Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 20:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Junior Medlem

Det er også muligt at give motoren lidt mere fortænding når den er kold og derved holde lidt højere rpm.
Det løser ikke problemet med at motoren får "for lidt" luft når den er kold, men det kan godt hjælpe en del.

...bare lige et tip du hurtigt kan prøve af i software.

Senest rettet af warp 02 aug 2010, 17:07, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Okay Jacob, tak for det.

Jeg mener den kører ca. 12grader pt.
Jeg mener at de std. kører ca. 10grader.

Nu skal jeg lige havde ordnet manifolden når jeg kommer hjem fra ferie, så de mekaniske ting er i orden, førend jeg går videre med justeringen.

Titel:
Mester Medlem

Hvis det er, så er start-gas-ventil vel egentlig 5 minutter at montere.

Bare en magnetventil med en udgang til det fri, og så en vacuumslange i plenum, koblet på startsolenoiden, så får den lige et ekstra skud luft i øjeblikket nøglen holdes vredet

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Så fik jeg prøvet Durafix. Jeg var ikke imponeret, til mit formål.
Alu er jo super godt til at lede varme, så det var svært at lave lodninger forskellige stedder på manifolden, uden at de andre lodninger fik varme.

Så slutresultatet blev at jeg gjorde så meget som muligt, og resten blev lavet med kemiskmetal. Jeg er dog spændt på at se hvordan det opfører sig når manifolden bliver varm...
Der står ikke noget i databladet. Så det må tiden vise.

Til min MS, bruger jeg den ene udgang til at styre min vandpumpe til intercooleren. I dag har jeg bare sat indstillet den til "fan control", og justeret temperaturen. Men "kigger" denne ikke på CLT temperaturen?
Er det muligt at programmere udgangen til at kigge AIT temperaturen i stedet for?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hej Blob.
Jeg var også nødsaget til at bruge en omgang kemisk metal til min kølevandssensor ned i en alu-manifold på saab'en - sensoren der sad i hullet før var for stor i forhold til den nye sensor der skulle bruges til MS. Den røg i med kemisk metal der skulle holde til kølervæske - der var ALDRIG problem med det, selvom jeg ikke var stolt af løsningen - kørte med det i 2 år...
/Daniel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Blob skrev:
Til min MS, bruger jeg den ene udgang til at styre min vandpumpe til intercooleren. I dag har jeg bare sat indstillet den til "fan control", og justeret temperaturen. Men "kigger" denne ikke på CLT temperaturen?
Er det muligt at programmere udgangen til at kigge AIT temperaturen i stedet for?

Du kan bruge output 1 eller 2 Her kan du vælge Mat som trigger.

Spørgsmålet er bare om det er særligt smart at bruge den som trigger?
Vælges en lav temperatur, så vil pumpen køre konstant på varme dage.
Og ved en høj temperatur, så vil den ikke køre på kolde dage.

Hvis man ikke vil have pumpen til at køre konstant, så virker motor temperaturen som et godt kompromis.

Ps. på en landrover med vandkølet ic. der kører pumpen konstant!

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Tak for svarerne.

Jeg skulle dog lige tykke lidt på det med MAT signalet. Jeg havde ikke lige tænkte over at MAT og IAT jo er det samme.

Jeg tænkte bare at det ville være smartest at trigge på MAT/IAT signalet, da det jo netop er den temperatur man vil holde lav.

Jeg kunne godt tænke mig at pumpen ikke kørte hele tiden, så man ikke skulle høre på den knurrende lyd mere end højest nødvendigt.

Men nu har jeg noget at arbejde videre med.

Jeg kører med ekstern Bosch brændstofpumpe, men er der ikke nogle som har et godt fif til at støjdæmpe den?
Jeg har sat den fast med et gummiophæng, men kunne godt tænke mig at den var lidt mere lydsvag.
Det skal lige siges at bilen jo er en buggy, så der ikke så meget karrosseri til at tage lyd, som der ellers er i en almindelig bil.

Daniel: Ja jeg har også bestemt mig til at prøve med dette. Alternativet er at jeg skal have lavet en ny manifold. Da motoren er noget speciel er der ikke ret meget som er plug ´n´play.

Mvh Jakob

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Benzinpumpe!

For snart 20 år siden (tiden går hurtigt), havde BMW et støjdæmpnings kondom.
Til at pakke pumpen ind i.
Dem har jeg monteret en del af på både e28 og e30 modellen, og de var særdeles effektive.
Det kan jo være at man kan finde dem brugt!
da de nok koster spidsen af en jetjager nyt, hvis de stadig findes.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Okay, jeg må igang med at lede. Jeg tænkte også på om man ikke kunne lave noget selv... Hmm det må jeg lige overveje lidt, og se om jeg kan finde et egnet materiale...

I dag fik jeg kigget i gemmerne, for at se om jeg kunne finde en egnet ventil til koldstart. Jeg fandt denne fra en Peugeot 405.

Billede
Billede
Billede

Den er åben i kold/spændingsløs tilstand, men lukker så gradvist, vha. spændingen som varmer den op. Eller hvis motoren er varm skulle strålevarmen gerne holde den lukket.
Den fylder desværre rimelig meget, det kunne være rart med en som var mindre/nemmere at placere.

Nogle der har erfaring med denne type?
Eller kan anbefale en type?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Jeg kørte med en på min, den sidder standard på Saab 900 af de ældre årgange.
Det kan godt køre, men bliver aldrig lige så godt som en tomgangsmotor - efter min mening - derfor byggede jeg sådan en på min...
/Daniel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time