Hej Kass
Her er min erfaring med motorstyringer, dog ikke til en V8 men en lille 4cyl.
Jeg er ret ny inden for tuning og havde indtil for 8 måneder siden aldrig set en programmerbar motorstyring eller været bare i nærheden af en indkøring af nogen art.
Små ting som knaster, støre TB. MAF. turbo og dysser havde tilsidst gjort min lille Nissan motor så ubrugelig at der ikke var nogen vej uden om en anden motorstyring.
Efter at have læst lidt om forskellige motorstyringer og forhørt mig om priser faldt mit valg så sidste år på en Vems motorstyring bla. fordi den kan køre med min originale knast føler/ trigger og at jeg havde læst at den havde et godt program til indkøring (VE tune by statistics) hvor du efter at have kørt nogle Km. kan gemme et log og bagefter gå ind og rette i sin brandstof blanding (VE map) med hjælp fra VemsTune.
Se vedhæftet billede hvor Vems'en fortæller hvor meget den har måtte korigere fra VE. mappet og kommer med et forslag til en rettelse af mappet.
Jeg tog kontakt med Peter fra Vems.dk og vi (mest Peter) fandt ud af hvad jeg skulle bruge.
Peter sendte mig så en Vems motorstyring og de føler mm. jeg skulle bruge + et adapter sæt samlet af en anden Vems gut (Skassa) så jeg kunne bruge den på mit originale lednings net.
Jeg købte også en lille fiks knock senser som jeg dog ikke har brugt i nu.
Vems'en blev monteret ude på offentlig vej da jeg bor i midt i Kbh.
Det var ikke uden problemer da jeg som skrævet før er/var helt blank i motorstyringer... og der er gået rigtig mange timer med Peter i telefonen og laptoppen på skødet eller i motorrummet til meget stor fornøjelse for byens hunde lufter og forbipasserende.
Jeg har ikke på det sidste haft så meget tid til at rode med bilen, men jeg er i fuld gang med at køre den ind med hjælp fra (VE tune by statistics) og jeg kan kun sige at motoren aldrig har kørt så godt som den gør nu selv om jeg langt fra er færdig....
En kæmpe hjælp er at man kan lave et log af ex. 5 min på motorvej og så sende det i en mail eller lægge det ud på et forum, her kan andre så uploade det på deres PC. og så sek efter sek se hvad der er sket i din motor, ex. bensin, afr, temp, tryk, spjæld vinkel, gear og hastighed eller om dit afr. også passer når du hurtigt åbner dit gas spjæld eller du skal tilføre mere benzin "Acceleration Enrichments"
Nu kan de så enten ændre i dit map og sende det tilbage til dig eller på anden måde hjælpe dig med et problem eller en forbedring.
Her er som et eksempel på mit første møde med "Overboost fuel cut"
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php? ... light=vems
Det har været vigtigt for mig at gøre det "selv" fordi jeg aldrig bliver færdig med at tune på motoren, så får man fat i et andet spjæld eller knast og så passer ens Ve. tabel eller "Acceleration Enrichments" ikke mere i følge (VE tune by statistics) og så må man ud og lave et log og så hjem og rette i det for at det hele skal køre godt...
Den mulighed og viden ville jeg aldrig have fået hvis en anden havde monteret og indkørt den for mig....
Nu er der måske en der vil sige at jeg ikke kan gøre det godt nok og at en prof. kan gøre det bedre på et rullefelt..... Måske men jeg kan jo ikke rende til en prof. hver gang jeg har rodet eller endret noget....
Der er også et billede af Vems pakken jeg fik fra Vems.dk
Jeg har ikke erfaring til at kunne anbefale dig en Vems frem for en MS. eller nogen anden motorstyring.
Men jeg er ret sikker på at sådan en Vems også godt skulle kunne klare en V8, da den har udgange til 8 tændingsspoler og 8 dysser.
Hvis jeg med min ringe erfaring skal give dig et råd og du har tiden til det, så bliver det at du bare skal springe ud i det selv.