Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
Instilling af tandrem http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=9292 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | Brian SPC [ 28 jul 2004, 00:25 ] |
Titel: | Instilling af tandrem |
Hvis en tandrem står på mærkerne, altså ved krumtappen og knasten, skal den ved strømfordeleren så ikke stå til at tænde på cyl 1 ? og når den står på mærkerne, hvordan står ventilerne så på cyl 1? er de helt aflastet eller hva ? Det er fordi at jeg er ved at skifte tandrem på en motor hvor jeg ikke rigtig kan bruge nogen andre mærker end dem på krumtappen, og så mangler jeg jo lidt hjælp til at på knasten stillet rigtigt. Det er en Toyota 1.3 blok med 1.5 top 12v. |
Forfatter: | Danielsito [ 28 jul 2004, 01:08 ] |
Titel: | |
Hvis du starter med at dreje krumtappen til den passer på mærket. Så står stemplerne i cylinder 1 og 4 i top. Så drejes knast(erne) til cylinder 4 vipper. Dvs lige DET punkt hvor indsugnings- og udstødningsventilerne på cylinder 4 er lige meget åbne. (Hvis ventilerne vipper på cylinder 1 når krumtappen står på mærket, skal du bare dreje krumtappen præcis en omgang mere). DER skal strømfordeleren stå på cylinder 1. Der burde være et hak i kanten af strømfordeleren, når du fjerner låget. Du skal selvfølgelig være sikker på at den trækkende side af remmen er helt stram, når tingene passer sammen! Og så få tændingen justeret ordentligt med en tændingspistol. Hvis der er nogen der har rettelser eller kommentarer, please feel free! ![]() |
Forfatter: | Cos4x4 [ 28 jul 2004, 21:29 ] |
Titel: | Re: Instilling af tandrem |
Brian SPC skrev: Hvis en tandrem står på mærkerne, altså ved krumtappen og knasten, skal den ved strømfordeleren så ikke stå til at tænde på cyl 1 ? og når den står på mærkerne, hvordan står ventilerne så på cyl 1? er de helt aflastet eller hva ?
Det er fordi at jeg er ved at skifte tandrem på en motor hvor jeg ikke rigtig kan bruge nogen andre mærker end dem på krumtappen, og så mangler jeg jo lidt hjælp til at på knasten stillet rigtigt. Det er en Toyota 1.3 blok med 1.5 top 12v. Har du taget remmen af uden at kunne se nogen mærker på knasten? I så fald har du et problem.... Man kan godt justere knasten løst ind ved at gøre som du selv er inde på, altså sætte knasten sådan så ventilerne overlapper på cyl. 4 men det er slet ikke præcist nok. Det jeg altid gør på biler med utydelige mærker er at lave mine egne mærker inden jeg tager remmen af, enten med en lakstift eller en ridsespids. Så er man sikker på den kommer til at sidde nøjagtigt samme sted uanset hvad. Du siger en corolla 1,3 med 1,5 12v top? De eneste toyota'er jeg kender der har 1,5 motorer der kunne passe i en corolla er enten starlet eller paseo og de er begge 16 ventilede.... |
Forfatter: | mi_j [ 29 jul 2004, 09:04 ] |
Titel: | |
Er der ikke et lille hul i knast hjulet? hvis der er det, skal det peje opad, der sidder et mærke inde på metal dækselet bagved, sådan at hvis du kigger igennem hullet i knasthjulet, kan du se det andet mærke... Håber det hjalp. Att: Jimmy Den motor med 12 ventiler ligger i de gamle corollaer. men kunne ikke fås i 1,5 udgave hejhjemme, så det er fra en importeret motor. man kan også få dem med turbo. i Japan lå de i starletter og corollaer. |
Forfatter: | Cos4x4 [ 30 jul 2004, 14:11 ] |
Titel: | |
mi_j skrev: Att: Jimmy
Den motor med 12 ventiler ligger i de gamle corollaer. men kunne ikke fås i 1,5 udgave hejhjemme, så det er fra en importeret motor. man kan også få dem med turbo. i Japan lå de i starletter og corollaer. Jeg kender godt en 2-E eller 2-E E som er 12-ventilede. Men den er aldrig lavet med turbo eller i 1,5... Dem du tænker på er 4-E FE (1,3) og 5-E FTE (1,5 turbo) og de er begge 16-ventilede og noget nyere. Den gamle 12v'er findes kun op til 92-93 hvor den blev afløst af 16v'erne... |
Forfatter: | Brian SPC [ 30 jul 2004, 16:53 ] |
Titel: | |
Motoren er lidt speciel må man sige, det er en japansk 2E turbo motorblok, hvor der er sat en japansk 1.5 3E topstykke på, og indsprøjtning samt ledningsnet fra 1.5 3E turbo. Grunden til denne mærkelige opbygning er at den muligvis kan synes på denne måde da den så er 1.3 2E ligesom std. udfra motorblok koden ihvertfald. Men de mærker der er på knasthjulet og krumtappen kan man så ikke længere gå ud fra mere desværre, og da det ikke var mig der skildte det af aner jeg ikke hvordan den stod før, men dengang kørte den fint, toppakningen gik blot desværre. |
Forfatter: | Brian SPC [ 30 jul 2004, 16:54 ] |
Titel: | |
Foresten, disse 2E og 3E motore er begge 12v, jeg mener de hedder 2E-TE og 3E-TE i japan, og de ligger i starlet |
Forfatter: | Cos4x4 [ 30 jul 2004, 18:55 ] |
Titel: | |
Okay, det var jeg ikke klar over men det lyder da som en spændende motor... |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |