Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 21:01

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior Medlem

Hej

Jeg er ved at lave min hobby motor en model HK 1,3 til poloen. Planen er at alt jeg kan finde ud af skal lettes og afbaleres, toppen portes, komp. hæves til 11:1~11,5:1? og en bananmanifold med en friere udst. Indsugningsmanifold og spjældhuse vil jeg selv lave. Der skal megasquirt sprøjt og fordelerløs tænding EDIS tror jeg måske.

1)
Mit spørgsmål er så hvordan jeg styrer tomgang? (en stepppermotor med rør til hver cyl?) el. skal jeg gøre det mekanisk som på karb?

2)
Kan jeg køre uden mapsensor, luftempsensor og kun med TPS og få et godt resultat?

3)
Hvad er kravene til sensorene for at Megasquirt kan bruge dem?

MVH Kent

På forhånd tak :D

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Skildpadden skrev:
Hej

Jeg er ved at lave min hobby motor en model HK 1,3 til poloen. Planen er at alt jeg kan finde ud af skal lettes og afbaleres, toppen portes, komp. hæves til 11:1~11,5:1? og en bananmanifold med en friere udst. Indsugningsmanifold og spjældhuse vil jeg selv lave. Der skal megasquirt sprøjt og fordelerløs tænding EDIS tror jeg måske.

1)
Mit spørgsmål er så hvordan jeg styrer tomgang? (en stepppermotor med rør til hver cyl?) el. skal jeg gøre det mekanisk som på karb?

2)
Kan jeg køre uden mapsensor, luftempsensor og kun med TPS og få et godt resultat?

3)
Hvad er kravene til sensorene for at Megasquirt kan bruge dem?

MVH Kent

På forhånd tak :D

1.Ja en steppermotor kan bruges hvis du vil have MS2.
med MS1 ekstracoden er der andre muligheder.
Map sensoren kan kobles på samme måde, dog separat fra tomgangssystemet.
2. nej læs manualen
3. de fleste tempsensore beregnet til bil brug, igen læs manualen.

Eller jeg burde skrive manualerne, da der er en for
MS1
og en for MS2
og en For ms ekstra.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Junior Medlem

Aha spørg ikke om noget der kan findes andre steder (manualen)....

Okay hvis der er noget jeg ikke ved vedrørende megasquirt står det i manualen det hele.....

Et under der så er et forum som det her eller hvad?

Titel:
Mester Medlem

Morten mener du at megasquirt ikke kan køre på de orginale sensore, så skal du også lige fortælle, det kommer and på hvilken megasquirt du køber...
MVH Finn

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Skildpadden skrev:
Aha spørg ikke om noget der kan findes andre steder (manualen)....

Okay hvis der er noget jeg ikke ved vedrørende megasquirt står det i manualen det hele.....

Et under der så er et forum som det her eller hvad?

Sjovt nok er MS et DIY, oversat direkte et "Gør det selv" projekt.
Så meget simple spørgsmål der kan besvares ved at læse i manualen.
Vil blive besvaret meget kort herfra, da jeg ikke får nogen form for kompensation for den tid jeg bruger på at svare.

Andre vælger slet ikke at svare, stof til eftertanke :?:

En MS konvertering kræver massere af dette :reading: :reading: :reading: :reading:

For at forstå hvilke muligheder man har.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Morten mener du at megasquirt ikke kan køre på de orginale sensore, så skal du også lige fortælle, det kommer and på hvilken megasquirt du køber...
MVH Finn

Finn

Jeg skrev de fleste tempsensore beregnet til bil brug.

For ikke at komme i konflikt med nogle sensore der er monteret på en eller anden motor der ikke har de korrekte elektriske egenskaber.
Og det har ikke noget som helst med leverandøren af hardwaren.
Da det hele er bestemt af firmwaren, og kan justeres vha. softwaren.

Ms kræver en høj ohmsk værdi ved lave temperaturer, og en lav ved høje temperaturer. som 99% af alle andre motorstyringer.
Det var kun den ene % jeg ikke er sikker på.

MVH

Morten

Titel:
Moderator

Hvis vi nu skal være lidt krakilske, så findes der enkelte bilmodeller der bruger PTC sensorer. Disse kan ikke køre med MS. Jeg har kun kendskab til een enkelt model der bruger denne type sensorer, ikke noget ret mange folk løber ind i.

99,9% eller mere bruger alm NTC sensorer, og (hvis man kalibrerer dem til MS) MS kan håndtere dem alle.

Mit bud på Skildpaddens spørgsmål er flg:

1: Stepmotor er muligt, PWM ventil mulig, "on-off" type også en mulighed. Vælg hardware efter hvad du vil bruge, eller ventil efter hardwaren du har købt.

2: Kun TPS kan lade sig gøre. Alpha-N

3: At de er almindelige sensorer fra almindelige biler.

SKILDPADDE; Det giver dig typiskt ikke hverken bedre svar, eller flere svar at du bliver sarkastisk i din tilbagemelding. Helt sikkert værd at tænke over.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

SKILDPADDE; Det giver dig typiskt ikke hverken bedre svar, eller flere svar at du bliver sarkastisk i din tilbagemelding. Helt sikkert værd at tænke over.

Vil jeg give dig ret i, men noget der er også er værd at tænker over også, er at der kommer forskellige svar på spørgsmålet, jeg kan godt se hvad der er forkert, og hvad der er rigtigt, men det er svært for en der søger det rigtige svar...
Det er ikke et surt opstød.. :mrgreen:
MVh Finn

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Ja skildpaddens svar var måske ikke det bedste, men Mortens, Læs Manualen svar var da heller ikke det bedste. Så ved jeg at jeg hellere ville undvære et svar.

Du svarede jo på tingene alligevel, så hvorfor skrive læs manualen bagefter. Hvorfor ikke bare skrive pænt til manden at det ville være en god idé at læse manualen først, da det meste står i den.

Jeg har personligt ikke noget i mod at hjælpe folk, og hvis jeg ikke gider lader jeg være med at svare. Men sådan er jeg jo...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Junior Medlem

Morten VJ:
Jeg udskriver alle manualer og gennemlæser dem gentagne gange og så går jeg på jagt efter de ting jeg tror jeg skal bruge og så tager jeg problemerne derfra.
Jeg ville gerne trække min besked tilbage :oops:

Jeg er helt ny til motorstyring og hvad der hører til. Jeg har min begrænsede viden fra internet og interresse, men det er vel bare at gå i gang med en masse :reading:

Henrik GM:
Tak for svar og besked modtaget :oops:

MVH Kent

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time