Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 14 maj 2025, 23:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
hejsa,

jeg har læst i MS manualen og der står, at MS kan drive op til 12 højohms dyser, men jeg syns at have læst herinde, at der er probs noget før..

er der nogen der har lidt praktiske erfaringer med, hvor mange højohms dyser, MS kan trække uden at v2.2 kredsløbet tager skade ?

Jeg har installeret MS på en bil med 12 højohmsdyser... og idag kører MS meget utraditionelt kun som tilskudssystem på 6 x 200cc dyser, resten bliver drevet/styret af den originale styrboks... (ja skørt lyder det) da jeg seriøst er i tvivl om, at MS kan trække 12 dyser uden at tage skade... især da det board jeg havde liggende ikke har flyback upgraden (den er på vej i posten).

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Hvorfor dog alle de dyser?

Jeg har endnu ikke hørt om nogen der har prøvet så mange dyser uden flyback, men jeg vil da næsten tro den kan håndtere det.

Hvordan tager du hånd om dine 12 dysers reaktionstid? Har du godtnok købt 12 dyser af samme batch?

Jeg har selv testet 12 lavohmsdyser/90%DC/6000rpm/4cyl og det kan mit print med flybacken godt tumle, omend der begynder at blive lidt varmeafledning, men hvem dælen skal også bruge 12 lavohmsdyser?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

HenrikGM skrev:
Hvorfor dog alle de dyser?

Det er udelukkende et spørgsmål om økonomi, haves: 6 x 200cc og 6 x 143cc dyser, ønskes: ~ 300hk v. ~ 0,75-0,8bar ladetryk. ingen af de 2 sæt var nok alene, så derfor blev de ekstra 6 x 200cc dyser monteret i manifolden.

HenrikGM skrev:
Jeg har endnu ikke hørt om nogen der har prøvet så mange dyser uden flyback, men jeg vil da næsten tro den kan håndtere det.

ok vi prøver :)

HenrikGM skrev:
Hvordan tager du hånd om dine 12 dysers reaktionstid? Har du godtnok købt 12 dyser af samme batch?

Jeg har ikke mere indgangskontrol over dyserne end, at de 6 143cc er fra samme bil og de 6 200cc vistnok også er fra en bil. men 2 dyser pr cyl er det et stort problem mht dysematching?

HenrikGM skrev:
men hvem dælen skal også bruge 12 lavohmsdyser?

Titel:
Moderator

Der kan være problemer v. små dyseåbninger. Du kan risikere at ramme et punkt hvor den ene række dyser kun knapt reagerer, og så svinger dit flow voldsomt, egentligt uden MS kan "se" det.

Du bør nok køre det som DualTable, når du har to rækker......

Stort cirkus, for at spare nogle få kroner, men ok, de er da sparet.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

ok, så hvis man kan holde sig indenfor de anbefalede dyseåbningstider (kan selvfølgelig ikke huske intervallet nu) burde det ikke være noget problem...

Ja dual table er nok, at foretrække.

Guy hill og Eric Fahlgren har lavet en dual table code, men da planen er at MS skal overtage hele styringen inkl tænding, kan man vel ligeså godt putte MSnS v. James Murray og Phil Ringwood extra code på med det samme.. ?

jow men hele projektet er gennemsyret at alt kan laves til en rimelig penge... penge hænger ikke på træerne, men tid kan man godt bruge løs af...
Derfor er den samlede projektpris idag ganske rimelig og det tager jeg personligt hatten af for! :)

Titel:
Moderator

Helt enig, respekt for nul-kroners budgetter, især hvis man alligevel får det til at køre.

Ja, snup extracoden hvis du har fået en god intro eller er lidt erfaren allerede. Er du _helt_ på egen hånd og bar bund, så er extra nok liige lidt heftigt at starte på.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Ekstra coden er ikke så besværlig at bruge igen.
Hvis man giver sig tid til at sætte sig ind i den.
Den største fordel er tænding og benzin i et program.
Hvis man beslutter sig at bruge ekstra coden til 2 rækker dyser, så er det måske vær at se på injektor staging funktionen.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/stagedinj.html
Så slipper man for at justere 2 ve tabeller.
Og at regne ve værdier ud i den første ve tabel så man er sikker på at dc aldrig overstiger 85%

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Jeg har læst som en hest på diverse hjemmesider og føler mig efterhånden parat til at kaste mig ud i projektet. Så må jeg jo bare ta´ slagene som de kommer :)

Injector staging lokker godt nok meget, alene tanken om at kunne nøjes med en VE tabel er jo nærmest fantastisk, det vil helt sikkert bidrage til at gøre det hele mere overskueligt når der skal fintrimmes. -Tak Morten!

Settings må blive således som udgangspunkt:

Injector Staging Mode = MAP-Based
Staging Point = 110kpa
Staging Off Delta = 10kpa
Staged Scaling Factor = Primflow/(Primflow+Secflow)*512 = 143/(143+200)*512 = 213

Titel:
Mester Medlem

:wink:

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Senior Medlem

Havneren skrev:
:wink:

huh ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste