Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 jul 2025, 07:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
martin høj skrev:
Når i monterer lc. sætter i så kontakten sådan at den først slutter til når koblingen er helt sluppet eller hvordan er det man gør.
Hilsen Martin

Det kommer mest an på den kontakt du har.
Jeg brugte som sagt en bremselyskontakt som er monteret på netop den måde. Konsekvensen af det er netop at den først de-aktiverer launch-control når koblingen er sluppet 100%.

Det er rigtigt fint til lige netop launch-control, og sådan set også til flatshift når man kører lige ud.
Men det er ikke rigtigt godt til klubrally (hvilket er en af årsagerne til at jeg stoppede med launch control og flatshift), hvor man tit lige kan have foden på koblingen f.eks. efter en vending. Slipper man ikke 100%, så bliver motoren "holdt tilbage" af indstillingerne. Det er ikke skide hensigtsmæssigt.

Hvis jeg skulle bruge det igen, så skulle det kombineres med at det kun slog til hvis TPS var over en vis procentdel (eller værdi). Så ku' jeg tweake mig ud af det meste.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Tak for svar.Havde gået og tænkt lidt på det med den skal være sluppet helt.Ville der ikke være en fordel i den sluttede til lidt før den er sluppet helt.Måske halvvejs oppe??
Eller er jeg helt galt på den.
Hilsen martin

Titel:
Mester Medlem

martin høj skrev:
Tak for svar.Havde gået og tænkt lidt på det med den skal være sluppet helt.Ville der ikke være en fordel i den sluttede til lidt før den er sluppet helt.Måske halvvejs oppe??
Eller er jeg helt galt på den.
Hilsen martin

Forestil dig at koblingen ikke er koblet helt til når LC'en slår fra....

=> omdrejningerne går lige i den allerøverste begrænser i det øjeblik det tager fra at LC'en slår fra, til du er koblet helt til.

Ikke noget problem så længe man er i fuld kontrol over foden - typisk ligeud-acceleration hvor man ikke "bumper rundt". Så taler vi mindre end 1/10-del sekund, og så er problemet ikke stort (læs: motoren når ikke at dreje ret langt op).

Men i mange andre situationer kan man forestille sig at man har foden på koblingen som giver en stilling mellem at LC'en er slået fra, og at koblingen er koblet til.
Har man samtidig speederen i gulvtæppet i den sitaution, så har man balladen.

Jeg skal ikke kunne sige om det ikke kunne fungere i en eller anden given situation. Jeg ved bare at for det som jeg bruger min bil til, der ville det ikke løse problemet på en måde så jeg var "tryg" ved det.

Noget andet er at det er mekanisk bøvlet at lave. Det kræver en træk-kontakt, der sluttes ved et givent sted, samt noget fjeder der kan tage resten af bevægelsen.
Det kan ikke sættes op med en bremselyskontakt, som først afbryder når den er helt i bund (og dermed tilslutter så snart man flytter pedalen det mindste).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Tak for de kloge ord.
Vil glæde mig til en dag og få lavet det.Skal lige have mere styr på megasquirt først.Så kan man lege med det når alt andet spiller.
Hilsen Martin

Titel:
Mester Medlem

martin høj skrev:
Tak for de kloge ord.
Vil glæde mig til en dag og få lavet det.Skal lige have mere styr på megasquirt først.Så kan man lege med det når alt andet spiller.
Hilsen Martin

Velbekomme...

Jeg kom lige i tanke om en ide en kammerat kom med, sidst vi talte om den udfordring.

Hans holdning var: Så sæt en kontakt i serie på speederen, så den kun er sluttet når speederen er helt i bund. Evt. fuldgas-kontakt på spjældhuset.
Det ville så betyde at flatshift (og launch control) kun aktiveres når man har pedalen i bund - uanset hvor man holder koblingen. Det giver rimeligt mening i forhold til flatshift, og er en simpel udgave af at koden kunne have en værdi om at man kun ku' flatshifte når TPS'en var over en vis værdi.

Lige nu har det dog ikke mega høj prioritet, men ideen er hermed givet videre - den er trods alt lidt lettere at implementere end det meste. Kræver en kontakt monteret omvendt i bunden af bilen under speederen, alternativt den nævnte gasspjældskontakt :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Wildert skrev:
martin høj skrev:
Tak for de kloge ord.
Hilsen Martin

Velbekomme...

Jeg kom lige i tanke om en ide en kammerat kom med, sidst vi talte om den udfordring.

Hans holdning var: Så sæt en kontakt i serie på speederen, så den kun er sluttet når speederen er helt i bund. Evt. fuldgas-kontakt på spjældhuset.
Det ville så betyde at flatshift (og launch control) kun aktiveres når man har pedalen i bund - uanset hvor man holder koblingen. Det giver rimeligt mening i forhold til flatshift, og er en simpel udgave af at koden kunne have en værdi om at man kun ku' flatshifte når TPS'en var over en vis værdi.

Lige nu har det dog ikke mega høj prioritet, men ideen er hermed givet videre - den er trods alt lidt lettere at implementere end det meste. Kræver en kontakt monteret omvendt i bunden af bilen under speederen, alternativt den nævnte gasspjældskontakt :-).

Den var faktisk ret god den der, havde selv gået og tumlet lidt med tanken.
Man kunne også bruge en mikroswitch, en af dem med en lang arm på, og så sætte den sidelæns inde ved speederen, så den allerede begyndte at glide på armen eks 75% til WOT.
Billede

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg har bygget det og det virker fint!

Jeg vil dog sige at kontakten skal sidde på koblingpedalen pga koden er bygget sådan at man skal op på en vis givet omdr tal for at launch control slår til!
Hvis den sidder på speederen ved fuld gas, hvad så når man bare accelerer almindelig og ikke behøver launch control?

Titel:
Mester Medlem

Kaas skrev:
Hvis den sidder på speederen ved fuld gas, hvad så når man bare accelerer almindelig og ikke behøver launch control?

Du misforstår... der skal være en på BÅDE speeder og kobling.
Så det kun virker når speederen er i bund, når du træder koblingen ned.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Kunne man ikke bare gå ind og så sætte "Enable launch control when TPS above" til lige under fuld gas?

Titel:
Mester Medlem

Jesper H skrev:
Kunne man ikke bare gå ind og så sætte "Enable launch control when TPS above" til lige under fuld gas?

Jov meget gerne - hvor fa'en er den indstilling?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time