Powerforum
http://www.powerforum.dk/

ALS hvordan funger det???
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=4846
Side 1 af 4

Forfatter:  Hans [ 14 aug 2003, 18:52 ]
Titel:  ALS hvordan funger det???

ALS (Anti Lag System) på turbo biler holder turboen oppe i omdr. ved jeg godt! Men hvordan fungere det lige??? Sider der et ekstra tændrør i udstødningen eller hvad???

Forfatter:  Carsten 205 GTI 1,9 T [ 14 aug 2003, 18:55 ]
Titel: 

Mener den "tvinger" motoren til at tænde ca 60 grader, efter stemplet har været i top.

Forfatter:  Bloodhound [ 14 aug 2003, 21:30 ]
Titel: 

Så vidt jeg har læst mig til så bliver der sprøjtet benz. direkte ind i turboen, og så varmen i turboen får den til at antænde og "eksplodere" og så på den måde holde turboen oppe i omdrejninger, hvilket også giver de der "rally knald"

Forfatter:  Carsten 205 GTI 1,9 T [ 14 aug 2003, 22:38 ]
Titel: 

Hvis du går over på www.powerpage.dk -> Tuning -> Turbolader, og bladrer ned til "Blow Off - Dump ventil - BOV", vil du støde på teksten:

"Et meget omdiskuteret system er "Bang Bang" eller "Antilag". Systemets funktion er at holde ladetrykket oppe på turboen når du skifter gear.
Systemet kræver et indsprøjtningsystem der har funktionen indbygget. Det fungerer ved at 60 krumtaps grader efter forbrændingen er sket åbnes benzindyserne, når benzinen når den varme manifold antændes den og holder derved omdrejningerne oppe på turboen"

Forfatter:  Hans [ 16 aug 2003, 15:55 ]
Titel:  Als

Men giver den så ekstra meget benzin når den gør det eller skal den have en ekstra dysse i udstødnings manifolden ???

Forfatter:  Nolan [ 16 aug 2003, 18:51 ]
Titel: 

Nej, der skal ikke en dyse mere i bilen.

Man kan ikke montere en dyse i udstødningsmanifolden, da den ville blive så varm, at benzinen vil koge uhæmmet i indsprøjtningssystemet.

Derimod lukker man, som tidligere skrevet, op for dyserne 60 grader efter den normale forbrænding og benytter evt. tomgangsreguleringen til at sikre et flow gennem cylinderen. Tændrørene tænder ikke og benzinen fiser derfor direkte gennem cylinderen og ud i udstødningen, antændes spontant og driver turboen rundt med en serie knald i udstødningen til følge.

Det er usandsynligt hårdt for motor og turbo, så det kan ikke anbefales på din gadebil.

/Nolan

Forfatter:  Havneren [ 17 aug 2003, 10:29 ]
Titel: 

Der er noget muggent ved det her drenge! Enten har jeg misforstået jeres diskusion eller også har nogle af os brug for lidt motor teori!

Lige meget hvornår i sprøjter jeres benzin ind i mannifolden vil den stå og vente på at komme ind i cylinderen ind til indsugningsventilen åbner. Hvis i sprøjter benzin ind 60 grader efter forbrændingen vil den så ledes stå der uden for ventilen og vente til udstødninge har forladt cylinderen og overlapningen mellem udstødningsventilen og indsygningsventilen begynder. Først her trækker den benzinen ind når stemplet har vendt og er på vej i bund.

Så vidt jeg ved er det tændingen der forstilles meget krafting som i først var inde på... Her ved vil en del af forbrændingentrykket slippe ud i udstødningstagten og der ved holde turboen i omdrejninger. Dette er meget hårdt for hele systemet. Bla. på grund af den meget store varme udvikling. Al den ernergi som normail ville trykke stemplet i bund bliver i stedet repræsenteret som varme.

v/h christian

Forfatter:  Havneren [ 17 aug 2003, 12:06 ]
Titel: 

I øvrigt er det det værste vås jeg længe har læst, som lasse skriver på hans ellers meget fine hjemmeside, det citat som Carsten har fundet! Eller også er det et andet system han beskriver, hvor ekstra dyser kommer ind i billedet, men det står der jo ikke noget om.

Jeg ved at bla. DTA anlæget kører med tændingsforstilling som ALS.

Forfatter:  Nolan [ 17 aug 2003, 23:14 ]
Titel: 

Hej Havner

Jeg har rodet lidt på nettet og jeg må give dig lidt ret......
Selvfølgelig kan brændstoffet ikke sprøjtes ind i cylinderen 60 grader efter forbrændingen. Der er jo lukket af på det tidspunkt.

Flere steder har jeg set, at man forsinker tændingen til efter toppunktet (har set alt fra 10 til 60 grader nævnt).

Andre steder tilføres desuden mere brændstof end normalt.

Én ting er vi dog enige om: det er ufedt for motoren at køre med ALS. Ventiler, sæder og turbo bliver ristet af det.

/Nolan

Forfatter:  Carsten 205 GTI 1,9 T [ 18 aug 2003, 00:17 ]
Titel: 

Havneren skrev:
Der er noget muggent ved det her drenge! Enten har jeg misforstået jeres diskusion eller også har nogle af os brug for lidt motor teori!

Lige meget hvornår i sprøjter jeres benzin ind i mannifolden vil den stå og vente på at komme ind i cylinderen ind til indsugningsventilen åbner. Hvis i sprøjter benzin ind 60 grader efter forbrændingen vil den så ledes stå der uden for ventilen og vente til udstødninge har forladt cylinderen og overlapningen mellem udstødningsventilen og indsygningsventilen begynder. Først her trækker den benzinen ind når stemplet har vendt og er på vej i bund.

Så vidt jeg ved er det tændingen der forstilles meget krafting som i først var inde på... Her ved vil en del af forbrændingentrykket slippe ud i udstødningstagten og der ved holde turboen i omdrejninger. Dette er meget hårdt for hele systemet. Bla. på grund af den meget store varme udvikling. Al den ernergi som normail ville trykke stemplet i bund bliver i stedet repræsenteret som varme.

v/h christian



Det har du da egentligt ganske ret i.. Jeg havde slet ikke tænkt så langt :D .. Ventilerne er da logisk nok lukkede ...

Side 1 af 4 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/