Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jul 2025, 16:10

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

xillur skrev:
Her lidt erfaringer fra en der arbejder som elektronikudvikler til daglig:

SMD er generelt mere mekanisk stabilt i hårde industrielle miljøer med store temp udsving og vibrationer. Hvis i har problemer med at tro det, så ring til DELTA og snak med deres HALT afd. Der har jeg fået testet produkter med op til 55g rms, +/-100gr C med en gradient på 25gr C pr min.

Diskussionen om hvem der har stjålet fra hvem, mener jeg er helt forfejlet MS er opensource, så alle har ret til at lade sig inspirere endda kopiere!

MS ligner andre motorstyringer, VEMS ligner MS... tjaaah HVOR forskelligt tror I man kan lave 2 print med næsten samme funktionalitet?

Jeg siger ikke at SMD ikke er bedre... Jeg siger bare at den måde vi andre laver MS bokse på holder fint selv om det modsatte netop er blevet påstået i denne tråd.

Det med at lade sig inspirer... Jeg ved ikke om man har RET til lige frem at KOPIERE et produkt dirkete og så gå ud på markedet og tjene penge på det. Det vil jeg nok tillade mig at stille spørgsmåls tegn ved, men jeg er heller ingen jura expert - Overhovedet!!! Men for mig at se er Vems boksen overhovedet ikke kopieret... Derfor bruger jeg også ordet "inspireret". Og som du siger... Den måde MS er grebet an på giver jo god mening / en fornuftig løsning, og hvor mange måder kan det nu også gribes an på, hvis målet har været nogen nunde det samme? Så at lade sig inspirer af et andet produkt - Hvorfor er det så slemt?

V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
xillur skrev:

SMD er generelt mere mekanisk stabilt i hårde industrielle miljøer med store temp udsving og vibrationer. Hvis i har problemer med at tro det, så ring til DELTA og snak med deres HALT afd. Der har jeg fået testet produkter med op til 55g rms, +/-100gr C med en gradient på 25gr C pr min.

?

Enig, men hvor relevant er det ifbm praksis?

det er fint vi tester måsen ud af bukserne, men nu behøver en løsning ikke være mere optimal end nødvendig.

Helt galt går det når man tester sit fine SMD print efter mil. specs, og derefter tilføjer elektrolytkondensatorer, som har en begrænset levetid.

Ting skal sgu passe sammen, og da L-jet har levet fint i mange år, så ser jeg ikke det vilde problem. Hvad angår motorstyringer, så vil udviklingen typisk rende fra den før den går til at den ene eller anden årsag, so whats the big deal??

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
er der ikke lidt almindelig powerpage mudderkastning over dette.her kommer en person (peter) og tilbyder hans erfaringer med VEMS. som er på dansk(en kæmpe fordel for mig) og straks bliver han sablet ned. detter er et ÅBENT forum. om man så køre med karb.k-jet,monopoint eller efi. alle projekter handler vel om hvor mange penge man har til det.er en motor samlet forkert bare fordi man køre med den ene motorstyring eller den anden. tag jer nu lidt sammen, det er direkte pinligt at læse sådanne ting på nettet. det er flot at VEMS folket træder ind på en ellers meget MS inspireret side. det skader ikke med indput udefra.

men peter det er meget spænende med VEMS. og jeg ser da frem til flere resultater og facts fra dig og din bil. :wink: :wink:

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
møffe skrev:
er der ikke lidt almindelig powerpage mudderkastning over dette.her kommer en person (peter) og tilbyder hans erfaringer med VEMS. som er på dansk(en kæmpe fordel for mig) og straks bliver han sablet ned. detter er et ÅBENT forum. om man så køre med karb.k-jet,monopoint eller efi. alle projekter handler vel om hvor mange penge man har til det.er en motor samlet forkert bare fordi man køre med den ene motorstyring eller den anden. tag jer nu lidt sammen, det er direkte pinligt at læse sådanne ting på nettet. det er flot at VEMS folket træder ind på en ellers meget MS inspireret side. det skader ikke med indput udefra.

men peter det er meget spænende med VEMS. og jeg ser da frem til flere resultater og facts fra dig og din bil. :wink: :wink:

Det synes jeg er en grundig overfortolkning.
Der er en enkelt - anonym i øvrigt, hvad kan man bruge det til - som har ytret sig ret uforsoneligt. Resten af os har rimeligt stille og roligt argumenteret frem og tilbage for og imod dette og hint.
Jo, vi skal lære af det her - og jeg er selv meget interesseret i VEMS ganske enkelt fordi det er så hulens "dimset" at man næsten ikke kan få nok. På den anden side så synes jeg at prisen er lidt til den stive side i forhold til hvad jeg har _brug_ for.
Af samme årsag vil jeg heller ikke lade decideret forkert information (som f.eks. den her SMD vs. leaded components stå umodsagt. Der er forhåbentligt ikke noget mudderkastning i at tilbagevise uholdbare argumenter.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Wildert skrev:
møffe skrev:

Det synes jeg er en grundig overfortolkning.
Der er en enkelt - anonym i øvrigt, hvad kan man bruge det til - som har ytret sig ret uforsoneligt. Resten af os har rimeligt stille og roligt argumenteret frem og tilbage for og imod dette og hint.
Jo, vi skal lære af det her - og jeg er selv meget interesseret i VEMS ganske enkelt fordi det er så hulens "dimset" at man næsten ikke kan få nok. På den anden side så synes jeg at prisen er lidt til den stive side i forhold til hvad jeg har _brug_ for.
Af samme årsag vil jeg heller ikke lade decideret forkert information (som f.eks. den her SMD vs. leaded components stå umodsagt. Der er forhåbentligt ikke noget mudderkastning i at tilbagevise uholdbare argumenter.

det er nu ved at være meget almindeligt PP at man bliver opfordret til at købe MS. og der har flere gange været personer inde (feks guest) inde at spørge til omex og andre systemer. og det lader til at erfaringen er ganske befrænset omkring dette system, såsvaret er næsten altid "KØB MS" det syntes jeg er synd. det er ganske fint at MS er megetudbredt i DK. men selv den havde en barndom engang. hvor der næsten ingen var af dem(havneren var tilsynelaende den første) og den stor sikker også i strid mod vind. for ikke ret lang tid siden stod WOLF 3D for tur. den fik samme behandling.

dette forum hedder motorstyringer af en grund. :wink: :wink: og tråden var ikke startet op et forkert sted. så jeg er åben for VEMS, som jeg er for WOLF3D og MS. (har en MS liggende tak til henrik GM) og alle de andre styringer på markedet. om det så er overfortolket er så en vuderings sag.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Henrikgm(uden login) skrev:
xillur skrev:

?

Enig, men hvor relevant er det ifbm praksis?

det er fint vi tester måsen ud af bukserne, men nu behøver en løsning ikke være mere optimal end nødvendig.

Jeg anfægter bare at, SMD ikke er bedre end leaded montage.

Nu skal ret være ret, jeg har intet imod MS´s brug af leaded montage. Faktisk er det en del af dens eksistensberetigelse. Og når sandheden skal frem er sandsynligheden for faldende mtbf forårsaget af leaded komponenter nok væsentlig mindre end selve montage teknikken den glade amatør besidder.

møffe: Så slemt syns jeg nu ikke "vi" ( alle skåret over en kam ) MS folk har været imod VEMS herinde. Vi skal helt sikkert ikke skræmme VEMS folk væk og jeg vil ihvertfald rigtig gerne have peter på banen med hans erfaring på linie med HenrikGM, MortenVJ, Havneren og mange flere.

Nu har jeg ikke kigget hele VEMS siden igennem, men faktisk tiltaler den mig ganske meget på mange punkter. Den kan selv trække tændspole(r), den har indgang for både VR og HALL og den har indgang for EGT og bankesensor, samt WB (controller?) alt det kan du også med MS, men det virker bare mere tilgængeligt med VEMS boksen.

Nu er brugerbasen ikke så stor med VEMS, men man kan da håbe at der kommer et par stykker herinde. De kunne så måske hjælpe dem derude der vælger at gi´ sig i kast med VEMS..

Titel:
Mester Medlem

møffe skrev:
det er nu ved at være meget almindeligt PP at man bliver opfordret til at købe MS. og der har flere gange været personer inde (feks guest) inde at spørge til omex og andre systemer. og det lader til at erfaringen er ganske befrænset omkring dette system, såsvaret er næsten altid "KØB MS" det syntes jeg er synd. det er ganske fint at MS er megetudbredt i DK. men selv den havde en barndom engang. hvor der næsten ingen var af dem(havneren var tilsynelaende den første) og den stor sikker også i strid mod vind. for ikke ret lang tid siden stod WOLF 3D for tur. den fik samme behandling.

Nu risikerer det her jo at blive en diskussion for og imod 117 ting - men jeg kan personligt godt forstå at "Køb MS" er den fremherskende anbefaling. Kan du komme med nogen som helst objektive argumenter for Wolf 3D over MS? Jeg har ikke til sinds at skulle anbefale en eller anden motorstyring, eller for den sags skyld selv købe den, blot for at gøre noget som ingen andre har prøvet før, og så endda betale temmeligt meget ekstra for det uden nogen fordele.
Wolf 3D og alt muligt andet er da for mig at se aldeles velkomment her i forummet, og jeg synes da helt klart at folk har svaret efter bedste evne når nogen er kommet med spørgsmål til sådan en. Men du kan vel for hulen ikke forvente at der skal anbefales mod ens egen overbevisning?

VEMS har nogle absolutte fordele for dem der vil i gang med en lidt mere avanceret motorstyring, og som ikke har så meget mod på at skulle lodde og gøre ved. Det har altid været min holdning (omend den ikke har været synderligt luftet herinde), og er alene af den grund et bedre valg en Wolf 3D efter min mening (for prisen er lavere, og boksen kan customizes en hel del uden at man ender i en blindgyde).
Men det kan stadig ikke konkurrerere med MS på support, pris og "maintainability" - det er ganske enkelt to forskellige dyr. Desværre for VEMS er pris tit et enddog meget stort issue, og så vinder MS lige på stedet.

Citat:
dette forum hedder motorstyringer af en grund. :wink: :wink: og tråden var ikke startet op et forkert sted. så jeg er åben for VEMS, som jeg er for WOLF3D og MS. (har en MS liggende tak til henrik GM) og alle de andre styringer på markedet. om det så er overfortolket er så en vuderings sag.

Jeg mener blot at det var overfortolket at tale om mudderkastning - med en enkelt undtagelse så har der været delt rimeligt saglige argumenter i en nogenlunde fornuftig tone.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
hey peterjensen jeg syntes det er fedt at du giver din mening og erfaringer ud her på PP og jeg siger dette på grund af at jeg selv skal finde en programmerbar boks inden længe og du kommer med endnu en mulighed i min verden så jeg vil lige surfe lidt rundt på den VEMS site... og håbe på lidt indspiration... Billede

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Nu har jeg snakket så positivt om VEMS, det skal da også lige ha´ en over snuden :wink: hold op hvor er det der wiki pjat svært at finde rundt i... :roll:

Titel:
Mester Medlem

xillur skrev:
Nu har jeg snakket så positivt om VEMS, det skal da også lige ha´ en over snuden :wink: hold op hvor er det der wiki pjat svært at finde rundt i... :roll:

Ja MegaManual er sådan ca. lige 117 gange bedre - for en begynder.
Som udviklings-koordinerings-værktøjs-et-eller-andet for en gruppe hardcore brugere der er dedikeret til at udvikle alt dokumentationen, så er det nu meget smart at man sådan frit kan redigere i det osv. Men det gør det ikke voldsomt meget bedre mht. at finde rundt.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time