den lader fra bunden og stopper gradvist når turbo'en tager over. det er styret og 6 mapfølere og 3 styreboxe. det er meget avanseret og ikke for børn! det er noget lort at rode med, for hvis der sker en fejl så kommer kompressoren til at lade turbo'en, og så kommer du til at høre et BANG, også er motoren færdig! har lavet en før!

det var bare mit forslag!
P.S tror ikke en turbo lader den anden!

Side 1 af 4 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/