Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 19:58

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 23:04 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
tak igen
det ser ud til at virke nu ....knock on wood.....
men med til historien høre ogas at jeg havde udviddet med at føre jp1 4 5 6 ud i kablet (til tabel shift og til knock) og jeg havde så lige glemt et par seriemodstande og et par lyttet?zener så det blev også rettet .
470 uf 50 v lyt paralelt med c 15 og 4,7 ohm i serie med d 13 og jo det er tantaler. og nej der er ikke rustne grounds eller mekanisk laderelæ,

det hul som alle kabler føres igennem ind til kabinen i (20 mm)
indeholder både primærsiden til tændspolen og elle sensor ledningerne (godtnok skærmede )men det er nok ikke så godt så jeg laver nok et eftra hul kun til de 2 primær ledninger til tændspolen .
aldt min elektronik sidder i pass. siden på torpedovægen pga at jeg ingen innerskærme har og derfor meget vand i motorrummet når det regner.
mit hjemmebyggede tændingsmodul der giver 19 volt til tændspolen ved rpm>4000 har ellers virket godt med den gamle strømfordeler (med platiner) der justerede jed dwell til ca 85% altså lang pause lille puls for at kunne få nok power på tændingen men nu er der problemer med de 75 % som man kan vælge i mt.

har i prøved dwell control og hvordan virker det,

selv prøvede jeg lige til aften med 10 ms od det virkede faktisk bedre end de 75% men jeg prøvede først med 0.5 ms (som jeg trode det skulle være) men det virkede slet ikke.
ps jeg køre med inverted spark output
pss min bankesensor virker for vildt :) :) :) :) lægger lidt video op senere af et par runs med og uden bankesensor.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 23:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg har ikke prøvet dwellcontroll personligt, da mit modul er intilligent nok til at regne det ud helt af sig selv.
Hovedformålet med dwellcontroll er at sætte en maks opladnings tid af spolen, således at den ikke brænder af ved lave omdrejninger.
Ved høje omdrejninger så regulere det helt sig selv, da makstiden somregel bliver for stor ifht. den tid der er til rådighed.
Det er som jeg har forstået princippet.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2005, 23:56 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Dwellcontrol virker glimrende. Har leget med det både i bil og i bænk, og begge dele virker efter hensigten.

Man kan faktisk selv justere på hvor vild en gnist man vil have, dog begrænset af varmeopbygningen i spolen.

Jeg har gode erfaringer med dwelltider omkring 2-4 x spolens primærmodstand i ohm(det er en grov tommelfingerregel, ikke noget videnskabeligt i det, men fin når man ikke kende spolens præcise data)

Feks en mx3V6 spole med primær omkring 0,7ohm har det fint mellem 2,2 og 3mS.

10mS??
Data på spolen?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 maj 2005, 00:29 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
accel super coil..
Brand: Accel
Product Line: Accel Super Coils
Coil Wire Attachment: Female/Socket
Coil Style: Canister
Coil Internal Construction: Oil-filled
Maximum Voltage: 45,000
Turns Ratio: 70:1
Primary Resistance: 0.700 ohms
Secondary Resistance: 11.8K ohms
Mounting Bracket Included: No
Coil Wire Included: No
Ballast Resistor Included: Yes
Coil Color: Yellow/Brown
Coil Shape: Rectangle
Quantity: Sold individually.
Notes: For points applications, the supplied 0.85 ohm ballast resistor must be used in conjunction with the vehicle's original ballast resistor, if so equipped.


Billede



jeg køre den med et ignition kit fra velleman modificeret så det køre 6 amp i strøm begrænsning og slår fra ved rpm < 10
samtidigt får det 19 volt ved rpm>4000
jeg er faktisk interaseret i så lang en on tid som muligt ved 6000 rpm eller 400 hz (2,5 ms)
men pga mit noget aparte setup (19 switc ved 4000 rpm)
så vil jeg nok køre med 7-10 ms, nogen ide om hvad der sker når de 10 ms ikke kan være der mere, jeg mener hvad bliver puls længden???


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 maj 2005, 07:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Nyeste code understøtter maks 6 ms i dwell tid.
Med 10 ms i dwell rammer du allerede tidsbegrænsningen ved 1500 rpm.
Derefter har du den tid der er begrænset af omdrejnings tallet- den tid det tager for primærsiden af tænspolen at afgive sin energi til primærspolen.
Hvilket kan sættes som en værdi i MT.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 maj 2005, 09:11 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hrm....Prøv lige at sætte dit skop på primærsiden, og se hvad der sker.

Det er nok den første spole jeg har set/hørt om der har krævet den slags ladetider.

Under alle omstændigheder er der slet ikke 10mS v. andet end meget lave omdrejninger.

Prøv noget skægt:

Find en mosfet med data i denne retning; 500V/28A, smid vellemanmodulet væk, og drop strømbegrænsningen og din overspændingen på spolen. Incl alle formodstande og hvad der ellers måtte være.En FETdriver ville nok være en god ide.

Set dwell til ca. 2mS og fød mosfetten med en firkantpuls, feks fra en tonegenerator, og leg lidt med dwell. PAS PÅ FINGRENE!

Jeg kan få en almindelig bosch spole fra en kadettgsi til at levere så meget power at den trækker stående gnist over 4cm i friluft.
(dette genererer så meget elektromagnetisk støj at min PC går ned over det, trods den er 3m væk!)

Med den spole du har der, så kan du forhåbentligt stikke en gammel boschspole med flere banelængder.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 maj 2005, 10:48 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
Problemet er ikke strømmen men det faktum at en v8 der køre 6000 rpm har tændintaval på 400 hz = 2,5 ms
prøv dit setup med en frekvens på 400 hz så tror jeg ikke du trække 4cm gnister og hvis du gør så lad mig høre hvad det er for en spole du bruger , det er ikke første gang at noget amerikanertjavs er blevet overgået med flere længder af euro eller japan kram.
det badste ville selvfølig være en msd boks .

http://www.wroum.dk/div/msd6a_02a.pdfhar været igang med at bygge en men det blev for dyrt i afbrænde scr tjek pdf'en iden er god nok men deres multispark kan de godt få lov til at beholde.
medmindre man bor på en af polerne og dagligt har -20 cel.
jeg ved godt at de 10 ms var lidt i overkanten specielt med tanke på 2,5 ms men nu vil jeg sætte et skop på og finde ud af hvad der sker når de 10 ms ikke kan være der mere , altså hvor lang pulsen så bliver.
kl 13.06
ja det er så gjort og når pausen ikke kan være der længre så bliver pulsen omkring 100us lang og det er jo ikke meget...
nogen guldkorn om "sparkduration" ??????


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 maj 2005, 14:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
her er et link på bræntiden- sparkdureation.
http://www.picotech.com/auto/waveforms/ ... ndary.html
Det er meget individuelt fra tændings system til tændings system, men kan meget nemt måles med et scope.
Jeg kunne forestille mig at den blev brugt til at finde ud af omdrejnings tallet hvor man skifter fra dwell controll til normal styring, da coden regner med den tid den sidste gnist sprang, og dermed kan regne opladnings tiden ud inden den næste gnist
MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 maj 2005, 16:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Fandt lige dette fra hovedmanden bag tændingsdelen
Citat:
An explanation of "minimum discharge period"

Consider a conventional 8cyl dizzy engine with a single coil.
Say the target dwell time is 3.5ms.
At 1000rpm the available time is 15 ms
At 2000rpm the available time is 7.5 ms
At 3000rpm the available time is 5.0 ms
At 4000rpm the available time is 3.7 ms
At 5000rpm the available time is 3.0 ms
At 6000rpm the available time is 2.5 ms

As you see at 5000rpm there is less time available than we want - so the dwell time has to be limited, however it take a certain time for the coil to discharge and produce a spark - this is the "minimum discharge time"
Say you had it set to 0.2ms
At 5000rpm the dwell will rail to 3.0 - 0.2 = 2.8ms

It should be set to the minimum value that allows a spark.

It is far less an issue on a wasted spark setup. e.g.
At 1000rpm the available time is 60 ms
At 2000rpm the available time is 30 ms
...
At 6000rpm the available time is 10 ms
...
At 10000rpm the available time is 6 ms

So all being well a normal waste spark coil has plenty of time beyond 10000rpm the min discharge figure doesn't come into the equation.


On the misfire - I'm seeing odd behaviour that is linked to a misfire too on my 36-1 setup. Currently the spark is still controlled by the old dizzy but I'm getting a chicken and egg type problem where one misfire from the old system confuses the Megasquirt which then mis-fuels and likely causes another misfire.

I've got a new set of plugs and leads to try as well as some code mods to try out.

James

Citat slut.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team