Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 03:52

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 mar 2005, 21:35 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
hejsa sidder og tænker over følgende:

hvis nu man sætter en lmm måler af f.eks flaptypen på tryksiden af indsugningen på en turbomotor.. så stiger densiteten jo sammen med trykket... men det vil sådan en flapfætter jo ikke registrere vel ??


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2005, 23:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
nej og derfor har den en temp føler så den kan regne det ud ved mængde og temperatur (og nogle har en tryk måle til at måle luft trykket uden for motoren ) og dette koger den sammen og kan finde densiteten ved...

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 mar 2005, 05:34 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
Nej det kan den ikke!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 mar 2005, 12:12 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
jeg glemte at fortælle, at det var en flapmåler fra en sugemotor :oops:

og normalt falder densiteten ved stigende temp på en sugemotor...

iøvrigt bruger flapmåleren vel slet ikke IAT sensoren der sidder indbygget, jeg gætter på, at den sender temp signalet direkte videre til ecu´en ?

Så man kan altså godt konkludere, at luftmængdemåler er noget skidt på tryksiden, da densiteten hopper og danser i takt til ladetrykket og man derfor ikke måler den reelle mængde luft der flower igennem ik ?

(håber i kan klarer når jeg er i spørgejørgen mode :wink: )


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 mar 2005, 15:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
xillur skrev:
iøvrigt bruger flapmåleren vel slet ikke IAT sensoren der sidder indbygget, jeg gætter på, at den sender temp signalet direkte videre til ecu´en ?

Så man kan altså godt konkludere, at luftmængdemåler er noget skidt på tryksiden, da densiteten hopper og danser i takt til ladetrykket og man derfor ikke måler den reelle mængde luft der flower igennem


nej den sendes som regel til boksen direkte (i samme stik dog)

jeg vil mene man godt kan vi gjorde det på min kammis BMW E30 og den kørte fint med det.... (husk at lim låget fast så det ikke blæser af :wink: )

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 mar 2005, 15:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Alle luft mængde/masse målere skal generelt sidde på sugesiden, ellers kan man få alverdens problemer.
Mængdemåleren kan ikke måle korrekt, og masse måleren bliver fourenet af olie, hvorved den ikke virker korrekt mere.
MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2005, 18:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=12093

sådan som det er lavet her har vi også gjort... (og det virkede fint....)

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2005, 19:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
tinasmartin skrev:
http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=12093

sådan som det er lavet her har vi også gjort... (og det virkede fint....)


Der er 2 måder på de 3 billeder, hvad for en af måderne har i brugt...? (og på hvad bil)

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2005, 19:16 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
tinasmartin skrev:
http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=12093

sådan som det er lavet her har vi også gjort... (og det virkede fint....)


Kører den med en std ecu evt chippet eller har den også et tilskudssystem ?

Har den slet ikke problemer med blandingen ved f.eks dellast og ladetryk (eller mangel derpå) ?

Jeg ved godt det ikke er det man bruger mest tid på og jeg tænker, at dellast også er væsentlig mere komplekst at trimme/måle ...

Hvis f.eks i bruger std styrboks, så kører den Alpha-N idet man aktiverer fuldgaskontakten og dermed bruges LMM slet ikke, så der skulle man ikke have de store problemer med LMM´en...

LMM´en bruges kun ved dellast og tomgang på std ecu.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2005, 19:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
sorry det er som de to øverste billeder...... (mente ellers det var logisk set ud fra de foregående indlæg.. my bad..)

den kørte med standart boks kun med progressiv benzintryks regulator og det eneste sted det kunne mærkes det var ved over 4500omd/min der kunne den godt tænings banke svagt.... (lav tryksturbo og 0,7 i ladetryk ca.. sænket komprestion front monteret cooler)

det var på denne bil http://www.ag-aps.dk/320i/

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team