HenrikGM skrev:
stefan skrev:
hvis ikke der er trykfald på udstødningsgassen hen over turbinen hvordan drejer turboen så rundt??!!
En turbolader en en varmluftmaskine. Når man har det hele rigtigt samlet har man ~0,2bar i manifolden før turboen og så lavt som muligt tryk bagefter turboen.
Det er ikke en propel

Turboladere udnytter at varmgas ekspanderer i "sneglen" og dette laves direkte til hastighedsenergi som turboladeren så kan høste.
(meget forsimplet forklaring!)
Det er altså _IKKE_ trykforskellen der driver turboen.
for det første hedder "sneglen" på en turboladers udstødningsside for turbinen
(kompressor/impelaen er luftsiden)
(begge kan dog benævnes turbiner)
for det andet hænger tryk og varme sammen (samt volumen)
det er den termodynamiske energi man forsøger at udnytte med turboladeren og da varm "luft" fylder mere en kold "luft" vil der være et overtryk på den ene side af turboen (fra motoren) herfra bliver der konstant tilføjet energi, sålænge motoren køre
(det er iøvrigt samme energier man udnytter i forbrændingsmotoren, da den varme forbrændingsgas udvider sig og trykker stemplet tilbage)
den forenklede idealgasligning : P*V=nRT