Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 jul 2025, 00:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
bemmer skrev:
Morten VJ skrev:
Linket virker ikke :!: :!: ?
Glem canbus, medmindre styreenheden er specielt kodet til netop din bil. Hvorfor?
Bemmer hvor lang tid gik der så for begge parter?
Da jeg ikke har nogle specefikke årstal. :?:

MVh

Morten

Flemming gik i gang med sin første styring i 94, måske det var efteråret 93, den kom med 6 udgange til COP og 6 til dyserne i 94 og mig bekendt, var MegaSquirt stadig kun en drøm på det tidspunkt og blev ikke til virkelighed før i 2000-01 og det kunne kun styre benzintilførsel på det tidspunkt, der skulle gå yderlig en tre-fire år, inden tændingen kom med.

Bemmer

Hvorfor
Prøv at læse min telefon sammenligning.

Men jeg kan da prøve med en mere specefik forklaring.
Canbus systemet har en fast ramme.
Der er bla. bestemt hastighed, og hvem der skal tale først, og tilslut Så skal der sendes en kviterring.
Der er sågar bestemmelser for antal snoninger pr cm på kommunikations ledningerne.
Det svarer til fast telefon nettet, og det er det der gør at vi kan ringe til kina.
Dvs at start og slut på samtalen er bestemt.
Men selve samtalen er fri, lige som sproget,
og der er den lille komplikation at man får fat i 10 forskellige telefoner på en gang.
Hvis vi nu har fundet ud af hvem der taler, Så skal vi finde ud af hvad han/hun taler om, og det kan være motortemp, eller en besked til gearkassen om at jeg har mindsket momentet så skift gear nu eller noget helt syvende.
Problemet er at alle meddelser skal dekodes, og man skal også vide om motorstyringen skal kvittere for meddelsen, eller sende en anden som svar.

Og hvis man ikke kan tale eller forstå sproget, der er forskelligt fra bilmærke til bilmærke, så har man en monster opgave foran sig.

Dernæst finder jeg sammenligningen imellem en proff styring og en diy.styring meget mærkelig.
Da de henvender sig til 2 helt forskellige Målgrupper.
At diy styringen halter ca. 10 år efter en proff styring kan vel ikke undre nogen, men prisen kan jo også divideres med 10 :grin:

Men nok om det.
NAak er et prof firma, med kunder der kan og vil betale for deres ydelser.

MVh

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Morten VJ skrev:
nogen, men prisen kan jo også divideres med 10 :grin:

MVh

Morten

og hvad mener du at prisen er indkøbt/monteret/programmeret på en FFJ/FMJ box? jeg ved godt hved jeg gav for en MS.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

møffe skrev:
Morten VJ skrev:
nogen, men prisen kan jo også divideres med 10 :grin:

MVh

Morten

og hvad mener du at prisen er indkøbt/monteret/programmeret på en FFJ/FMJ box? jeg ved godt hved jeg gav for en MS.

Jeg snakkede med en der vilde have en FJm box på sin 5cylindrede volvomotor, og han nævnte 20.000 kr for boksen, hvor efter jeg gik i coma. og derefter ikke kan huske ret meget mere af samtalen.

Så jeg missede helt om det var med indkøring, men er ret sikker på at det var uden montering.

Desværre kan man ikke finde en prisliste på nettet, men sammenligner man med andre styresystemer i den dyre ende.
Så vil jeg gætte på fra 15.000 kr og op for boksen alene.
Men det er et rent gæt.

MVH

Morten

Titel:

Geografisk sted: København
N.Aa.K. oplyser om en ca. pris på 10-12.000kr + moms for en ny styreboks med montering og justering. Denne pris gælder for en 4-cylindret motor. Er desuden blevet oplyst at det er muligt fra tid til anden at købe en brugt boks til ca. 5.000-7.000kr, men det er uvist om denne pris så er med moms og montering samt justering.

/Christian

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
RH-Motorsport har FFJ boksene:
http://www.rh-motorsport.dk/ffj.html

/Kristian T

Titel:
Medlem

Morten VJ skrev:

Dernæst finder jeg sammenligningen imellem en proff styring og en diy.styring meget mærkelig.
At diy styringen halter ca. 10 år efter en proff styring kan vel ikke undre nogen, men prisen kan jo også divideres med 10 :grin:

Men nok om det.

MVh

Morten

CanBus er en protokol standard, som der ikke er meget hokus pokus i, men som du selv er inde på, ofte kodes de signaler, som bruges til at kommunikere med og kan de kodes, kan de jo også dekodes, som alt muligt andet.
Hvordan var det lige, det gik med tyskernes kodesystem under anden verdenskrig?
Eller her da Microsoft viste deres nyeste version af windows frem, gik der ikke mange minutter, inden crackerne var inde.
Det var ikke lang tid, det var sikkerheden selv.
Men når du mener, at bilfabrikanterne ikke aner, hvad de holder på med, vedr. data kommunikation, er det fuldt forståeligt, at du er af den overbevisnig, at ingen kan.

Jeg sammenligner ikke en proff. styring og en DIY styring.
Jeg prøvede bare på at anskueliggøre, hvad Flemming er i stand til.
Flemming's motorstyring var også et diy projekt, at det så har udviklet sig, er vel ikke anderledes end MegaSquirt, det udvikler sig jo også.
Når vi snakker proff. styring, må jeg nok erkender mine tanker falder mere på Motec, Bosch og Autotronic.

Om noget er dyrt, er en subjektiv vurdering,
men der er ikke noget, som er billigt, før det er gratis.

Bemmer

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

bemmer skrev:
Morten VJ skrev:

Men nok om det.

MVh

Morten

CanBus er en protokol standard, som der ikke er meget hokus pokus i, men som du selv er inde på, ofte kodes de signaler, som bruges til at kommunikere med og kan de kodes, kan de jo også dekodes, som alt muligt andet.
Hvordan var det lige, det gik med tyskernes kodesystem under anden verdenskrig?
Eller her da Microsoft viste deres nyeste version af windows frem, gik der ikke mange minutter, inden crackerne var inde.
Det var ikke lang tid, det var sikkerheden selv.
Men når du mener, at bilfabrikanterne ikke aner, hvad de holder på med, vedr. data kommunikation, er det fuldt forståeligt, at du er af den overbevisnig, at ingen kan.

Jeg sammenligner ikke en proff. styring og en DIY styring.
Jeg prøvede bare på at anskueliggøre, hvad Flemming er i stand til.
Flemming's motorstyring var også et diy projekt, at det så har udviklet sig, er vel ikke anderledes end MegaSquirt, det udvikler sig jo også.
Når vi snakker proff. styring, må jeg nok erkender mine tanker falder mere på Motec, Bosch og Autotronic.

Om noget er dyrt, er en subjektiv vurdering,
men der er ikke noget, som er billigt, før det er gratis.

Bemmer

Nu er der jo en lille forskæld på et land, og microsoft.
imod hvor mange bilfabrikanter, og et system der udvikler sig hele tiden.
Så jeg er meget mistroisk imod de postulater, om at boksen har canbus, og derfor kan passe på alle biler med dette system.

Og nej jeg har ikke meget tiltro til fabrikkerne, da jeg arbejder til dagligt med at udbedre de små upser de har lavet.
Men det er en helt anden snak.

En prof styring for mig er en komplet styring, der burde spille første gang
Og hvis jeg har problemer så griber jeg knoglen for at få en løsning.
Og der findes en form for garenti ordning.

Så defor regner jeg en boks fra Flemmming som en prof boks.

Og ikke noget man laver selv efter instruktioner man har fundet et eller andet sted..

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Ch skrev:
N.Aa.K. oplyser om en ca. pris på 10-12.000kr + moms for en ny styreboks med montering og justering. Denne pris gælder for en 4-cylindret motor. Er desuden blevet oplyst at det er muligt fra tid til anden at købe en brugt boks til ca. 5.000-7.000kr, men det er uvist om denne pris så er med moms og montering samt justering.

/Christian

lige precis det jeg også VED at den koster. så det med 10 gange så meget er nok skudt en del over. og prisen på ca 15k er med montering-og justering så det er jo ikke så galt.

og efter min overbevisning er det en meget god styring. :reading:

men beklager det blev så off topic. spørgsmålet var erfaringer med naak trim. og svarene kan du læse på de første sider.

Titel:

Geografisk sted: København
møffe skrev:
Ch skrev:

/Christian

lige precis det jeg også VED at den koster. så det med 10 gange så meget er nok skudt en del over. og prisen på ca 15k er med montering-og justering så det er jo ikke så galt.

og efter min overbevisning er det en meget god styring. :reading:

men beklager det blev så off topic. spørgsmålet var erfaringer med naak trim. og svarene kan du læse på de første sider.

Det skal da ikke beklages, for da blevet vendt en _del_ relevante oplysninger omkring motorstyring og problematikken ved nyere biler (læs Can Bus). Jeg har da heller ikke kunne se indlæg her på PowerPage eller www.ford-cosworth.dk som der så venligt blev linket til, indlæg der indikerer at N.Aa.K ikke er en seriøs mand. Dem er der desværre et par stykker af også i denne branche :lee:

Jeg har altså bestemt fået fuld udbytte at min tråd her på PowerPage, og tak for det :wink:

/Christian

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5

Alle tider er UTC + 1 time