Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 10 maj 2025, 23:50

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked

Hej alle.

Jeg er ny hvad det angår min ms3 og ms3x, så jeg har en del spørgsmål ang. udgangene på bordene, og ang. mine sensorere på min motor.

det er en gammel amerikaner jeg er ved at bygge hvor jeg har lagt en 2003 ford modular 5.4 2v. motor i, med kompressor.

mine spørgsmål er.
ms3 v3.57 board:
- hvad bruges "spare pins", samt "stepper IAC og spare digital outputs" til, hvad måler de de?
- kan det godt passe jeg kun har en krumtaps positions sensor, og at den sidder på fronten af motoren?

MS3X
-så er der 3x 0.5v indgange Spare ADC, EGO2 og EXTMAP, hvad bruges de til?
- hvad er flex fuel input?
- tacho udgangen kan jeg koble den direkte til min omdrejningstæller?
- PT4 logic output skal den også bruges?

så har jeg en knock sensor på motor, men kan ikke se der er nogen indgang til denne på nogle af boardene, kan jeg bruge en anden udgang til denne?

yderligere har jeg en cam sensor på venstre camshaft, kan det godt passe der kun er den ene?

så vidt jeg kan se har jeg ikke en sensor til vvt, og idle på motor jeg kan kun se to sensorer på timing cover som nævnt ovenfor crank og venstre cam, samt knock sensor.

jeg er som sagt ny og ved det er en masse spørgsmål, jeg håber nogle kan hjælpe mig eller henvise mig til et sted hvor jeg kan få svar på min spg. det kunne være rart med en manual dertil.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Næstved
Hej.

Du kan starte med den her http://ms3efi.com/

Midt på siden MS3 dokumentation http://www.msextra.com/doc/index.html

Outputs måler ikke det er jo udgange, "spare" de er til rådighed formodentlig i forbindelse med prototyping på boarded.

Stepper IAC, er en tomgangsventil

EGO er exhaust gas oxygen

Flex fuel er vidst noget med man kan skifte mellem 2 slags brændstof det er styringen jo nød til at kompensere for, E85 og alm benz.

Tacho burde kunne bruges direkte

EGO2 ind er til extra måling kunne være før efter cat.
EXTMAP extern MAP sensor.

Ja krumtaps føler sidder vel forrest, og det er rigtigt nok med en knast føler.

Hvordan skal tændingen stilles op, skal du køre wasted spark, cop som wasted, eller sekventiel cop eller ??

der er vidst nok ikke Knock sensor i ms3

Titel:

okay, det hjalp lidt, jeg vil begynde at læse lidt om det på de sider du linker til.

puha mht. tænding er det et godt spørgsmål, hvad er hhv. de forskelling tændings opstillinger i korte træk?

mht. knock sensor, læste jeg noget om at man kan bruge en af de der 5v outputs mener jeg det var, men det skulle man kunne stille op i tunerstudio, men er det evt, noget i har hørt noget om eller er det helt galt?

noget helt tredje, kan jeg egentlig instille min launch control nu hvor jeg ikke har en launch control udgang eller er det noget motoren styrer ud fra omdrejninger eller hvordan fungere det?

på forhånd tak
mvh. mathias :)

Vaskebjørnen skrev:
Hej.

Du kan starte med den her http://ms3efi.com/

Midt på siden MS3 dokumentation http://www.msextra.com/doc/index.html

Outputs måler ikke det er jo udgange, "spare" de er til rådighed formodentlig i forbindelse med prototyping på boarded.

Stepper IAC, er en tomgangsventil

EGO er exhaust gas oxygen

Flex fuel er vidst noget med man kan skifte mellem 2 slags brændstof det er styringen jo nød til at kompensere for, E85 og alm benz.

Tacho burde kunne bruges direkte

EGO2 ind er til extra måling kunne være før efter cat.
EXTMAP extern MAP sensor.

Ja krumtaps føler sidder vel forrest, og det er rigtigt nok med en knast føler.

Hvordan skal tændingen stilles op, skal du køre wasted spark, cop som wasted, eller sekventiel cop eller ??

der er vidst nok ikke Knock sensor i ms3

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Lidt mere læse stof denne gang launch control http://www.msextra.com/doc/ms3/launch.html
launch control opsættes i ms som man ønsker den skal køre, den aktiveres via et input.

wasted spark giver gnist i udstødnings slaget osse. sekventiel tændning giver kun gnist i kompression slaget..

cop = coil on plug. istedet for løs tændspole.

Jeg ved ikke med knock, men kan måske lade sig gøre med en indgang. det kræver lidt læsning på nettet.

Titel:

vaskebjørn du er en ekstpert efter min smag, mange tak for hjælpen so far :)

men jeg har løse tændrørspoler, kan det ikke passe da det er dem her jeg har, og giver det nogle komplikationer?
http://www.google.com/imgres?q=ford+5.4 ... 29,r:8,s:0

mht. knock sensor, så er det vel egentlig heller ikke det vigtigste, den kan man vel med nød leve uden eller?

Vaskebjørnen skrev:
Lidt mere læse stof denne gang launch control http://www.msextra.com/doc/ms3/launch.html
launch control opsættes i ms som man ønsker den skal køre, den aktiveres via et input.

wasted spark giver gnist i udstødnings slaget osse. sekventiel tændning giver kun gnist i kompression slaget..

cop = coil on plug. istedet for løs tændspole.

Jeg ved ikke med knock, men kan måske lade sig gøre med en indgang. det kræver lidt læsning på nettet.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

jammen det er da så lidt.. :coffee:

jeg er ikke klar over om de spoler kan drives direkte af ms eller om der skal et drivertrin imellem..

og mht knock sensor du kan jo bruge et knocklink eller lign.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

btw, har du købt boksen samlet eller som kit?? den er fra Diyautotune ikk??

Titel:

okay det må jeg lige undersøge om der skal en drivetrain imellem.

nu ved jeg ikke hvad et knock link er men det må jeg lige undersøge om det er en mulighed.

jeg har købt ms3v3.57 alene så fandt jeg ud af med mit setup mht. kompressor og det (på trods af jeg ikke ved noget om det) at det nok var en god idet at købe et ms3x board og så sætte i så jeg havde direkte udgange til 8 tænrørshætter samt udgange til 8 injectors, samt nitrus og boost controll og sådan.

Vaskebjørnen skrev:
jammen det er da så lidt.. :coffee:

jeg er ikke klar over om de spoler kan drives direkte af ms eller om der skal et drivertrin imellem..

og mht knock sensor du kan jo bruge et knocklink eller lign.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Okay, har luret lidt på en ms3 + ms3x board

knock-link er "bare" knock monitorering, nogle dioder lyser/blinker hvis den banker.

Titel:

okay, det lyder spændende, jeg må jo ærlig indrømme jeg ikke har prøvet at køre med det endnu eller arbejde med det da bilen endnu ikke er færdig, men jeg tror det er meget godt system, der er i hvertfald at bedømme efter et have af gode tunings muligheder.

Vaskebjørnen skrev:
Okay, har luret lidt på en ms3 + ms3x board

knock-link er "bare" knock monitorering, nogle dioder lyser/blinker hvis den banker.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time