Powerforum
http://www.powerforum.dk/

MegaSpuirt godt eller ?
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=6572
Side 1 af 2

Forfatter:  Mads B 405 [ 03 jan 2004, 14:59 ]
Titel:  MegaSpuirt godt eller ?

Jeg går og overvejer at prøve at lege lidt med noget programerbar
motorstyring, Megasquirt virker meget interesandt, men hvordan er mulighederne i forhold til andre styringer

nogen af de ting jeg er i tvivl om:

Er opløsningen af VE tabel høj nok ?
hvad med tænding ?
kan den selv justere blanding efter en WB lambda ?

Forfatter:  HenrikGM [ 03 jan 2004, 22:16 ]
Titel:  Re: MegaSpuirt godt eller ?

Mads B 405 skrev:
Jeg går og overvejer at prøve at lege lidt med noget programerbar
motorstyring, Megasquirt virker meget interesandt, men hvordan er mulighederne i forhold til andre styringer

nogen af de ting jeg er i tvivl om:

Er opløsningen af VE tabel høj nok ?
hvad med tænding ?
kan den selv justere blanding efter en WB lambda ?


Opløsningen på VE tabellen er 8 tryk*8omdrejningspunkter, aka 64 punkter der skal stoppes en passende VE værdi i.

De 8*8 punkter placerer du selv. Du kan derfor vælge punkterne så de passer til din motor,knast,turbo,udstødning osv. Der er med andre ord ikke grund til at placere 3 punkter hvis de alligevel ligger på en ret linie.
MS interpolerer mellem punkterne og hvis den momentkurve du har idag kan dækkes af 7 liniestykker med en rimelig tilnærmelse så har du opløsning nok.

Man kan idag få 64*128 punkter i en motorstyring hvis man vil betale for det. Dvs der er 8192 forskellige VE værdier der skal indtastes.
Vi kan snakkes ved til jul i år, hvis alle de punkter skal findes og indtastes.!!!
Disse højopløsningsmotorstyringer har så et snildt stykke software der kan finde punkterne ved....interpolering af 3*3 værdier. Ergo er opløsningen reelt ikke nær det opnåelige i praksis. Det skal man lige overveje inden man køber den høje opløsning!

MS v.3,0 understøtter tænding, enten fordelerløst(wasted spark) eller alm fordeler.
Igen er tændingsmappet 8*8, tændingsvinklen er realtime justerbar, ligesom den indsprøjtede mængde også er realtime.

Nej, MS kan ikke køre WB sensor direkte, men du kan datalogge på en NB sensor, og MS kan køre closed loop efter dine parametre hvis det ønskes(fuldstændigt som feks en motronic styring, blot kan alt ændres)
En WB sensor er et lidt spøjst dyr. Den kræver ganske avanceret styring for at vise en præcis værdi. Feks er WB O2 sensorerne følsomme overfor trykket i udstødningen, barometerstanden udenfor, temperaturen på udstødningsgassen og en parameter mere jeg ikke i skrivende stund kan huske.
Så når man ønsker et konkret blandingsforhold, feks 12,9:1 så skal man huske at vurdere nøjagtigheden på denne måling. Og en WB sensor gør ikke værdien nøjagtig, men blot så den kan gentages på denne specifikke motor. WB er et godt stykke værktøj, men ikke ret tit udnyttet så den viser reelle værdier. Som regel er WB i motorstyringer blot en højopløsningsversion af NB sensorer og har ikke noget feedback fra temperatur og tryk.

UMS skulle komme med ægte WB teknologi, og denne del er vist så avanceret at det er det eneste der holder UMS fra at blive lanceret.

Forfatter:  Gæst [ 04 jan 2004, 00:02 ]
Titel: 

Har du nogen links med noget læsestof ang. MS?

Forfatter:  duckstar [ 04 jan 2004, 00:25 ]
Titel: 

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

http://members.shaw.ca/megasquirt/MS%20FAQ.htm

Forfatter:  Kristian T [ 04 jan 2004, 00:30 ]
Titel: 

HenrikGM>>
Nu er er jeg lidt forvirret, du skriver v. 3.0 men på hjemmesiden står der da kun 2.2??
Hvad er 3.0 for en?

/Kristian T.

Forfatter:  HenrikGM [ 04 jan 2004, 15:21 ]
Titel: 

Kristian T skrev:
HenrikGM>>
Nu er er jeg lidt forvirret, du skriver v. 3.0 men på hjemmesiden står der da kun 2.2??
Hvad er 3.0 for en?

/Kristian T.



http://members.shaw.ca/megasquirt/Code.htm

Som du ser går det stærkere end man kan følge med til at opdatere hjemmesiderne.

V3.0 er egentligt MSnS(MegaSquirtNSpark) og er den absolut sidste aftapning(som iøvrigt snart bliver opdateret igen!)

Lidt her:
http://www.ep90.com/index.php?p=27&more=1

Og det er her det hele foregår:
http://autos.dir.groups.yahoo.com/group ... uirtnspark

Forfatter:  HenrikGM [ 04 jan 2004, 15:52 ]
Titel: 

MS er kun sprøjt
MSpark er kun tænding
MSnS er sprøjt og tænding, plus understøtter et bedre flyback kredsløb(kan trække flere dyser) og understøtter mindst 2 ekstra udgange som man selv konfigurerer fra en menu.
Det originale print fra B&G understøtter ikke disse ekstra features. Det skal derfor bygges på som et ekstra print hvis man vælger det originale grej.

Jeg vil bemærke at ved man ikke hvad man roder med, så skal man starte i det små med sprøjtet alene og senere tilføje tændingen. Hvis begge dele kan justeres og man ikke har 100% styr på hvad man laver kan man relativt nemt ende med en motor man ikke kan starte. Laver man een del af gangen(eller sætter sig grundigt ind i det _først_) går det næppe så galt.

De forskellige versioner er meget langt hen af vejen alle kompatible, og beror priomært på ændret software på CPUen, og den kan man altid opdatere, hvis det ønskes. Feks kommer det originale print med v.2.986 software på CPUen, og understøtter således kun sprøjt. Her kan V3.0 uploades og så bruger man tomgangsudgangen til at styre tændingen, og går således fra sprøjt alene til sprøjt og tænding, på præcist samme print, kun med lidt ændring i ledningsføring. Tilføjer man så et print med to ekstra udgange(det er beskrevet på MS faqen) kan man stadigt styre tomgangen rimeligt.

Det skulle vel kaste lidt lys over sagen?

Forfatter:  Mads B 405 [ 04 jan 2004, 19:42 ]
Titel: 

okay, lyder kanon.... kan det ellers alt hvad man har brug for i forbindelse med trykladning ?....

ville man kunne få betydlig flere hk ved brug af f.eks omex500 eller større ?

hvordan har den det med standard bosch følere ?
vand, luft, ød, tps, lambda

du siger man skal starte med sprøjt først, men når nu ens bil køre uden strømfordeler altså med wastespark, så der jo noget der skal styre det ?

Forfatter:  HenrikGM [ 04 jan 2004, 20:12 ]
Titel: 

Mads B 405 skrev:
okay, lyder kanon.... kan det ellers alt hvad man har brug for i forbindelse med trykladning ?....

ville man kunne få betydlig flere hk ved brug af f.eks omex500 eller større ?

hvordan har den det med standard bosch følere ?
vand, luft, ød, tps, lambda

du siger man skal starte med sprøjt først, men når nu ens bil køre uden strømfordeler altså med wastespark, så der jo noget der skal styre det ?


Det vil jeg umiddelbart mene.

Kender ikke OMEX eller lign. men kan da se at prisen er temmeligt meget højere, så der skal man jo vælge hvad man vil.

MS kører med alle alm følere. Kan konfig. til den enkelte føler. Std er GM sensorer, men bosch er intet problem, feks 026 og 039 fra bosch passer fint(med opdaterede filer)

Dit tændingssystem er integreret og kan ikke køre alene?
Søg på Megasquirt EDIS. Det er den version du skal have fat i så. Kender den ikke i detaljer.

Forfatter:  HenrikGM [ 04 jan 2004, 20:18 ]
Titel: 

http://www.plasmabunny.com/videos/driveby.avi

http://www.plasmabunny.com/videos/itbsound.avi


To videoclips af en golf med MegasquirtNSpark.

Lyder ret ok, får ihvertfald noget GAS!!

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/