Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 08:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
har MS på min V8,

men hvad der end ligger under hjelmen,, så kan en MS klare det,

FORUDSAT at du finder en der kan sit kram ang. programering.

se dig for der er en del FUSKERE derude, og også nogen med mildest talt ELENDIG service

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Hej Kass
Her er min erfaring med motorstyringer, dog ikke til en V8 men en lille 4cyl.

Jeg er ret ny inden for tuning og havde indtil for 8 måneder siden aldrig set en programmerbar motorstyring eller været bare i nærheden af en indkøring af nogen art.

Små ting som knaster, støre TB. MAF. turbo og dysser havde tilsidst gjort min lille Nissan motor så ubrugelig at der ikke var nogen vej uden om en anden motorstyring.

Efter at have læst lidt om forskellige motorstyringer og forhørt mig om priser faldt mit valg så sidste år på en Vems motorstyring bla. fordi den kan køre med min originale knast føler/ trigger og at jeg havde læst at den havde et godt program til indkøring (VE tune by statistics) hvor du efter at have kørt nogle Km. kan gemme et log og bagefter gå ind og rette i sin brandstof blanding (VE map) med hjælp fra VemsTune.

Se vedhæftet billede hvor Vems'en fortæller hvor meget den har måtte korigere fra VE. mappet og kommer med et forslag til en rettelse af mappet.

Jeg tog kontakt med Peter fra Vems.dk og vi (mest Peter) fandt ud af hvad jeg skulle bruge.
Peter sendte mig så en Vems motorstyring og de føler mm. jeg skulle bruge + et adapter sæt samlet af en anden Vems gut (Skassa) så jeg kunne bruge den på mit originale lednings net.
Jeg købte også en lille fiks knock senser som jeg dog ikke har brugt i nu.

Vems'en blev monteret ude på offentlig vej da jeg bor i midt i Kbh.
Det var ikke uden problemer da jeg som skrævet før er/var helt blank i motorstyringer... og der er gået rigtig mange timer med Peter i telefonen og laptoppen på skødet eller i motorrummet til meget stor fornøjelse for byens hunde lufter og forbipasserende.

Jeg har ikke på det sidste haft så meget tid til at rode med bilen, men jeg er i fuld gang med at køre den ind med hjælp fra (VE tune by statistics) og jeg kan kun sige at motoren aldrig har kørt så godt som den gør nu selv om jeg langt fra er færdig....

En kæmpe hjælp er at man kan lave et log af ex. 5 min på motorvej og så sende det i en mail eller lægge det ud på et forum, her kan andre så uploade det på deres PC. og så sek efter sek se hvad der er sket i din motor, ex. bensin, afr, temp, tryk, spjæld vinkel, gear og hastighed eller om dit afr. også passer når du hurtigt åbner dit gas spjæld eller du skal tilføre mere benzin "Acceleration Enrichments"
Nu kan de så enten ændre i dit map og sende det tilbage til dig eller på anden måde hjælpe dig med et problem eller en forbedring.
Her er som et eksempel på mit første møde med "Overboost fuel cut"
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php? ... light=vems

Det har været vigtigt for mig at gøre det "selv" fordi jeg aldrig bliver færdig med at tune på motoren, så får man fat i et andet spjæld eller knast og så passer ens Ve. tabel eller "Acceleration Enrichments" ikke mere i følge (VE tune by statistics) og så må man ud og lave et log og så hjem og rette i det for at det hele skal køre godt...
Den mulighed og viden ville jeg aldrig have fået hvis en anden havde monteret og indkørt den for mig....
Nu er der måske en der vil sige at jeg ikke kan gøre det godt nok og at en prof. kan gøre det bedre på et rullefelt..... Måske men jeg kan jo ikke rende til en prof. hver gang jeg har rodet eller endret noget....

Der er også et billede af Vems pakken jeg fik fra Vems.dk

Jeg har ikke erfaring til at kunne anbefale dig en Vems frem for en MS. eller nogen anden motorstyring.
Men jeg er ret sikker på at sådan en Vems også godt skulle kunne klare en V8, da den har udgange til 8 tændingsspoler og 8 dysser.

Hvis jeg med min ringe erfaring skal give dig et råd og du har tiden til det, så bliver det at du bare skal springe ud i det selv.

Vedhæftede filer:
Unavngivet.png
Unavngivet.png [ 142.85 KiB | Vist 5575 gange ]
050.JPG
050.JPG [ 190.4 KiB | Vist 5573 gange ]

Titel:
Senior Medlem

Captain Slow skrev:
men hvad der end ligger under hjelmen,, så kan en MS klare det,

Nej det kan den ikke ;)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
tænker selvfølgelig konventionelle benzinmotorer ;-)

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
møffe skrev:
...ellers er der vel en del bolt on kits til en V8 i staterne.

Ja faktisk et nærmest uoverskueligt udvalg.

En info der mangler fra spørgeren er vel også hvad må det koste, må det være noget man selv bygger op fra bunden med den tid det nu tager. Eller hellere noget man nærmere bare hiver op af en kasse og bolter direkte på. Det sidste er selvfølgeligt det dyreste. Igen der er også forskel på hvor stædige folk er. Ved man med sig selv at man hurtigt giver op når det driller, er det jo rigtigt vigtigt at vælge noget som det er let at få kompetent hjælp til.

Men der begynder at dukke nogle rimeligt brugervenlige systemer op på det amerikanske marked. Min fornemmelse er at markedet for eftermonterede systemer til V8'ere er kraftigt voksende og derfor kæmper firmaerne nu derovre hårdt om at være først med det nyeste og smarteste. "selv justerende" systemer er den nyeste trend på det marked. En ting som får masser af positiv feedback fra brugere, incl de professionelle motor folk.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
"selv justerende"

Det må være det jeg bruger i Vemstune der gør det muligt at starte en bil op med en meget groft indstillet VE tabel.
Vemstune retter bare ind efter de tal man har ønsket sig i sin Lambda tabel....
I (VE tune by statistics) kan man så se hvor meget Vemstune har afviget fra Ve tabellen.
Hvis du ser på det billedet kan du se at jeg ved 4000rpm/100Kpa i manifolden ønsker et lambda tal på 0.95, men på den her køretur har Vemstune måtte lægge 5.73 til de 73 i min VE tabel for at ramme de 0.95 og ikke køre for magert.
Nu kan jeg så rette til 78.73 (5.73+73) i min VE tabel.

Pisse nemt og ret sikket når man skal lege med turbo og tryk...

Vedhæftede filer:
Unavngivet.png
Unavngivet.png [ 147.25 KiB | Vist 5548 gange ]

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Dykkerdahl: MS kan nærmest de samme ting, men fedt du har haft så go en oplevelse med VEMS! Havde jeg ikke en boks liggende, kunne jeg godt have tænkt mig at prøve noget andet, blot for udviklingens skyld, og for at prøve noget andet fra bunden af...
/Daniel.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Lidt off topic. Men er VEMS ikke megasquirt i en ny indpakning ?
Mindes man kan bruge megatune til VEMS..

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
dykkerdahl skrev:
"selv justerende"

Det jeg kender til det er at på disse bokse starter man med opsætte boksen med div specs omkring motordata og hvilke værdier boksen skal arbejde ud fra. Derefter starter du motoren på et "grund" program som automatisk opsættes ud fra de indtastede specs og boksen begynder straks at finpudse VE tabellerne ved hjælp af wideband lambda'en . Et arbejde der fortsætter uendeligt og hver gang motoren stoppes bliver nyeste indlæring automatisk gemt. Således kan man til en hver tid ændre på noget og boksen vil så justere op mod det. Det er simpelt hen en 100% automatiseret udgave af det du beskriver og noget som går i gang hver gang motoren startes.

Den feedback jeg har set er at selv motorproffer er imponerede over vor godt og hurtigt det her "selvjustering" er kommet til at virke i dag. Men det er vist også noget der er brugt store kræfter i div udviklingsafdelinger på at få til at spille.

Man får en simplificeret 98% løsning, som er hurtig og super let at arbejde med. De "rigtige" mere advancerede bokse kan selvfølgeligt give et mere perfekt slutresultat, men det kræver så også en helt anden indsats med hensyn til tid brugt på indjustering og viden omkring emnet. Så i mange tilfælde er 98% løsning sikkert alligevel det der giver en del garagetunere det bedste slutresultat. :)

Bare lige et tilfældigt eksempel på et "Easy" system der er kommet på markedet her for nyligt:
www.youtube.com/watch?v=Pc-BDt1dj9U

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Her er et komplet indsprøjtningssystem til og smide på. det er selvjusterne og uden brug af pc, kun en håndkontroller.

http://www.fuelairspark.com/ezefi/default.asp

De sælger også et godt motorstyringsystem til indsprøjtning og tænding, kan nævne at en 2 farvede 34 ford hot rod med 2 turboer fra køge kører med dette, så det virker.

http://www.fuelairspark.com/Pages/179/P ... IOver.aspx

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time