Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 jun 2025, 11:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Triggerhjul
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
Hvormange/hvorfå tænder skal der være på sådan en fætter?

Vil gerne slippe mede færest muligt på en wasted spark opsætning

4cyl motor hvor jeg gerne vil holde det oppe i knast giveren.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

uno skrev:

:?:

Hvilken motorstyring er det du skal køre med, og på hvilken motor ??

Hvordan ser den orginale "knast giver" ud ??
(antal tænder/huller deres placering og også gerne om det er hall, indu eller noget 3.die)

Du kan slippe afsted med ret få tænder og endnu færre hvis du vælger at køre med fordeler men normalt vælger man udfra et kompromis mellem "opløsning" og hvad der er muligt for boksen at "decode" uden at tænderne "render sammen", jo højre opløsning desto bedre er dine muligheder for at få optimal udnytte at din programerbare motorstyring.

Jeg mener at ved et 36-1 tands tandhjul har du en opløsning på 10grader, dvs at motorstyringen ved, at for hvergang der kommer en tand susende så har krumtappen flyttet sig 10 grader, på nær når den springer den manglende tand over, da vil den jo have flyttet sig 20 grader (360 grader/36 tænder) (husk på at 36-1 tands er på krumtappen og ikke med CAS sensor på knasten hvor den jo på en 4 taktsmotor køre ½ hastighed.

Men den opløsning bliver forbedret ved et par kunstige krumspring i selve måden hvor motorstyringen arbejder, eventuelt ved at den udfra hvor langtid der var imellem de to foregående (eller 3, 4, 5, 6 ..) tænder kan estimere sig mere præcis til hvor den befinder sig i det aktuelle tandrum..

eg. hvis tilden mellem de 3 foregående tandrum hver var på ca ½ milli sek. og det var 1/4 mili sek. siden at den slap den sidste tand så er den ca halvvejs (motoren har roteret ca 5 grader) hvilket er en fordobling af opløsningen, selfølig er der en fejlmargen da en motor ikke køre med en konstant hastighed, men ændringerne i hastigheder foregår i et noget langsommere tempo og denne fejlmargen vil være større jo færre tænder/mindre opløsning du har, da der er færre tænder og der med længere mellem en "opdatering af krumtappens aktuelle position"

Nu lyder et par grader på krumtappen måske ikke af meget men tro mig det er det, og ovenstående eksempel er kun et eksempel, og jeg er sikker på at de tyvetriks boksen udføre giver den mere end en fordobling af opløsningen

Husk på at 1 grader på krumtappen kan være flere mm vandring målt på stemplet

http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=20141

Senest rettet af ae86 17 aug 2007, 17:10, rettet i alt 1 gang.

Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
uno skrev:

Hvis vi taler MegaSquirt kan du bruge et hjul med 4 tænder, og køre den i Distributor-mode.
Ellers skal du køre Wheeldecoder og op i 8-1-1,12-1-1,16-1-1 eller hvor mange tænder du nu kan få plads til. Husk at antallet skal være dividérbart med 4. Husk samtidig at knasten drejer halvt så hurtigt rundt, så du skal lave et hjul med 2 manglende tænder overfor hinanden.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
Det er en ms løsning på en mitsubishi 4g63 -2.0 16v.-1991

Er kommet frem til opløsningen bliver for ringe så gør bare som så mange andre og smider et knallert tandhjul på remskiven.

Titel:
Moderator

att AE86:

Du har sådan set ret i dn betragtning omkring opløsning og 36-1.

Der er lige den detalje, at fordi en motorstyring kører feks 60-2, så har den ikke nødvendigvist en bedre opløsning end et 36-1, eller for den skyld et 2tandshjul, og det skyldes populært sagt at der er flere veje til rom.

En Pectel styring kan nå en absolut positionsnøjagtighed på 0,01grad v. 20.000rpm på V12 COP, endda med individuel tændingskurve, pr. cylinder. På et 36-1 om nødvendigt.
Det skyldes to ting; dels "tæller" CPUen hamrende hurtigt, dels har den en snedig software der gør det muligt at "forudse" hvornår næste tand kommer ud fra de foregående tænders acceleration.

Visse tidlige 60-2 brugte bare hullet til at finde een eller anden given vinkel ifht top, og så forsinkede man blot tændingen en given tid.

Men rent sensormæssigt har man en bedre forudsætning med et "mange-tands hjul". Styringen skal så bare bruge signalet mere intelligent, end til blot at finde TDC, så at sige.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
att AE86:

Du har sådan set ret i dn betragtning omkring opløsning og 36-1.

Der er lige den detalje, at fordi en motorstyring kører feks 60-2, så har den ikke nødvendigvist en bedre opløsning end et 36-1, eller for den skyld et 2tandshjul, og det skyldes populært sagt at der er flere veje til rom.

En Pectel styring kan nå en absolut positionsnøjagtighed på 0,01grad v. 20.000rpm på V12 COP, endda med individuel tændingskurve, pr. cylinder. På et 36-1 om nødvendigt.
Det skyldes to ting; dels "tæller" CPUen hamrende hurtigt, dels har den en snedig software der gør det muligt at "forudse" hvornår næste tand kommer ud fra de foregående tænders acceleration.

Visse tidlige 60-2 brugte bare hullet til at finde een eller anden given vinkel ifht top, og så forsinkede man blot tændingen en given tid.

Men rent sensormæssigt har man en bedre forudsætning med et "mange-tands hjul". Styringen skal så bare bruge signalet mere intelligent, end til blot at finde TDC, så at sige.

Ja der er mange veje til Rom, og Pectel er en fed styring men man får også lov til at betale for det.

Mit indlæg var imellem linierne møntet på Ms/ Vems og var ikke en detaljeret gennemgang af hvordan de virker men mere det at man bør huske at give sin motorstyring de optimale betingelser for at arbejde, og det gælder for alle typer af motorstyringer, og her er opløsningen fra krumtapssignalet (eller cas signal) et godt sted at begynde, og det er rigtigt at der er mange måder og mange krumspring motorstyringen kan udføre for at få en finere opløsning, nu skal man selfølig heller ikke gå besærk og lave et 3600 tands tandhjul for jeg vil gerne se den sensor/motorstyring der kan nå at dekode det signal ved en 8Krpm.

Mange af jer Ms'ere herinde, der er gået over til HI-res koden kan næsten ikke få armene ned i begejstring, nu ved jeg ikke præcis hvad det er der er forbedret men et gæt ville være den måde hvor styringen "snyder/gætter" sig til højre opløsning udfra det signal den får fra krumtapssensoren/cas

Lige en lille note til cas, jeg har engang set en nissan side omhandlende nissans motorstyring (mener det var fra skylinen) der beskrev nogle harmoniske svingninger ved tandremmen (kæde ?) i et bestemt rpm område (det er nok ved forskellige rpm afhængigt af om det er en 4 eller 6 cyl) som påvirkede cas i en sådanne grad at nissan selv fra fabrikken af havde hardcodet et eller andet ind i motorstyringen samt udført andre krumspring for at komme igennem dette rpm område

Det var i forbindelse med en diskussion om en chippet orginalstyring mod en eftermonteret programerbar motorstyring, den orginale nissan motorstyring til skylinen har så vidt jeg husker et ret stort map og selve cas modulet har så vidt jeg husker et hjul der minder om det man finder i en computer mus (gammel type med kugle) en tynd jernplade med en masse små fine slidser i, hvor der på den ene side sidder en lyskilde og på den anden side en lys følsom sensor, så selvom den sidder på knasten og derfor har "½" opløsning var der stadig en ret høj "mekanisk" opløsning

Enten arbejder man inden for (super)pro motorsport eller også har man for mange penge når man begynder at kikke på en Pectel eller de motorstyringer der befinder sig i den (pris)klasse

Titel:
Moderator

ae86 skrev:
[
Mange af jer Ms'ere herinde, der er gået over til HI-res koden kan næsten ikke få armene ned i begejstring, nu ved jeg ikke præcis hvad det er der er forbedret men et gæt ville være den måde hvor styringen "snyder/gætter" sig til højre opløsning udfra det signal den får fra krumtapssensoren/cas

Enten arbejder man inden for (super)pro motorsport eller også har man for mange penge når man begynder at kikke på en Pectel eller de motorstyringer der befinder sig i den (pris)klasse

HiRes coden regner en smule anderledes, og har fået "et decimal mere" så at sige, det er den store forskel.

Mit indlæg siger ikke du ikke har ret, jeg ville bare bruge feks Pectel til at illustrere at man kan få nogle vilde nøjagtigheder, hvis det SKAL være, også uden at det nødvendigvist er triggerhjulet der bestemmer, samtidigt ville jeg gerne understrege at mange tænder ikke pr definition giver bedre opløsning.(jo, bedre mekanisk, men ikke nødvendigvist en bedre total opløsning)

Jeg har ikke rodet med Pectel personligt, men jeg har da tit kigget på den. Det skader aldrigt at se hvordan de tungeste drenge håndterer sagen jo. Også uden man nødvendigvist vil have een(eller skal bruge een!), så kan man jo godt kigge med, ikke sandt?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
ae86 skrev:
[

HiRes coden regner en smule anderledes, og har fået "et decimal mere" så at sige, det er den store forskel.

Mit indlæg siger ikke du ikke har ret, jeg ville bare bruge feks Pectel til at illustrere at man kan få nogle vilde nøjagtigheder, hvis det SKAL være, også uden at det nødvendigvist er triggerhjulet der bestemmer, samtidigt ville jeg gerne understrege at mange tænder ikke pr definition giver bedre opløsning.(jo, bedre mekanisk, men ikke nødvendigvist en bedre total opløsning)

Jeg har ikke rodet med Pectel personligt, men jeg har da tit kigget på den. Det skader aldrigt at se hvordan de tungeste drenge håndterer sagen jo. Også uden man nødvendigvist vil have een(eller skal bruge een!), så kan man jo godt kigge med, ikke sandt?

Jeg tror vi er på samme side, og jeg har heller ikke angrebet dit indlæg da jeg er fuldstændig enig i at antallet af tænder ikke direkte er ligmed opløsningen og kvaliteten af ens motorstyring, der er mange krumspring der kan gøre at en motorstyring med én tand har en bedre opløsning en en styring der har 100, det kan man for det meste hurtigt se på prisen, men i den verden jeg lever i, og dermed de styringer jeg har mulighed for at "lege" med har jeg, alt andet lige, mulighed for at få bedre opløsning ved at benytte mig af et 36-1 tands tandhjul end 2 vinger i den strømfordeler (jeg for længst har smidt ud)

Og angående Pectel, nej det gør ikke noget at se, det kunne jo være man fik nogle gode idéer :wink: . Der findes en række producenter af disse gude-motorstyringer som ikke er beregnet for almindelige dødelige mennesker og som allermest ligner noget der får styreheden fra det nye JSF F-35 til at ligne noget fra en Trabant.

En anden ting Henrik hvad skal der til at få dig til at se lyset og komme over på den anden side, den rigtige side :lusket: (fra ms og til vems), vi kunne godt bruge dig og din viden her over da vems groft set er en maksimalt udbygget ms styring, du skal være mere end velkommen da jeg snart skal til at prøve at køre en slags COP (Coil-on-plug)/CNP (Coil-near-plug)... MSD (Multi-Spark-Discharge) ..CDI (Capacitor-Discharge-Ignition) ...med Ion-sense (hvilket nok bliver droppet da det ikke funger sammen med MSD)

Når alt kommer til alt bliver det nok en løsning med en spole pr cyl i en Multicoil-Msd løsning..

Come on Henrik, welcome to the Dark side... :twisted: du vil jo gerne ..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time