Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Hvilke Turbomanifold er bedst?
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=9086
Side 1 af 4

Forfatter:  JBO [ 06 jul 2004, 16:24 ]
Titel:  Hvilke Turbomanifold er bedst?

Hvilke af disse 2 turbomanifolder er bedst?

Jeg har fået lavet et turbomanifold til min Fiat Uno Turbo 1.4
Men er så kommet i tvivl om det i det hele taget er bedre end det originale turbomanifold, det skal siges at det specielt lavet manifold kræver end del tilpasning og at flangerne var skæve da jeg fik det, så er spørgelsmålet om jeg så skal gå i krig med og sætte det på eller holde mig til det originale manifold. Turboen som skal bruges er en Garret T25 med kuglelejer og den skal lade med et fortrinsvis højt ladetryk.

Speciel lavet turbomanifold

Billede

Billede

Originale turbomanifold

Billede

Billede

Forfatter:  guldcossie [ 06 jul 2004, 17:22 ]
Titel:  Re: Hvilke Turbomanifold er bedst?

Olsen skrev:
Hvilke af disse 2 turbomanifolder er bedst?

Jeg har fået lavet et turbomanifold til min Fiat Uno Turbo 1.4
Men er så kommet i tvivl om det i det hele taget er bedre end det originale turbomanifold, det skal siges at det specielt lavet manifold kræver end del tilpasning og at flangerne var skæve da jeg fik det, så er spørgelsmålet om jeg så skal gå i krig med og sætte det på eller holde mig til det originale manifold. Turboen som skal bruges er en Garret T25 med kuglelejer og den skal lade med et fortrinsvis højt ladetryk.

Speciel lavet turbomanifold

Billede

Selvfølglig skal du vælge det nye !! Da der er bedre flow i det nye.
Og det kan komme af med vamen også !!

MVH. www.autotech.nu

Billede

Originale turbomanifold

Billede

Billede

Forfatter:  Gæst [ 06 jul 2004, 19:05 ]
Titel: 

For mig ser det ud som om der er bedre flow i den gamle! :?
Mvh Jakob

Forfatter:  mh [ 06 jul 2004, 20:29 ]
Titel: 

ja jeg rækker også hånden op for det gamle for det har et "grimmer" knæk på det ene rør det andet og hvis man ser på linierne i manifoldet så er der også blødere sving på det originale hvor det andet ligner et førsøg på at lave et bananmanifold men så hvidt jeg har læst mig til er formålet med et banan manifold at der ikke kommer tumult i rørende (alle rør skal være lige lange) og hvis man tager det lange kontra det korte rør på det blanke manifold så bliver det lidt længere........ en anden ting er at der er forstærkninger mod vibrationsknæk (tendens til at revne)i det originale også... men bortset fra det knæk det andet har så kunne det være sjovt og prøve om det var så lidt at det ikke havde noget at sige....

Forfatter:  guldcossie [ 06 jul 2004, 21:03 ]
Titel: 

tinasmartin skrev:
ja jeg rækker også hånden op for det gamle for det har et "grimmer" knæk på det ene rør det andet og hvis man ser på linierne i manifoldet så er der også blødere sving på det originale hvor det andet ligner et førsøg på at lave et bananmanifold men så hvidt jeg har læst mig til er formålet med et banan manifold at der ikke kommer tumult i rørende (alle rør skal være lige lange) og hvis man tager det lange kontra det korte rør på det blanke manifold så bliver det lidt længere........ en anden ting er at der er forstærkninger mod vibrationsknæk (tendens til at revne)i det originale også... men bortset fra det nasty'e knæk det andet har så kunne det være sjovt og prøve om det var så lidt at det ikke havde noget at sige....

Ja du må undskylde !!
Hvem har sagt at alle rör skal väre lige lange ??
Det kommer vel anpå hvor dit register skal väre, hvordan din turbo skal virke i visse områder !!

Forfatter:  Nolan [ 07 jul 2004, 00:29 ]
Titel: 

Rørene behøver, som sådan, ikke være lige lange. Det vigtigste er bare, at en udstødningsbølge fra én cylinder ikke kan "blokere" for udstødningsbølgen fra en anden.

Det er det, der er så svært ved manifolde.....
Det er sgu ikke bare noget man lige laver. Men mange gange flower std. manifolden faktisk ok.

Mvh
Nolan

Forfatter:  mh [ 07 jul 2004, 12:18 ]
Titel: 

guldcossie skrev:
Hvem har sagt at alle rör skal väre lige lange ??
Det kommer vel anpå hvor dit register skal väre, hvordan din turbo skal virke i visse områder !!


kan du ikke uddybe dette?........ hvor registret skal ligge det troede jeg ikke havde noget at sige på et turbo manifold..... kun at den ikke måtte pulsere uens så det praktisk talt løb op i et af de andre rør og skubbede mod flovet.....

Forfatter:  Slavteren [ 07 jul 2004, 20:11 ]
Titel: 

Nu er jeg ikke en kæmpe haj i trykladning, men er der ikke noget med at lidt længer forrør vil gi et bedre bundtræk? altså sådan helt grundlæggende :roll:

Forfatter:  Henrik Vind [ 07 jul 2004, 22:19 ]
Titel: 

Hvis man kikker på den gamle manifold, syntes jeg ikke det ser ud til at alle 4 afgange er lige lange.

Men hvad ved jeg :?: :oops:

Forfatter:  HenrikGM [ 07 jul 2004, 23:42 ]
Titel: 

Tjek det med en stor blæser på manifolden, og lav noget intermistisk rørføring eller bedst, et gammelt topstykke, og lad blæseren blæse luft igennem manifolden alt hvad den kan trække.

Så laver du et U-rørs manometer og måler trykket blæseren forårsager lige før manifolden.

En direkte sammenligning vil med ret stor sikkerhed afsløre din nye manifold som værende bedre mht flow.

Pulsetuning virker både på turbo og på sugemotorer, og lige lange rør er den rigtige løsning, omend det kræver en high-end motor før det virkeligt kan mærkes. Det er derfor noget svært at afgøre om den originsale manifold er bedre eller ringere på dette punkt, men jeg stemmer stadigt for den nye manifold.

Side 1 af 4 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/