Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 maj 2025, 20:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Jeg skal have smidt en 1.9 16v pug motor i min 205...

Derfor vil jeg høre om hvilken motorstyring jeg skal bruge hvis jeg helt vil undgå alt det gamle som sidder i, kan det lade sig gøre at få en motorstyring som overtager alle funktioner fra standard bosch boksen så den kan smides over højre....??

Eller hvad er det tætteste man kan komme på fuld overtagelse af motoren med en ny motorstyring, og hvilket mærke / model skal jeg købe...??

Det skal helst være noget som kan det mest basale og som har en rimelig pris, da jeg ikke er millionær :)

Tak.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Mega squirt og spark er et billigt alternativ til det orginale.

Moderator

205GTIXXX skrev:
Det skal helst være noget som kan det mest basale og som har en rimelig pris, da jeg ikke er millionær :)

Tak.

Prøv at kigge lidt efter tråde her i forummet med en overskrift der indeholder ordet "megasquirt". Det kan opfylde de kriterier du har sat.
Der kan du læse en masse om systemet på dansk, dog er der mange posts om emnet efterhånden.

Læser du engelsk, så lav en søgning i google på megasquirt, og læs manualen og FAQen, og se derefter nærmere på megasquirtnspark.

Der står _alt_ hvad du vil vide om det.

Kig evt på nedenstående hjemmeside, der er et par billeder af installerede anlæg, plus et forbindelsesdiagram.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Det optimale må vel være Haltech E6X...

MVh Jakob

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Megasquirt helt klart kan gøres fra 1000 kr og op, alt efter hvor god man er til at lodde, og hvilke komponenter der skal skiftes.
Min forreløbige regning ser således ud.
Indkøb af MS fra henrik andre dyser, og følere, nye stik, og andre småting 5000 kr.
Efterfølgende ny benzinpumpe rør, og andre småting 2500 kr.
Nu forstærket kobling 4000 kr inc div bøsninger til bagtøjet.
En MS er sindsyg billig, men indlærings kurven er meget lodret som på de fleste andre systemer jeg har kendskab til.
Jeg må erkende at selv om jeg er udlært automekaniker, og har været i faget i 10 år, + jeg har læst alt hvad jeg har kommet i nærhenden af af tuning, og indsprøjtnings systemer.
Så har monteringen af MS givet mig en mængde nye oplysninger, som jeg er i stand til at bruge i dagligdagen.
Min anbefaling er helt klart MS hvis man vil sætte sig ind i tingene, og lærer noget nyt.
Ellers hedder det et turnkey system fra en forhandler som starter ved 16K inc justering.

MVH

MORTEN

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Morten VJ skrev:
Jeg må erkende at selv om jeg er udlært automekaniker, og har været i faget i 10 år, + jeg har læst alt hvad jeg har kommet i nærhenden af af tuning, og indsprøjtnings systemer.
Så har monteringen af MS givet mig en mængde nye oplysninger, som jeg er i stand til at bruge i dagligdagen.
MVH

MORTEN

Livet består i at lære noget nyt hver dag.
Jeg er i samme situation som Morten, men har endnu ikke været i nærheden af Megasquirt, desværre.....

Men er man teknisk interesseret, og kan lægge to og to sammen, så tager man erfaringerne fra éet projekt med til næste opgave.

Jeg har netop i går og idag været med til at renovere et topstykke (10 nye ventiler) fordi "en-eller-anden" gjorde, "som vi altid har gjort.... ":roll:

Men når krumtapremhjulet er monteret flydende, så skal man altså følge tilspændingsvejledningen....

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Morten VJ skrev:
.... Ellers hedder det et turnkey system fra en forhandler som starter ved 16K inc justering.

MVH

MORTEN

Jeg mener du kan få Haltech E6X monteret og justeret 12K hos Scantune. Og her får du alle muligheder + dual mapning (evt. en mapning til ræs og en mapning til økonomikørsel/syn) som kan styres med en kontakt i bilen.

Mvh Jakob

Titel:

Så vidt jeg har læst mig til kan du også få MS til at køre dual mapping med nogle af de ekstra udviklinger som der er blevet lavet... altså adons/datter-boards som kan fås til MS

Titel:
Moderator

Det optimale er en meget spøjs størrelse..... :?

For nogen er det optimale at droppe byturene 4 weekender i træk, og stå med en løsning man helt selv har bygget for meget meget små penge, men mange timer.

Andre vil hellere bruge 25kkr på en "her er min bil, fiks det så det virker" løsning.

Førstnævnte er DIY folk, og det er til DEM megasquirt henvender sig. Alt er dokumenteret, og vil man, så kan man selv kigge programmet efter i sømmene, da det er open source. ALT er tilgængeligt. Læser man manualen og forstår den, plus er villig til at lege en masse timer med sit system, ikke mindst når det skal justeres, så får man "foræret" en ret betydelig mængde information og ekspertise omkring indsprøjtningsanlægs virkemåde. Nej, det kommer ikke af sig selv, ligesom ingen nogensinde har kunnet justere en karburator "af sig selv".

Sidstnævnte hører til dem der kun vil køre race, og har råd til at betale for at købe grej der selv kan laves til små penge(manifolds,kompressorbeslag, rørføringer osv), og som generelt ikke er specielt interesseret i at forfine teknik og justering.

Der findes selvf. folk med ben i begge lejre,(ingen er vel 100% DIY eller not) og det er helt op til den enkelte om man vil købe et motorstyringssystem, eller om man selv vil kunne justere det hele.
Man bestemmer reelt selv.

Ang. flere forskellige maps: Hvad er fidusen med at have en indstilling til race og en til "økonomikørsel"???
Hvorfor ikke bare justere bilen så den kan begge dele, i samme map?
Hvis man absolut vil have så man feks kan skifte mellem 105oktan racefuel og 92 blyfrit, så er det ikke voldsomt svært at have alle de maps liggende i PCen som der er HD plads til, som man kan vælge og vrage mellem, uvist af hvilken årsag man skulle ønske det?

Istedet for en dobbelt mapning skulle man måske overveje en simpel træklods til at kaste under speederen, det er vist en kende billigere :wink: og imo en ligeså teknisk korrekt løsning, medmindre der ligefrem er en tank til racefuel og en til gadebrændstof i samme bil.

Prisen; hvis man arbejder hos et autoophug, eller har de "rigtige" forbindelser, eller har tiden til at finde stumperne til de rigtige priser, så kan man såmen samle al infrastrukturen til en +500hk maskine for et beløb fruen kan shoppe op på en lørdag eftermiddag. :shock:

man bestemmer helt selv, og det er præcist det der er det fine.

Der findes et hav af muligheder til dem der vil købe turnkey. Klemann kan lave nogle fine biler hvis man SLET ikke vil selv. Bestemmer selv....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:

Henrik jeg har sendt en mail til dig på boost-it... har du fået den..??

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time