Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Spørgsmål ang. B200E motor og K&N filter
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=8742
Side 1 af 1

Forfatter:  volvo300 [ 06 jun 2004, 19:34 ]
Titel:  Spørgsmål ang. B200E motor og K&N filter

Hej gen.
Ja, jeg har stillet nogle spørgsmål efterhånden, men det har ikke afskrækket mig fra at stille et til!
Mit spørgsmål går på, at der sidder nogle rør i udstødningsmanifolden og nogle ind i topstykket der hvor udstødningsmanifolden går ud.
Det ene rør (fra udstødningsmanifolden) går op til indsugningsmanifolden og de andre rør (4 stk) går op gennem nogle underlige ventiler og hen til det rør som luftmængdemåleren får luft fra!
Nu er problemet, at jeg gerne vil montere et K&N filter på luftmængdemåleren, men tager jeg slangen af som sidder monteret til de sære ventiler, larmer det HELT VILDT fra slangen.
Er det muligt at "blænde" denne slange af, eller vil det skade?
På billedet der kan downloades kan man se hvilke "ventiler" jeg taler om.
På forhånd tusind tak for hjælpen :-)

Mvh.
Peter
http://www.volvo300.dk

Vedhæftede filer:
SPørgsmål ang. slanger.JPG
SPørgsmål ang. slanger.JPG [ 115.08 KiB | Vist 1509 gange ]

Forfatter:  Morten VJ [ 06 jun 2004, 19:52 ]
Titel: 

Det er et såkaldt pulsair system, som blander ekstra luft ind i udstødnings manifolden.
Det blev brugt på motore med 2 vejs katalysatore, for at fjerne nox.
de har reelt ingen betydning, hvis bilen ikke har kat, så derfor kan man roligt blænde dem af.

MVH

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 06 jun 2004, 20:01 ]
Titel: 

Morten VJ skrev:
Det er et såkaldt pulsair system, som blander ekstra luft ind i udstødnings manifolden.
Det blev brugt på motore med 2 vejs katalysatore, for at fjerne nox.
de har reelt ingen betydning, hvis bilen ikke har kat, så derfor kan man roligt blænde dem af.

MVH

Morten


Nope, du kan ikke blænde dem af uden at hæve motorens totale emission. Det vil øge bilens emission til syn, og sprg. er om motoren kan gå gennem uden dem(afhænger af årgangen)

Under alle omstændigheder er det emissionsnedsættende udstyr, og fjerner du det skal du ihvertfald fjerne det helt så SB ikke opdager det.

IMO kører bilen lidt ringere uden dem, men ventilerne har det med at sætte sig, så måske virker de slet ikke alligevel.

Forfatter:  K-FINN [ 06 jun 2004, 20:14 ]
Titel: 

Hehe jeg forudser at denne tråd bliver LANG. :D

Forfatter:  Morten VJ [ 06 jun 2004, 20:15 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:
Det er et såkaldt pulsair system, som blander ekstra luft ind i udstødnings manifolden.
Det blev brugt på motore med 2 vejs katalysatore, for at fjerne nox.
de har reelt ingen betydning, hvis bilen ikke har kat, så derfor kan man roligt blænde dem af.

MVH

Morten


Nope, du kan ikke blænde dem af uden at hæve motorens totale emission. Det vil øge bilens emission til syn, og sprg. er om motoren kan gå gennem uden dem(afhænger af årgangen)

Under alle omstændigheder er det emissionsnedsættende udstyr, og fjerner du det skal du ihvertfald fjerne det helt så SB ikke opdager det.

IMO kører bilen lidt ringere uden dem, men ventilerne har det med at sætte sig, så måske virker de slet ikke alligevel.


Hvis bilen ikke har katalysator, med en reference til en lambdasensor, Så burde Fjernelsen af et ekstra tilskud af luft i udstødnings manifolden ikke have nogen indvirkning på motorgangen.
Noget helt andet er at fjerne egr systemet, da motoren kan begynde at tændings banke ved denne modefikation.

MVH

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 06 jun 2004, 21:21 ]
Titel: 

Morten VJ skrev:
[Hvis bilen ikke har katalysator, med en reference til en lambdasensor, Så burde Fjernelsen af et ekstra tilskud af luft i udstødnings manifolden ikke have nogen indvirkning på motorgangen.
Noget helt andet er at fjerne egr systemet, da motoren kan begynde at tændings banke ved denne modefikation.

MVH

Morten


Jeg har nu altid kunnet fremtvinge en væsentlig forskel i motorgangen med og uden pulseair, men blot for at genere Finn så vil jeg så absolut ikke gøre denne diskussion længere end højst nødvendigt ;-)

Jeg ville ikke pille det af, det vil du. Gad vist om Peter er blevet klogere ?
;-)

Forfatter:  Morten VJ [ 07 jun 2004, 06:59 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:
[Hvis bilen ikke har katalysator, med en reference til en lambdasensor, Så burde Fjernelsen af et ekstra tilskud af luft i udstødnings manifolden ikke have nogen indvirkning på motorgangen.
Noget helt andet er at fjerne egr systemet, da motoren kan begynde at tændings banke ved denne modefikation.

MVH

Morten


Jeg har nu altid kunnet fremtvinge en væsentlig forskel i motorgangen med og uden pulseair, men blot for at genere Finn så vil jeg så absolut ikke gøre denne diskussion længere end højst nødvendigt ;-)

Jeg ville ikke pille det af, det vil du. Gad vist om Peter er blevet klogere ?;-)


Ok med at genere Finn :lol:
Om Peter er blevet klogere eller mere forvirret, det er svært at sige. :?
Men hvorfor montere filtret direkte på LMM, når det kan monteres for enden af røret ved den originale luftfilter kasse. Så har man slået 2 fluer med et smæk, beholdt pulsair systemet, og sørget for at filtret får tilgang til kølig luft. 8)
Husk en passende afskærmning af filtret ind i mod motorrummet, Hvis det skal have en posetiv effekt på motorens ydelse. 8)

MVH

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 07 jun 2004, 09:38 ]
Titel: 

enig, luftfilteret har ikke noget at gøre i motorrummet.

Fidusen i et popsmart luftfilter er til at overskue hvis man rykker "opsamlingspunktet" ind i motorrummet. Kold,frisk luft for enhver pris. Kan der så komme et bedre filter på er det ok, men den kolde luft må absolut have topprioritet.

Forfatter:  volvo300 [ 07 jun 2004, 21:44 ]
Titel:  Fra Peter

Hej alle sammen.
Tak for alle de mange gode svar.
Jeg har i første omgang blændet pulsair-systemet af, og sat filteret direkte på luftmængdemåleren. Jeg har dog sat filteret så det får så meget kold luft som muligt.
Jeg vil lægge nogle blleder ind på min hjemmeside ang. filtermonteringen, så hvis I er interesseret kan I jo kigge forbi.
Tak endnu en gang for de mange fine svar :-)

Mvh.
Peter


http://www.volvo300.dk

Forfatter:  K-FINN [ 08 jun 2004, 17:13 ]
Titel: 

ØV ØV havde lige glædet mig til en LANG diskution om det emne. :D

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/