Det optimale er en meget spøjs størrelse.....
For nogen er det optimale at droppe byturene 4 weekender i træk, og stå med en løsning man helt selv har bygget for meget meget små penge, men mange timer.
Andre vil hellere bruge 25kkr på en "her er min bil, fiks det så det virker" løsning.
Førstnævnte er DIY folk, og det er til DEM megasquirt henvender sig. Alt er dokumenteret, og vil man, så kan man selv kigge programmet efter i sømmene, da det er open source. ALT er tilgængeligt. Læser man manualen og forstår den, plus er villig til at lege en masse timer med sit system, ikke mindst når det skal justeres, så får man "foræret" en ret betydelig mængde information og ekspertise omkring indsprøjtningsanlægs virkemåde. Nej, det kommer ikke af sig selv, ligesom ingen nogensinde har kunnet justere en karburator "af sig selv".
Sidstnævnte hører til dem der kun vil køre race, og har råd til at betale for at købe grej der selv kan laves til små penge(manifolds,kompressorbeslag, rørføringer osv), og som generelt ikke er specielt interesseret i at forfine teknik og justering.
Der findes selvf. folk med ben i begge lejre,(ingen er vel 100% DIY eller not) og det er helt op til den enkelte om man vil købe et motorstyringssystem, eller om man selv vil kunne justere det hele.
Man bestemmer reelt selv.
Ang. flere forskellige maps: Hvad er fidusen med at have en indstilling til race og en til "økonomikørsel"???
Hvorfor ikke bare justere bilen så den kan begge dele, i samme map?
Hvis man absolut vil have så man feks kan skifte mellem 105oktan racefuel og 92 blyfrit, så er det ikke voldsomt svært at have alle de maps liggende i PCen som der er HD plads til, som man kan vælge og vrage mellem, uvist af hvilken årsag man skulle ønske det?
Istedet for en dobbelt mapning skulle man måske overveje en simpel træklods til at kaste under speederen, det er vist en kende billigere

og imo en ligeså teknisk korrekt løsning, medmindre der ligefrem er en tank til racefuel og en til gadebrændstof i samme bil.
Prisen; hvis man arbejder hos et autoophug, eller har de "rigtige" forbindelser, eller har tiden til at finde stumperne til de rigtige priser, så kan man såmen samle al infrastrukturen til en +500hk maskine for et beløb fruen kan shoppe op på en lørdag eftermiddag.
man bestemmer helt selv, og det er præcist det der er det fine.
Der findes et hav af muligheder til dem der vil købe turnkey. Klemann kan lave nogle fine biler hvis man SLET ikke vil selv. Bestemmer selv....
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!