Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 08:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior Medlem

Hej alle

Så fik jeg den ny motorstyring til at virke og det var ikke helt uden problemer. :grr:
Mange Audi modeller kører med tre trigger signaler og dem kan Vems styringen læse nu vist nok som den eneste på markedet lige pt.
Det smarte er at man kobler den gamle styring af og sætter den nye på, jep den har samme stik (52 polet) og man kan skifte tilbage til den originale hvis det ønskes.

Styringen er ikke kørt ind i nu men jeg kørte en lille smuttur for at se om det hele virkede som det skulle og jeg skal lige love for at der var kommet noget mere træk i den gamle S2.
Jeg kørte også med ”tunings chip” i den org. Boks men den brugte bare mere benzin og meget lidt forbedret ydelse.

Projektet er ca.80% færdigt og jeg skal nok skrive et indlæg når alt virker som det skal og i mellemtiden kan ifølge mig på min Wiki site hvis i er interesseret eller måske har lyst til at lave en styring selv i de kommende mørke vinter aftner.
Wiki: http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... ensenAudiS

Thanx Peter
http://www.au2stereo.dk
mail: pbx@mail.dk

Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Tillykke med det Peter

Jeg har muligvis en VAG/Audi 1.8L 20V [motorkode: AEB] som skal have en boks, nu kan jeg ikke se at den er listet nogen steder på vems's side som værende click'n play men det skulle vist være en motronics styring, men jeg har ikke sat mig ret meget ind i den motor endnu så jeg ved ingengang om den køre med den der underlige auditrigger (3 indgangs tingest)

Har du kendskab til 1.8 20V'eren ??

Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
peter_B_jensen skrev:
Mange Audi modeller kører med tre trigger signaler og dem kan Vems styringen læse nu vist nok som den eneste på markedet lige pt.

Hej Peter. Og tillykke med opgraderingen :up:

Audi S2 (i hvert fald ABY motorkoden, som er den seneste) kører med 2 følere, én på knasten og én på startkransen. Mig bekendt er der ikke nogle S2'ere der kører med 2 takt-følere?

Mvh Jonas, der også har bygget MegaSquirt motorstyring med Coil-On-Plug på en S2, ABY.

Titel:
Junior Medlem

Hej og mange tak.

Nu vil jeg ikke gør mig til ekspert i Audi´er men S2 har tre trigger følere og det mener jeg også at aby motoren har. Forskellen på de to motore er at på en S2 sidder hall giveren i strømfordeleren og i aby´en er den monteret lige under takthjulet.

Vi skal bruge tre signaler for at styrer motoren rigtigt altså sekventielt ellers dur det ikke.
Når Vems styringen kører sekventielt sammen med knock kontrol trækker den kun den cylinder tilbage der laver knock og resten køre normalt.

Sådan virker Audi trigger både med Vems og org. Bosch styring:

Fase 1: vi har hele tiden signal fra vr sensoren 135 tands triggerhjul
Fase 2: nu kommer ”crank home” pulsen (vr) 62 grader før tdc men da hall giveren står med et højt signal trækker den crank home positiv og dermed igen signal til processoren.
Fase 3: 380 grader efter kommer både hall og crank home signalerne på samme tid, hall går lav og frigiver crank home og derved får vi sendt en puls på 60 mili sec. Til processoren.

Det er noget kompliceret at forstå virkemåden men det behøver man heldigvis heller ikke bare skidtet virker.

Se billeder af de tre følere:

Thanx Peter

Øverst ref sensor 1 puls pr. 360 grader
Nederst speed sensor 135 pulser pr. 360 grader

Billede

Hall giveren på Audi S2 1 puls pr 720 grader
Billede

Hall på Aby motor 1 puls pr 720 grader
Billede

Billede

Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
efterz skrev:
peter_B_jensen skrev:

Audi S2 (i hvert fald ABY motorkoden, som er den seneste) kører med 2 følere, én på knasten og én på startkransen. Mig bekendt er der ikke nogle S2'ere der kører med 2 takt-følere?

Mvh Jonas, der også har bygget MegaSquirt motorstyring med Coil-On-Plug på en S2, ABY.
transit 2,0dohc 8v køre også knast + 36-1

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
møffe skrev:
efterz skrev:
peter_B_jensen skrev:

transit 2,0dohc 8v køre også knast + 36-1

og zetec (36-1 + 3 føle punkter på indsugnings knasten)

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Junior Medlem

Hmm 36-1 og et signal fra knasten er ikke det samme som audi trigger ?????

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time