Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 07 jul 2025, 05:10

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: but why`?
Mester Medlem
Brugeravatar

Jack-Ae86 skrev:
Sidder bare og klør mig i håret og tænker på hvorfor en dejlig sag som megasquirt ikke har et ekstra ben i boksen som var "skabt" til omdrejningstællere hehe

Det har den også men så står der bare VEMS på boksen :wink:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
KKH skrev:
Havneren skrev:
Kan du huske, hvor mange watt den zener var på?

Nej.. hvis jeg husker rigtig var det en ~28V zener, som ku klare omkring 6A (ret stor). Har flere til at ligge så jeg kan finde et nr på dem hvis det er..?

Fyr op min søn!

Titel:
Mester Medlem

Hummm... Ja... KRAFTIGERE zener - Tænkte jeg det jo ikke nok!!!

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Junior Medlem

Geografisk sted: Nordjylland
ae86 skrev:
Jack-Ae86 skrev:
Sidder bare og klør mig i håret og tænker på hvorfor en dejlig sag som megasquirt ikke har et ekstra ben i boksen som var "skabt" til omdrejningstællere hehe

Det har den også men så står der bare VEMS på boksen :wink:

Ja.. dioderne er ikke nødvendige når jeg får revet den OMEX box ud og VEMS i :wink: men jeg mener at omdrejningstælleren skal ha den ret høj "spike"..?

Dioderne jeg bruger er to 1N4007 og en MR2535L. Jeg kan nu ikke se at zener-dioden sku kunne gøre den store forskeld der, men måske at de to 1N4007 frem for 1N4004..

Mester Medlem
Brugeravatar

KKH skrev:
ae86 skrev:
Jack-Ae86 skrev:

Dioderne jeg bruger er to 1N4007 og en MR2535L. Jeg kan nu ikke se at zener-dioden sku kunne gøre den store forskeld der, men måske at de to 1N4007 frem for 1N4004..

Ringede lige til den lokale elektronik pusher og spurgte efter de dioder. 1n4007 havde han i bunkevis af... men MR2535L kendte han slet ikke, så nogle bud på hvad volt og watt den bør være på?

Junior Medlem

Geografisk sted: Nordjylland
Jack-Ae86 skrev:
Ringede lige til den lokale elektronik pusher og spurgte efter de dioder. 1n4007 havde han i bunkevis af... men MR2535L kendte han slet ikke, så nogle bud på hvad volt og watt den bør være på?

Den hedder en "overvoltage transient suppressor", så den er lavet til at kunne æde spiks fra spoler.. Kommer du forbi Aalborg kan du få en.

Mester Medlem
Brugeravatar

KKH skrev:
Jack-Ae86 skrev:

Den hedder en "overvoltage transient suppressor", så den er lavet til at kunne æde spiks fra spoler.. Kommer du forbi Aalborg kan du få en.

Nej desværre er fra odense af nemlig:-) Men fandt dem på rs-components.dk, mangler bare og overtale mit arbejde til og bestille dem. Man skal åbenbart være moms-reg....

Titel:
Mester Medlem

Jo... Jammen på min bil er der jo standart kun én tændspole på og dennes kl 1 er jo koblet direkte op til omdr. tælleren. Jeg TROEDE så at jeg kunne nøjes med kun at bruge de to dioder og så lade spiksene komme op til omdr. tælleren, men det virker sku ikke - Så er omdr. tælleren total tot!

Med en zenerdiode på virker det så til gengæld, men igen - Lige så snart den runder 5500rpm - Så dør den.

Det er en 16v zener jeg bruger og jeg har dem i to forskellige watt. Med den svage zener på virker det slet ikke og med den lidt kraftigere virker det så som oven over beskrevet. Jeg overvejer at knalde to af de lidt kraftigere på parrallelt for at se om det gør en forskel (Dem har jeg jo alligevel liggende).

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Nyt Medlem

hmm mit virker 100% med 2 dioder 4004 og en 15v zener og en 1k pullup modstand

og det er på en 4AGZE Dli wasted spark

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Hvis man har en udgang tilovers, en 1kohm modstand, en transistor og en spole fra et relæ.
Så har Ms løsningen på tack out.
Det virker på en gl Volvo omdrejningstæller, der fik sit signal fra tænspolen. og det er helt op til omdrejningsbegrændseren ved 7000 omd/min.
Ikke noget dyrt eller besværligt.
Diode løsningen er i mine øjne ikke særligt smart.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time