Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 23:19

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 05 nov 2003, 10:37 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Hejsa,

Er der nogen der kan fortælle lidt omkring dimensionering af udstødningen på turbobiler?

Nogen siger at der bare skal være så frit som muligt, andre påstår der skl være en smule modstand for at det bliver optimalt. Hvad siger i her inde?

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2003, 11:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Der skal ikke være trykfald nogen steder i en optimalt bygget motor. Men slås du med oem motorstyringer og flere andre kompromisser så kan modtryk være nødvendigt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2003, 11:34 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
HenrikGM skrev:
Der skal ikke være trykfald nogen steder i en optimalt bygget motor. Men slås du med oem motorstyringer og flere andre kompromisser så kan modtryk være nødvendigt.


Så man kan altså lige så godt fra starten smide så stor dimension på som muligt. Man ender jo nok alligevel med en avanceret motorstyring på et eller andet tidspunkt i den evindelige jagt på mere power.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2003, 15:41 
hvis ikke der er trykfald på udstødningsgassen hen over turbinen hvordan drejer turboen så rundt??!!


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2003, 15:48 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
stefan skrev:
hvis ikke der er trykfald på udstødningsgassen hen over turbinen hvordan drejer turboen så rundt??!!


En turbolader en en varmluftmaskine. Når man har det hele rigtigt samlet har man ~0,2bar i manifolden før turboen og så lavt som muligt tryk bagefter turboen.

Det er ikke en propel ;-)

Turboladere udnytter at varmgas ekspanderer i "sneglen" og dette laves direkte til hastighedsenergi som turboladeren så kan høste.
(meget forsimplet forklaring!)

Det er altså _IKKE_ trykforskellen der driver turboen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2003, 20:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
hmm, har du et link til en mere indviklet forklaring???
Termodynamik er spændende, og så får man jo nok også samtidig forklaringen på, hvorfor el-turboer virker så godt... for sløjdlærere :lol:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2003, 22:19 
kunne du ikke tænke dig at forklare det nærmere henrik?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2003, 22:28 
meget simpelt?! ! så lyder det som noget slemt vrøvl henrik!


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2003, 23:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Tjaa, umiddelbart lyder det faktisk som noget vrøvl, at varmgas ekspanderer....
En given mængde gas har jo mindre og mindre rumfang, jo koldere den bliver, det er jo derfor, vi er glade for intercoolere.
Termodynamik er faktisk ret interessant...

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 nov 2003, 03:11 
HenrikGM skrev:
stefan skrev:
hvis ikke der er trykfald på udstødningsgassen hen over turbinen hvordan drejer turboen så rundt??!!


En turbolader en en varmluftmaskine. Når man har det hele rigtigt samlet har man ~0,2bar i manifolden før turboen og så lavt som muligt tryk bagefter turboen.

Det er ikke en propel ;-)

Turboladere udnytter at varmgas ekspanderer i "sneglen" og dette laves direkte til hastighedsenergi som turboladeren så kan høste.
(meget forsimplet forklaring!)

Det er altså _IKKE_ trykforskellen der driver turboen.






for det første hedder "sneglen" på en turboladers udstødningsside for turbinen
(kompressor/impelaen er luftsiden)

(begge kan dog benævnes turbiner)


for det andet hænger tryk og varme sammen (samt volumen)

det er den termodynamiske energi man forsøger at udnytte med turboladeren og da varm "luft" fylder mere en kold "luft" vil der være et overtryk på den ene side af turboen (fra motoren) herfra bliver der konstant tilføjet energi, sålænge motoren køre

(det er iøvrigt samme energier man udnytter i forbrændingsmotoren, da den varme forbrændingsgas udvider sig og trykker stemplet tilbage)



den forenklede idealgasligning : P*V=nRT


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team