Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 14:17

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Aaaaa... Finn! Bestemt ikke da!

Tidligere ville jeg have sagt, at det begynder at blive et problem ved en ca 9,5:1, men federe kan endda også antændes.

Min egen bil har faktisk været helt nede og køre 9,x:1 visse steder under "hårdt" tryk. Det var inden jeg kørte den ind igen, men de nye dyser osv., men den kørte faktisk fint nok selv med den fede blanding der.

RIGTIG mange vælger at køre nede i f.eks. 11,5:1 på turbo motorene. F.eks. også en bil som Sørens sierre er "helt der nede".

Morten VJ fandt på et tidspunkt en rigtig god artikkel som beskrev en preignition problematik, hvor de så anbefalede at gå helt ned i 10,x:1 for at komme ud over dette.

Jeg så i øvrigt Lasses Uno ligge på 8,X:1 mens den stod i tomgang :shock: :shock: :shock: . Det syntes jeg stadig lyder helt vildt, formålsløst og muligt fejlbehæftiget. Jeg kan næsten ikke tro at den AFR måling var rigtig - Og så i tomgang!

V/h Chr

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Sjovt du siger det, da jeg skrev at mange supra,er kørte 11,5:1 blev der ellers sagt ALT for fed, og mistede hk, tror enda også søren skrev det.
MVh Finn

Titel:
Mester Medlem

Mister Hk - Helt sikkert! Men det er ikke ret mange. Måske 1-2% i forhold til ydelsen ved 12,5:1. Nogle hk de fleste glædeligt ofre for, at ligge på den lidt mere sikre side.

Jeg ved at f.eks. Morten har revurderet sin opfattelse af den "sikre" blandingsforhold på en turbo motor efter han læste den der artikkel. Det har andre måske også. Selv mener jeg, at de her 11,5:1 er en god mellemvej. En rigtig termisk hårdt presset motor ville jeg nok køre federe endnu. Og specielt en motor som skulle ud og lave topfarts øvelser!

V/h Chr

Titel:
Mester Medlem

Ja nu må vi se om folk har en anden mening, der var ihvertfale nogen der havde da jeg skrev det.
MVH Finn

Titel:
Mester Medlem

http://powerforum.dk/viewtopic.php?p=83 ... ght=#83496

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Efter at have læst begge indlæg, vil jeg nok mene at Finn stadige holder fast i sin mening, og at Henrik er gået over på den anden side...

Og i det andet indlæg, på side 1, sidder Finn og skriver noget, men som Henrik ikke mener er korrekt, men stadige skriver at den optima AFR ligger samme sted som det Finn har skrevet.

Dette er bare min opfattelse af 2 indlæg. Personligt tog det mig det meste af side 1 i det andet indlæg at fatte hvad AFR er. Men fandt da ud af at det er blandningsforholdet. (Ret mig hvis jeg tager fejl, da jeg selv skal køre en motor ind!)

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem

Nu gider jeg selvf. ikke læse den tråd igennem igen. Skimtede lige noget af den. Jeg kører selv med ca. 12:1 op til omkring 0,6 - 0,8bars tryk og her efter kører jeg den lidt federe igen - Ned omkring de her 11,5:1

De biler jeg kører ind giver jeg også gerne lidt til den fed side. 12:1 er allerede "lidt til den fede side", og ja det kan sådan set sagtens forsvares ikke at køre federe end det - Men omvendt kan det også forsvares at give den endnu mere. Det afhænger helt af hvad for et køretøj man har med at gøre (Drag, race, bane, belastning/ladetryk osv) og hvem der skal køre i bilen (daglige topfartstests).

Alle dage - Hellere for fed end for mager.

V/h Chr

Titel:
Mester Medlem

Alle dage - Hellere for fed end for mager.

Ja havner det giver jeg også udtryk for, hellere lidt mindre hk og så det holder længere.
MVH Finn

Titel:
Mester Medlem

klyfax skrev:
Efter at have læst begge indlæg, vil jeg nok mene at Finn stadige holder fast i sin mening, og at Henrik er gået over på den anden side...

Og i det andet indlæg, på side 1, sidder Finn og skriver noget, men som Henrik ikke mener er korrekt, men stadige skriver at den optima AFR ligger samme sted som det Finn har skrevet.

Dette er bare min opfattelse af 2 indlæg. Personligt tog det mig det meste af side 1 i det andet indlæg at fatte hvad AFR er. Men fandt da ud af at det er blandningsforholdet. (Ret mig hvis jeg tager fejl, da jeg selv skal køre en motor ind!)

Det er rigtigt nok - AFR = Blandingsforholdet.

MEN MEN MEN... Nu snakker vi jo ikke det "optimale" blandingsforhold som jeg kan se nævnt i ovenstående indlæg. Det optimale blandingsforhold må vel være, hvor den laver den størse ydelse? Det gør den jo ikke ved 11,5:1 selv om det måske er tæt på. Der skal vi nærmere ligge omkring 12,5:1.

Hvem, hvor, hvordan og hvorfor nogen evt. har skiftet mening - Jeg kan kun sige, at ingen af os er færdige med at lære endnu - Hverken Finn, Henrik eller jeg selv - LQS er muligves nok en undtagelse dog.
Visse ting hænger selvf. også sammen med "mode/trend" (måske ikke lige det her) og indflydelse andre steder fra. Nogle har læse nyere stof, andre har måske gjort nye erfaringer. Sådan er der så meget...

V/h Chr

Titel:
Mester Medlem

Har aldrig påstået at 11,5-1 er der hvor den yder mest, skriver endda at jeg er sikker på at egon's ville yde det samme med mindre tryk, og højere AFR.
MVH Finn

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time