Powerforum
http://www.powerforum.dk/

MSD-produkter??
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=7668
Side 1 af 2

Forfatter:  s@g [ 14 mar 2004, 15:26 ]
Titel:  MSD-produkter??

Sad lige og kiggede på ovennævnte fra Powerpages links i nat. Så at de har nogle tændspoler med næsten den dobbelte spænding (45kV) end den originale på min bil. Er der nogen fordel/ulempe ved en sådan?? Gir det noget i effekt/moment?? Ska der andre tændrør på??

På forhånd tak 8)

Forfatter:  Morten VJ [ 14 mar 2004, 17:07 ]
Titel: 

Nej det burde ikke give nogen fordel.
22,5 kv på et originalt system det lyder ikke af meget, er du helt sikker på det.
Hvis du ikke har problemer med dit nuværende system, hvorfor så opgradere.
Tændspændingen stiger kun til de antal volt der skal bruges for at give en gnist. så hvis din motor kun har behov for 20 kv, giver spolen kun 20 kv.
Derfor er der ingen grund til at skifte tændrør, men derimod kabler.
ET bosch tændings system fra midt firserne mener jeg at det også giver 45 kv i spænding.
Jeg har endvidere læst at der er mange amerikanere der har konverteret tilbage til det originale Bosch anlæg fordi det amerikanske issenkram ikke kunne holde i længden. Mest på tunede volvo turbo.

MVH

Morten

Forfatter:  Saab-Daniel [ 15 mar 2004, 13:45 ]
Titel: 

Jeg vil give morten ret... Burde ikke være nødvendigt... Derimod kan der siges mange forunftige ting om bl.a MSD6 - BTM-modulet til turbo-biler. Der er rigtigt mange HURTIGE saab'er der kører med disse enheder til at avancere tændingen ved ladetryk... Denne enheder giver det muligt at justere tænding mere end de originale Bosch-fordelere gør... Men det er så igen til turbo-biler man får brug for dette...
Daniel.

Forfatter:  HenrikGM [ 15 mar 2004, 15:45 ]
Titel: 

Tændspolens maxspænding er fløjtende uinteressant.

Alle spoler på markedet er istand til at slå over på tændrøret under selv meget heftige belastninger.

Det der er det interessante er hvilken energi tændspolen kan levere ved hvilken spænding!

Du kan jo sagtens få en alm. tændspole til at trække over 5cm gnister, hvilket indikerer en _VOLDSOM_ høj spænding, men energien er så lille at den ikke vil være istand til at tænde blandingen under tryk.

Så det handler ikke kun om spænding, men om den ENERGI spolen kan levere, og hvilket spændingsniveau den kan gøre det under.

Att Morten: Har du aldrigt prøvet at det føles som en omdrejningsbegrænser når en bil får ladetryk med for svagt tændingssystem? Gnisten er simpelthen ikke energirig nok til at trække en reel gnist under tryk, trods at spændingen sagtens kan være rigeligt stor. Samme fænomen forårsager at spoler "ringer" og bliver unødigt varme når man presser dem ud over hvad de er beregnet til.

Forfatter:  Transitfar [ 15 mar 2004, 19:42 ]
Titel: 

Har du nogle eksempler på, hvilke spoler som i denne forbindelse er "dårlige" og nogle, som er "gode"???

Forfatter:  kadettcqp [ 15 mar 2004, 22:43 ]
Titel: 

Jeg kører selv med en MSD tændspole på min. Og jeg kan kun anbefale det. Men igen hvis tændingssytemet virker optimalt i forvejen er det sikkert begrænset hvad man kan opnå. Men jeg kunne mærke en forskel efter jeg fik en MSD spole på. Samtidig fik jeg også trukket ye ledninger så der hele tiden var 13,7 volt over tændspolen hvilket var den anbefalede spændning. Men jeg oplevede at motoren var mere livlig nede fra lave omdrejninger, og jeg havde ikke længere lige så meget tændingsbanken. Har dog stadig problemer med lidt tændingsbanken, men det kan ikke rigtig afhjælpes når den er så højt komprimeret medmindre den får lov at køre på 102 otkan.

Forfatter:  s@g [ 15 mar 2004, 23:15 ]
Titel: 

Tak for de mange svar. 8)

Forfatter:  Morten VJ [ 18 mar 2004, 00:06 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Tændspolens maxspænding er fløjtende uinteressant.

Alle spoler på markedet er istand til at slå over på tændrøret under selv meget heftige belastninger.

Det der er det interessante er hvilken energi tændspolen kan levere ved hvilken spænding!

Du kan jo sagtens få en alm. tændspole til at trække over 5cm gnister, hvilket indikerer en _VOLDSOM_ høj spænding, men energien er så lille at den ikke vil være istand til at tænde blandingen under tryk.

Så det handler ikke kun om spænding, men om den ENERGI spolen kan levere, og hvilket spændingsniveau den kan gøre det under.

Att Morten: Har du aldrigt prøvet at det føles som en omdrejningsbegrænser når en bil får ladetryk med for svagt tændingssystem? Gnisten er simpelthen ikke energirig nok til at trække en reel gnist under tryk, trods at spændingen sagtens kan være rigeligt stor. Samme fænomen forårsager at spoler "ringer" og bliver unødigt varme når man presser dem ud over hvad de er beregnet til.

Nej har kun prøvet det på en sugemotor Hvor tændspolen ramte sin begrænsning ved 5000 omd/min.
Ved du om der er en simpel måling hvorved man kan fastslå en tændspoles energi udladning.

MVH

Morten

Forfatter:  VAG mekaniker [ 18 mar 2004, 09:35 ]
Titel: 

Der er vel også en logisk grund til at man idag vælger at montere en tændspole til vær cylinder!! (vw 1.8 turbo f.eks.)
Det med tændspændningen vil jeg give henrik ret i at det er ikke af stor betydning så hellere en lang brændtid.
1 til 1.5 milli sek er fint . 2 er endnu bedre.
Kan ms godt klare enkelt tændspoler.(altså en til vær cyl.)
Har kun set strømdiagram over anlæg med 1 tændspole til alle cyl?

peter

Forfatter:  HenrikGM [ 18 mar 2004, 12:01 ]
Titel: 

Nej, der er ikke nogen simpel måde at måle energien på.

Med et skop, og en portion kreativitet skulle det dog være muligt at måle/regne sig frem til en værdi for et givet gnistgab, hvis skidtet er monteret på en bil.

Man kan se brændtiden(gnistforløbet) på et skop med en højspændingsprobe.
Meget lærerigt iøvrigt.fortæller en masse hvis man dykker ned i det.

Ja,MS kan godt klare fordelerløst. Se efter MegasquirtEDIS versionen. Mig bekendt er der endnu ikke een på gaden i dk med det, men der bygges vist på 2-3biler med fordelerløst. Sverige har en god håndfuld med MSEDIS, men jeg kender ikke meget til systemet, udover at det stort set er identisk med alm ms pånær software og så det edismodul fra escort.

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/