Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 23:56

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Wildert skrev:
[

I know - men en tabel er nemmere ;-).

Nope.

Tabellen er kun nemmere HVIS den passer.

Ellers sparer du på minutterne i starten, og risikerer at fyre timer af i den anden ende. Noget der tager 5minutter at tjekke det skal man ikke lade være med at gøre.

Helvede er løs hvis du justerer efter en smådefekt lufttempsensor(især på turbo) og senere bytter den til en ny der er iorden.
Alene derfor skal man tjekke en sensor.

Det har jo ikke noget at gøre med om det er nemmere at bruge en tabel eller ej. Det har noget at gøre med om man bruger dårlige/brugte/defekter stumper, etc. For mit vedkommende var der tale om en spritny sensor. Daniel har givetvis en formodning om hvorvidt han kan stole på sensoren eller ej - hvis ikke så giver det naturligvis mening at kontrollere den - men på et eller andet tidspunkt så må paranoiaen holde op, og man må komme videre - og så er en tabel stadig nemmere ;-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

paranoia ligefrem..... :shock:

Jeg har måske bare set for mange brokke sig over manglende præcision i temperaturværdierne, for blot at finde ud af at de har haft det til fælles at de har brugt 6timer på nettet og har fundet en karakteristik der var "magen til" den sensor de allerede havde....eller rettere, så var boschnummeret næsten det samme, og så må kurven jo også være det.

En porche911 er jo ikke næsten det samme som en porche 959, blot fordi nummeret er tæt på.

Men bevares, er man tilfreds med 3-8 graders spredning, så er det skam vældigt fint med tabelværdier. Vil man have temperaturværdierne mere eksakt, så er tabellerne ikke meget værd. Man vælger jo selv.(heldigvist!)

:-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
paranoia ligefrem..... :shock:

Ikke ligefrem - figure of speech :-).

EDIT: Redigeret for bedre overskuelighed :-).

Citat:
Jeg har måske bare set for mange brokke sig over manglende præcision i temperaturværdierne, for blot at finde ud af at de har haft det til fælles at de har brugt 6timer på nettet og har fundet en karakteristik der var "magen til" den sensor de allerede havde....eller rettere, så var boschnummeret næsten det samme, og så må kurven jo også være det.

En porche911 er jo ikke næsten det samme som en porche 959, blot fordi nummeret er tæt på.

Fantastisk sammenligning...
"Sten kan ikke flyve - mor kan ikke flyve - ergo er mor en sten"... du ved nok hvor det citat stammer fra (tilgiv mig eventuel manglende præcision - men hovedbudskabet er der)....

Anyway - der er to ting at debattere her:

1. Om man kan bruge en tabel for en sensor med et andet men lignende nr. Min holdning er at for Bosch-sensorer der KAN det være muligt. Men man skal naturligvis gøre sit hjemmearbejde.
I mit tilfælde gik informationen på at jeg kunne se en sammenhæng, og at de andre Bosch-sensorer jeg har set postet på msefi.com har haft samme værdier. Food for thought...
Det giver desuden mening at Bosch bruger samme thermisistorelement (staveplade?) i de forskellige sensorer af samme type. Der er da sågar rapporter på msefi.com om at nogen ... øh... nu må du ikke hænge mig op på navnene, men det var noget i retning af at nogen Nippon Denso sensorer havde samme værdier som de originale GM-sensorer.
Ja - vi er helt enige om at man skal være rimeligt sikker i sin sag - men det er det jeg mener med at "paranoiaen" skal slutte et eller andet sted. For mit vedkommende sluttede den med at sensoren var i samme serie og samme type som andre hvor jeg havde fundet to-tre tabeller fra forskellige steder fra, der alle gav stort set samme værdier (indenfor tolerancerne fra Bosch's eget), og at jeg kunne se at målingerne på min egen sensor ved lidt under 20 og en sjat over, passede fint med værdierne (indenfor tolerancerne). Dernæst holdt jeg øje med de lidt mere yderlige værdier i MegaTune for at se om de gav mening, og det må jeg sige at de gjorde.

2. Skal man udmåle hver enkelt eksemplar af en sensor? Måske jeg misforstår, men lyder for mig som om at du vil have at man skal måle den enkelte sensor ud?
Alright, de værdier i tabellerne (i hvert fald i Bosch's) ligger i et interval - givetvis fordi der er en vis tolerance. Men hvis jeg forstår dig ret, så skulle det betyde at man ikke ville kunne skifte én sensor ud med en anden spritny af samme type/nr/osv. på grund af at tolerancerne gør det upræcist. Det er lettere paranoidt for mig at se - og hvordan OEM'erne klarer den er beyond me - måske problemet ikke er så kæmpe stort endda? Hvis 3-5 graders afvigelse er et problem, hvordan klarer man så den normalt? (Jeg spørger af nysgerrighed for jeg kan ikke umiddelbart komme på noget - men hører gerne hvor jeg måtte tage fejl).

Alt i alt var det egentligt mest for at give rådet videre - der er trods alt ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken hver gang.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Sensoren er spritny, købt på et stumpe-marked i sverige, plukket ud af en KÆMPE stak med ens sensorer. Jeg kender ikke til den oprindelig bil disse sensorer har været monteret på...
Originalt sidder køletemp-sensoren i topstykket på min bil. Jeg vil måle den efter, for en sikkerheds skyld, så er der ingen ko på isen :)
MEN, kan jeg placere den et andet sted end netop i top-stykket, hvor den original som sagt sidder?
Daniel.

Titel:
Mester Medlem

Saab-Daniel skrev:
Sensoren er spritny, købt på et stumpe-marked i sverige, plukket ud af en KÆMPE stak med ens sensorer. Jeg kender ikke til den oprindelig bil disse sensorer har været monteret på...
Originalt sidder køletemp-sensoren i topstykket på min bil. Jeg vil måle den efter, for en sikkerheds skyld, så er der ingen ko på isen :)
MEN, kan jeg placere den et andet sted end netop i top-stykket, hvor den original som sagt sidder?
Daniel.

Et skud: På den "rigtige" side af termostaten - så tæt på toppen som muligt - det burde være brugbart såvidt jeg lige kan overskue. Men kommer noget an på hvad der præcist er praktiskt muligt. Men at sætte den i en slange lige umiddelbart væk fra toppen burde vel være ok - ikke ret meget anderledes end når de sidder i en kølevandsstuds. Men det kan være så som så med reaktionsevnen ville jeg tro.
Jeg har tidligere forsøgt med et T-stykke der skulle gøre at en tryktransducer til et olietryksmanometer kunne "dele hul" med den originale olietemp-måler. Lad os bare sige at det ikke just virkede efter hensigten. Pludseligt var temperaturen ca. 10 grader under hvad den normalt var.
Hereftet kom den originale olietrykskontakt og transduceren til at sidde sammen i T-stykket, og temp-føleren for sig i det originale hul - så var alt i skønneste orden.
Hvor meget du vil opleve tilsvarende med en kølevandssensor monteret i en slange/kort rørstuds er jeg ikke sikker på - men du skal i hvert fald efterprøve det med mindre nogen har nogle praktiske og ikke mindst rimeligt sandsynliggjorte og/eller verificerede erfaringer med noget tilsvarende.

Hvad med Mortens forslag om montering i termostathuset? Bør være en smal sag at bore et hul og skære gevind med den rette snittap?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jo, det er et ganske glimrende forslag, men tror desværre ikke termostathuset er stort nok til at huse sensoren... Måske på under bunden på den, men ellers tror jeg det er et problem... Ahh hva' pokker, jeg skal nok finde på noget når tid er :)
Daniel.

Titel:
Moderator

Netop vandtemp er jo brugt til din chokerfunktion. Placering EFTER termostaten vil forvrænge den funktion. Den vil se "kold" motor indtil termostaten åbner, hvorefter motoren "pludseligt" bliver varm.

Vandtemp skal i topstykket.

Ang. sensorerne.

Det er rigtigt at der kan findes sensorer der har korrekt kurve. Men korrekt ifht hvad?
Jeg har målt 4 nye af samme type og samme batch, og fundet dem RET ens, men de afviger dog alle til kanten af tolerancen(på det originale datablad!). Man behøver ikke måle den ud hver gang man evt skifter sensor, men jeg vil blot advare mod at sige: "den sensor har sgu næsten samme nummer, som den jeg har datablad på, så den snupper jeg".

Eks:
Bosch sensorer.
0 280 130 085
0 280 130 092

Disse to sensorer er tæt nummermæssigt, men vidt forskellige rent karakteristikmæssigt, men hvad der er _meget_ værre er at tidskonstanterne er forskellige. Faktisk er den ene på <5sekunder, mens den anden er hele 44sekunder.

Ikke nok med at der er forskel i selve visningen, men der er også så stor forskel i reaktionstiden at sensorvalget ikke er ligegyldigt længere.

ISÆR har dette betydning på en turbomotor. Det er ikke SÅ hulens smart at der først korrigeres for lufttemperaturen længe efter at luften blev 40grader varmere. Med længe, så skal reaktionstiden forståes som den tid sensoren er om at registrere 63% af den reelle afvigelse. Hvis luften går fra 0-60 grader så tager det altså 44 sekunder før sensoren er nået til 38grader.

Det er blot stof til eftertanke. Jeg tvinger ikke nogen til at tage karakteristikken, eller fremskaffe databladet, det er heldigvist op til folk selv hvad de vil gøre.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Henrik, hvis den skulle i termostat-huset, så var det naturligvis før termostaten, så meget er jeg inde i :)
Men jeg vil se om jeg ikke kan få den ned og sidde i det originale gevind, som sagt, så er jeg ikke klar over om den passer i, men det finder jeg jo ud af...
Og jo, jeg vil måle den for en sikkerheds skyld. Jeg har hørt, at nogen bruger de samme sensorer til både vand samt luft, kan det passe?? Altså naturligvis én sensor til hver :)
Daniel.

Titel:
Moderator

Ok, man ved jo aldrig. Jeg har set den monteret lige før køleren, og der gør den ikke så megen gavn.

Samme sensor til begge dele. TJECK lige hvor hurtigt den reagerer, og hvor hurtigt den skal reagere.

Hvis det er ok med dig at lufttemp er ca. 75 sekunder bagefter reel lufttemp, så kan du godt bruge en alm vandtempsensor.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jamen det er ikke ok, jeg havde bare hørt nogen bruge den samme slags sensor til begge dele, hvilket så ikke er optimalt... Jeg spørger fordi jeg ikke kendte noget til netop reaktions-tider...
Tak for hjælpen...
Daniel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time