Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 maj 2025, 04:09

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem

Mads B (dk) skrev:
Da natmekanikeren holdte træf den 27/9/08
fik jeg rullet min bil 2 gang først med riglig fed blanding og senere med en "normal sikker" blanding.

BilledeBillede

der er ingen ændring af blanding under 3000omdr

De 2 udskifter var selvfølgelig ikke skaleret ens så derfor har jeg smidt det over i excel
emnet er rigtigt spændende. men uden at logge på ladetryk og div temperaturer. ville jeg personligt ikke drage nogen endegyldig mening om at det var den magre blanding der var skyld i merydelsen. slet ikke! nogen motorer kan godt lide at køre fedt i store områder. andre bla vw 20v kan køre utroligt maget, selv ved ret høj belastning. generelt er gammeldags motorer med få ventiler og dårligt udformet forbrændingskammer glade for meget brandstof. ofte er det omvendt med nyere motorer. MVH søren
ps igår kørte jeg 1400km med ladetryk og ca 20-1 i afr. motoren lever stadig....

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

1400km med 20 i afr... Det må næsten have været en diesel ...eller en leanburn motor med noget na fsi / gdi (direct injection) :?:

Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
lqs skrev:
Mads B (dk) skrev:
Da natmekanikeren holdte træf den 27/9/08
fik jeg rullet min bil 2 gang først med riglig fed blanding og senere med en "normal sikker" blanding.

BilledeBillede

der er ingen ændring af blanding under 3000omdr

De 2 udskifter var selvfølgelig ikke skaleret ens så derfor har jeg smidt det over i excel
emnet er rigtigt spændende. men uden at logge på ladetryk og div temperaturer. ville jeg personligt ikke drage nogen endegyldig mening om at det var den magre blanding der var skyld i merydelsen. slet ikke! nogen motorer kan godt lide at køre fedt i store områder. andre bla vw 20v kan køre utroligt maget, selv ved ret høj belastning. generelt er gammeldags motorer med få ventiler og dårligt udformet forbrændingskammer glade for meget brandstof. ofte er det omvendt med nyere motorer. MVH søren
ps igår kørte jeg 1400km med ladetryk og ca 20-1 i afr. motoren lever stadig....

Jeg har temperaturen der står på udskirfterne.... den lave/fede er målt ved 14 grader/1031mb og den anden ved 17grader/1030mb

ladetrykket har jeg kun fra peak visningen på boost contr. og det var 1.2bar på begge rulninger

Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
lqs skrev:
ville jeg personligt ikke drage nogen endegyldig mening om at det var den magre blanding der var skyld i merydelsen. slet ikke!

Helt enig!
Har ofte selv oplevet 10hk's forskel på 2 back-to-back målinger.... Nogle gange 10 op, nogle gange 10 ned...

Men ville stadig køre en noget federe blanding end 12.5 på en pumpet turbobil.....

Titel:
Mester Medlem

efterz skrev:
Jeg ville til enhver tid vælge den fede blanding, når det ikke er mere ydelse det drejer sig om.
IMHO er det i øvrigt en generel misforståelse at AFR 12.5 er "sikker" på en turbomotor. Specielt en hårdpumpet turbomotor hvor ydelsen nærmer sig 200hk/liter eller derover.
Der vælger jeg altid at mappe til AFR 10.5-11.0, for en lavere termisk belastning, samt større modstansdygtighed overfor tændingsbanken mv.

Ja det er før set folk mener at 11,5 er ALT for fed.
http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=14619&highlight=

Syntes dog 10,5 er ret fed, nogle motore kan slet ikke æde det...
Men vil give dig ret i, hellere lidt federe..

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Supra MK4 skrev:

Det er også fair nok, at nogen mener 11.5 er FOR fed... Det mener jeg ikke, slet ikke.
Da jeg kørte 2.2bar på SEAT'en kørte jeg AFR 10.8-11.0 og det lignede altså ikke nogen diesel.... Til gengæld holdt motoren fint til det :)

Titel:
Mester Medlem

Supra MK4 skrev:
efterz skrev:
Jeg ville til enhver tid vælge den fede blanding, når det ikke er mere ydelse det drejer sig om.
IMHO er det i øvrigt en generel misforståelse at AFR 12.5 er "sikker" på en turbomotor. Specielt en hårdpumpet turbomotor hvor ydelsen nærmer sig 200hk/liter eller derover.
Der vælger jeg altid at mappe til AFR 10.5-11.0, for en lavere termisk belastning, samt større modstansdygtighed overfor tændingsbanken mv.

den motor debatten starter med i den gamle tråd kører med 0.65 i ladetryk = tæt på en sugemotor! denne tråd der har overskrift noget i stil med real life afr sammenligning, beror alene på to målinger på en travl rullefeltsdag. ikke rigtigt så videnskabeligt! faktisk slet ikke.... ejeren af de to målinger burde måske kontakte OTTO, for mere grundig test af dette meget interesante emne. MVH søren

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
det er klart er det bare var en sjov lille test......der står jo der kun er talr om 2 rulninger og der er med garanti nogen af jer der bruger meget mere tid på rullefelt...... så må i(lqs) jo lige lave en lidt mere videnskablig korrekt undersøgelse :wink:

Titel:
Mester Medlem

lqs skrev:
Supra MK4 skrev:
efterz skrev:

den motor debatten starter med i den gamle tråd kører med 0.65 i ladetryk = tæt på en sugemotor! denne tråd der har overskrift noget i stil med real life afr sammenligning, beror alene på to målinger på en travl rullefeltsdag. ikke rigtigt så videnskabeligt! faktisk slet ikke.... ejeren af de to målinger burde måske kontakte OTTO, for mere grundig test af dette meget interesante emne. MVH søren

Ja meget muligt, men diskutionen kom hen på en MK4 med MEGET tryk, der mente folk stadig 11,5-1 var alt for fed...

Titel:
Mester Medlem

hvis vi taler om sådan en motor med meget tryk... vil jeg sige at det er meget magert. altså de 11.5-1 i afr. ved meget tryk. i denne sammenhæng mener jeg over 2bar ladetryk. der ville jeg starte på 10-1 og give mere tænding derfra. igen det kommer meget an på hvordan forbrændingskammer er udformet. disse tal relaterer til alm benzin. men ikke mange prøver ret meget på sådanne motorer. en alm motor med måske 150hk per liter kunne være sjov at foretage lignende test med!
MVH søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time