Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 maj 2025, 20:29

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 jun 2004, 19:34 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 23 maj 2004, 22:25
Indlæg: 37
Geografisk sted: Østjylland
Hej gen.
Ja, jeg har stillet nogle spørgsmål efterhånden, men det har ikke afskrækket mig fra at stille et til!
Mit spørgsmål går på, at der sidder nogle rør i udstødningsmanifolden og nogle ind i topstykket der hvor udstødningsmanifolden går ud.
Det ene rør (fra udstødningsmanifolden) går op til indsugningsmanifolden og de andre rør (4 stk) går op gennem nogle underlige ventiler og hen til det rør som luftmængdemåleren får luft fra!
Nu er problemet, at jeg gerne vil montere et K&N filter på luftmængdemåleren, men tager jeg slangen af som sidder monteret til de sære ventiler, larmer det HELT VILDT fra slangen.
Er det muligt at "blænde" denne slange af, eller vil det skade?
På billedet der kan downloades kan man se hvilke "ventiler" jeg taler om.
På forhånd tusind tak for hjælpen :-)

Mvh.
Peter
http://www.volvo300.dk


Vedhæftede filer:
SPørgsmål ang. slanger.JPG
SPørgsmål ang. slanger.JPG [ 115.08 KiB | Vist 1501 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jun 2004, 19:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det er et såkaldt pulsair system, som blander ekstra luft ind i udstødnings manifolden.
Det blev brugt på motore med 2 vejs katalysatore, for at fjerne nox.
de har reelt ingen betydning, hvis bilen ikke har kat, så derfor kan man roligt blænde dem af.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jun 2004, 20:01 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Det er et såkaldt pulsair system, som blander ekstra luft ind i udstødnings manifolden.
Det blev brugt på motore med 2 vejs katalysatore, for at fjerne nox.
de har reelt ingen betydning, hvis bilen ikke har kat, så derfor kan man roligt blænde dem af.

MVH

Morten


Nope, du kan ikke blænde dem af uden at hæve motorens totale emission. Det vil øge bilens emission til syn, og sprg. er om motoren kan gå gennem uden dem(afhænger af årgangen)

Under alle omstændigheder er det emissionsnedsættende udstyr, og fjerner du det skal du ihvertfald fjerne det helt så SB ikke opdager det.

IMO kører bilen lidt ringere uden dem, men ventilerne har det med at sætte sig, så måske virker de slet ikke alligevel.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jun 2004, 20:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Hehe jeg forudser at denne tråd bliver LANG. :D

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jun 2004, 20:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:
Det er et såkaldt pulsair system, som blander ekstra luft ind i udstødnings manifolden.
Det blev brugt på motore med 2 vejs katalysatore, for at fjerne nox.
de har reelt ingen betydning, hvis bilen ikke har kat, så derfor kan man roligt blænde dem af.

MVH

Morten


Nope, du kan ikke blænde dem af uden at hæve motorens totale emission. Det vil øge bilens emission til syn, og sprg. er om motoren kan gå gennem uden dem(afhænger af årgangen)

Under alle omstændigheder er det emissionsnedsættende udstyr, og fjerner du det skal du ihvertfald fjerne det helt så SB ikke opdager det.

IMO kører bilen lidt ringere uden dem, men ventilerne har det med at sætte sig, så måske virker de slet ikke alligevel.


Hvis bilen ikke har katalysator, med en reference til en lambdasensor, Så burde Fjernelsen af et ekstra tilskud af luft i udstødnings manifolden ikke have nogen indvirkning på motorgangen.
Noget helt andet er at fjerne egr systemet, da motoren kan begynde at tændings banke ved denne modefikation.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jun 2004, 21:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
[Hvis bilen ikke har katalysator, med en reference til en lambdasensor, Så burde Fjernelsen af et ekstra tilskud af luft i udstødnings manifolden ikke have nogen indvirkning på motorgangen.
Noget helt andet er at fjerne egr systemet, da motoren kan begynde at tændings banke ved denne modefikation.

MVH

Morten


Jeg har nu altid kunnet fremtvinge en væsentlig forskel i motorgangen med og uden pulseair, men blot for at genere Finn så vil jeg så absolut ikke gøre denne diskussion længere end højst nødvendigt ;-)

Jeg ville ikke pille det af, det vil du. Gad vist om Peter er blevet klogere ?
;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jun 2004, 06:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:
[Hvis bilen ikke har katalysator, med en reference til en lambdasensor, Så burde Fjernelsen af et ekstra tilskud af luft i udstødnings manifolden ikke have nogen indvirkning på motorgangen.
Noget helt andet er at fjerne egr systemet, da motoren kan begynde at tændings banke ved denne modefikation.

MVH

Morten


Jeg har nu altid kunnet fremtvinge en væsentlig forskel i motorgangen med og uden pulseair, men blot for at genere Finn så vil jeg så absolut ikke gøre denne diskussion længere end højst nødvendigt ;-)

Jeg ville ikke pille det af, det vil du. Gad vist om Peter er blevet klogere ?;-)


Ok med at genere Finn :lol:
Om Peter er blevet klogere eller mere forvirret, det er svært at sige. :?
Men hvorfor montere filtret direkte på LMM, når det kan monteres for enden af røret ved den originale luftfilter kasse. Så har man slået 2 fluer med et smæk, beholdt pulsair systemet, og sørget for at filtret får tilgang til kølig luft. 8)
Husk en passende afskærmning af filtret ind i mod motorrummet, Hvis det skal have en posetiv effekt på motorens ydelse. 8)

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jun 2004, 09:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
enig, luftfilteret har ikke noget at gøre i motorrummet.

Fidusen i et popsmart luftfilter er til at overskue hvis man rykker "opsamlingspunktet" ind i motorrummet. Kold,frisk luft for enhver pris. Kan der så komme et bedre filter på er det ok, men den kolde luft må absolut have topprioritet.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: Fra Peter
Indlæg: 07 jun 2004, 21:44 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 23 maj 2004, 22:25
Indlæg: 37
Geografisk sted: Østjylland
Hej alle sammen.
Tak for alle de mange gode svar.
Jeg har i første omgang blændet pulsair-systemet af, og sat filteret direkte på luftmængdemåleren. Jeg har dog sat filteret så det får så meget kold luft som muligt.
Jeg vil lægge nogle blleder ind på min hjemmeside ang. filtermonteringen, så hvis I er interesseret kan I jo kigge forbi.
Tak endnu en gang for de mange fine svar :-)

Mvh.
Peter


http://www.volvo300.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jun 2004, 17:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
ØV ØV havde lige glædet mig til en LANG diskution om det emne. :D

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team