Powerforum
http://www.powerforum.dk/

e30 top
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=6874
Side 1 af 1

Forfatter:  Gæst [ 22 jan 2004, 20:53 ]
Titel:  e30 top

Hej jeg er ved at renovere en 325i e30 top, jeg vil selv prøve at porte den,
men er kommet i tvivl om overgangen mellem manifoldene og toppen,
nogle siger de skal være helt glatte, andre siger at hullet i indsugnings-
manifolden, skal være lidt mindre ind hullet i toppen, og at hullet i toppen,
skal være lidt mindre ind hullet i udstødningsmanifolden, det skulle være pga, at kanten danner et lille sug, så motoren letter kan få luft, og komme af med luften.
Hvad er den bedste måde at gøre det på?? :roll:
Håber der er nogle der kan hjælpe
mWh Jens

Forfatter:  2fat2fly [ 23 jan 2004, 09:23 ]
Titel:  Re: e30 top

Har også hørt at hullet i indsugnings- manifolden skal være ca 1/10 mm mindre end hullet i toppen.

Forfatter:  Kim Frederiksen [ 23 jan 2004, 17:51 ]
Titel: 

på engelsk hedder det Port matching!! så mit gæt er at de skal være præcis lige store!!

Forfatter:  Jan [ 24 jan 2004, 15:22 ]
Titel: 

Hullet i topstykket må ihvertfald ikke være mindre end det i indsugningen, så vil det jo være som at sætte en væg midt i indsugningen og det hjælper ikke ligefrem luften på vej....

Forfatter:  2fat2fly [ 24 jan 2004, 19:58 ]
Titel: 

Jan skrev:
Hullet i topstykket må ihvertfald ikke være mindre end det i indsugningen, så vil det jo være som at sætte en væg midt i indsugningen og det hjælper ikke ligefrem luften på vej....


Det er jo også det vi skriver ikke

Det med lige kanaler = ingen ordentlig blanding af luft/benzin = dårlig effekt

Har læst flere bøger om portning men endnu ingen hvor de anbefaler af der skal være en glat overgang fra top til manifold, hvor har i læst hørt det henne ?

Forfatter:  Morten VJ [ 24 jan 2004, 20:35 ]
Titel: 

De fleste bøger om portning er skrevet af amerikanere, der har hang til at tune på v8 motorer med kaburatorer, i dtte tilfælde kan det være en fordel med en mindre åbning i indsugningsmanifolden for at skabe noget turbolens for at holde benzinen blandet i luften.
Men da du har indsprøjtnings dyserne rettet direkte ned mod indsugnings ventilerne er der iikke brug for denne turbolens, som er = mindre flow.

et lige rør = stort flow, diameter dimensioneret riktigt høj hastighed = god forstøvning af benzinen er det optimale.

MVH


Morten

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/