Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 12:33

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:
Hvis man har en udgang tilovers, en 1kohm modstand, en transistor og en spole fra et relæ.
Så har Ms løsningen på tack out.
Det virker på en gl Volvo omdrejningstæller, der fik sit signal fra tænspolen. og det er helt op til omdrejningsbegrændseren ved 7000 omd/min.
Ikke noget dyrt eller besværligt.
Diode løsningen er i mine øjne ikke særligt smart.

MVH

Morten

Ja.... Jeg HAR faktisk købt stumper hjem til den løsning også for noget tid siden.

Jeg syntes bare alligevel det var nemmere og bedre at lave det på den anden måde. Bedre i den forstand at ejg slap og at trække ledning ind i kabinen og på en eller anden måde ind i ms boksen. Der ud over slap jeg for at skulle have sådan en spole liggende et eller andet sted.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Havneren skrev:
Morten VJ skrev:
Hvis man har en udgang tilovers, en 1kohm modstand, en transistor og en spole fra et relæ.
Det virker på en gl Volvo omdrejningstæller, der fik sit signal fra tænspolen. og det er helt op til omdrejningsbegrændseren ved 7000 omd/min.

MVH

Morten

Ja.... Jeg HAR faktisk købt stumper hjem til den løsning også for noget tid siden.

Jeg syntes bare alligevel det var nemmere og bedre at lave det på den anden måde. Bedre i den forstand at ejg slap og at trække ledning ind i kabinen og på en eller anden måde ind i ms boksen. Der ud over slap jeg for at skulle have sådan en spole liggende et eller andet sted.

Sidder dit Ms da ude i motorrummet???
Eller er det omdrejnings tællerens placering der gør det nødvendigt at trække en ledning ind i kabinen.

Hvis jeg husker korrekt så bruger du Henriks Add on print, og her er udgangen til stede. et modeficeret relæ, og en ledning til omdrejnings tælleren er alt der kræves.
Men self. et relæ fylder jo også enormt meget :wink:
Og instrumenterne er meget svære at tage ud :wink:
På Volvoen var det en halv times operation inc. øl pause.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Nyt Medlem

Hvorfor er den ikke særlig smart?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

JesperDJ skrev:

Dioder kan blive dårlige, hvilket betyder at de kan lække strøm den forkerte vej. hvilket igen betyder at motoren ikke kan køre.
Eller at du får huller i stemplerne.
Så derfor er dioderne ikke en optimal løsning i mine øjne.

MVH

Morten

Titel:
Nyt Medlem

..hvis dioder kan blive dårlige.. så kan det hele være ligemeget da motorstyringen er opbygget af samme materiale som dioderne.. :!:

- det har jeg da aldrig hørt?

Altså kondensatore mister kapacitet med tiden og eller kan lække.. men dioder der skulle blive dårlige?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

JesperDJ skrev:
..hvis dioder kan blive dårlige.. så kan det hele være ligemeget da motorstyringen er opbygget af samme materiale som dioderne.. :!:

- det har jeg da aldrig hørt?

Altså kondensatore mister kapacitet med tiden og eller kan lække.. men dioder der skulle blive dårlige?

Du har så aldrig skiftet en diodebro i en generator, eller en enkelt diode.
Hovedårsagen til at en generator går død, lige efter slidte kul.
Ellers kan du Prøve at spørge en Huyndai mekanikker om hvordan defekte dioder kan lave sjov i det elektriske system.
Specielt nærlyset er ramt på ældre modeller grundet defekte spærre dioder.
Så jo de kan blive dårlige, og det er en del af livet.

Og det sidste sted jeg ville sætte en diode for at skille 2 tændspoler, er netop på lavvolts siden af spolerne, da de kan afgive noget der ligner 200v og opefter. når feltet falder sammen.

Men det er nok bare mig der er overforsiktig.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:
Havneren skrev:
Morten VJ skrev:

MVH

Morten

Sidder dit Ms da ude i motorrummet???
Eller er det omdrejnings tællerens placering der gør det nødvendigt at trække en ledning ind i kabinen.

Hvis jeg husker korrekt så bruger du Henriks Add on print, og her er udgangen til stede. et modeficeret relæ, og en ledning til omdrejnings tælleren er alt der kræves.
Men self. et relæ fylder jo også enormt meget :wink:
Og instrumenterne er meget svære at tage ud :wink:
På Volvoen var det en halv times operation inc. øl pause.

MVH

Morten

Nej... Min MS boks sidder i kabinen, MEN der hvor jeg vil koble tælleren til er i motorrummet - Ja... Det er noget med ikke at ødelægge det originale ledningsnet du ved...

"Et relæ fylder meget" - Jeg har nok mellem 8 og 10 ekstra relæer placeret rundt om kring i kabinen og i motorrummet - Det går mig lidt på nerverne!!! Jeg vil bare helst undgå det...

Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:
JesperDJ skrev:

Dioder kan blive dårlige, hvilket betyder at de kan lække strøm den forkerte vej. hvilket igen betyder at motoren ikke kan køre.
Eller at du får huller i stemplerne.
Så derfor er dioderne ikke en optimal løsning i mine øjne.

MVH

Morten

Aaaa... Der syntes jeg godt nok også du overforsikre dig lidt Morten.

Når du samligner med dioderne i en generator - Der skal du lige huske hvilket miljø de befinder sig i. Jeg tror ikke på det er selve strømmen/spændingen der ødelægger dem - Nok nærmere miljøet uden om... Her under også vibrationer osv.

Ingen elektronik komponent kan blive slidt, MEN den kan bliver overbelastet eller blive beskadiget af faktorer ude fra. Man må vælge, placere og beskytte sine dioder efter opgaven/forholdene - Så burde der ikke være noget galt i det.

Og hvad er det lige der sker HVIS en diode skulle fejle... Der vil højest ske det at den ene af dobbeltspolerne vil komme til at kører sin egen cyklus PLUS den anden cyklus. Det er ikke engang sikkert man nogen sinde opdager det og HVIS man gør vil det nok være fordi spolen ikke kan nå at lade ordentligt længere og den vil så sætte lidt ud under belastning - Igen er dette dog ikke noget der ødelægger noget.

Jeg syntes nu den ene løsning kan være lige så god som den anden - Det er nok bare et spørgsmål om temperement...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Og om omdrejnings tælleren virker.

Men det er jo et spørgsmål om smag.
Hvad koster en ny motor egentlig.
ift. et relæ mere, og lidt ledning.
Overforsikring eller ej.
Ps dioderne til lyset på en huyndai sidder i sikringsboksen i motor rummet.
og de dør med en uhyggelig høj frekvens.

Og er du helt sikker på at det ikke vil ødelægge noget.
Hvis vi får en gnist i slutningen af indsugnings takten.
Og stemplet forsøger at komprimere en allerede ekspanderende gas.
Det lyder som huller i stemplerne rent umiddelbart i mine øre.
Men det er nok bare mig der er overforsiktig, og jeg laver under ingen omstændigheder forsøget bare for at få ret.

MVH

Morten

Titel:
Nyt Medlem

... så du siger at et mekanisk relæ er bedre end en diode.. ja jeg kan altså SLET ikke følge dig..

Desuden kan det jo være at de dioder på Hyundai´en er forkert dimesioneret?

Og så vil jeg lige sige at ign- pulsen går gennem dioder og så over i omdrejningstælleren.. hvis dioderne dør.. så er det værste der kan ske at du ikke kan se rpm..

Jeg tror at Jesus kommer igen får tilfældet med at begge dioder går på samme tid på den måde at de leder i begge retninger og så brænder din igniter af (som er det værste der kan ske, scenariet med at motoren dør vil ikke forekomme)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time