Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 jul 2025, 10:04

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 63 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Problemet er ikke om styringen kan styre Egas, eller har canbus.
Problemet er hvis den originale styring har det så er dem meget integreret i resten af bilens systemer.

Og man skal nu ikke kun tune motoren men også stille en masse andre styringer tilfredse.
Og det vil nok tage noget tid, og nogle grå hår.

Bare tænk på de simple canbus bokse til bilradioer, der gør at man kan få alle signaler til navigationen, og rat betjeningen til at virke. vhaf en boks der er koblet på nettet.
Det er ikke altid bare plug and play, og kan give problemer med bilen.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Nyt Medlem

hej morten
jo det er et spørgsmål om man kan styre semi og E-gas for ellers kan man ikke bruge en MS eller vems på en 18T.
Du har da fuldstændig ret i at de helt nye biler er meget integreret med hinanden, men de første Can-bus biler har faktisk kun få og i nogle tilfælde ubetydelige ting på bussen.
Det der med at smide det orginale, over skulderen!!! fint nok, men jeg vil IKKE bore hul i torpedo-pladen og trække et gaskabel på min bil.
min kammerats bil har gaskabel, ingen Can-bus, men semi-E-gas, så her drejer det sig bare om at få styret den tomgangsmotor!!!
Kan det lade sig gøre med MS og vems???

Hilsen MKI

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
Jo nyere bilen bliver, desto mere skal man gennemtænke hvad man laver.
Principielt kan du sætte en DIY styring på hvad som helst, men har du en elektronisk styret gas, og ditto transmission kan din indflydelse gå hen og blive reduceret mere end godt er, hvis man bliver for dygtig med at efterligne fabrikkerne.

Henrik det du skriver her, giver ikke meget mening.
Kan du ikke forklare dig lidt bedre?

Bemmer

Ok, lad os forestille os dette: Nogen har fået den snedige ide at "retrofitte" en ganske ny bil med et aftermarket motorstyringssystem og bilen originalt havde Egas, elektronisk styret transmission og intelligent styret ABS(stabilitetskontrol) som fabrikanten havde brugt millioner på at få til at spille sammen.

Nu sætter een eeller anden så dette aftermarket grej på, og da det jo er plug-n-play(!!) tænker han ikke videre over det. Ihvertfald ikke før systemet får blokeret Egasspjældet på fuld hane. Da bilen kører på en elektronisk nøgle reagerer den ikke på at dreje nøglen, fordi alarmen og turbotimeren finder det vigtigt at holde spænding på motorstyringen.
Hvor der før var 1 fører og x passagerer er der nu x+1 passager. Den ene af passagererne sidder nu bag rattet med ret til at vælge hvad han helst vil køre ind i.

Nu giver det vist mening, mon ikke?

Så har man vist heller ikke helt gennemtænkt, hvad man laver eller hvad?

Bemmer

Titel:
Moderator

bemmer skrev:
[

Bemmer

Nej, en hjemmemodificering af et E-gas system ville jeg være meget forsigtig med.

Så når nu påstanden går på at der findes styringer der bare lige kan køre E-gas og CANbus, så mener jeg man skal tænke sig usædvanligt godt om inden man "bare lige" knalder det på. De originale E-gas systemer er fail-to-safe i ethvert henseende, uanset hvad der fejler. Jeg er ikke så sikker på at Fail-to-safe er første prioritet når først bilen kan starte. :coffee:

Hvis det bare er for at undgå kabeltrækning og man iøvrigt ikke går så højt op i fail-to-safe, så er der ikke meget ben i at bygge en simpel servostyring af det gasspjæld, men sikkert er det ihvertfald ikke.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
bemmer skrev:

Bemmer

Nøh det kan man sige - men når nu systemet skal snakke over CAN-bus, og erfaring viser at der er masser af problemer på CAN-bus bare for fabrikanterne. Fabrikanter som bruger millioner og har temmeligt voldsomme resourcer i ryggen.
De kan end ikke kan få en bilradio til at slukke HVER gang over tændingslåsen sammen med CAN-bus (Citroen og Peugeot)...

De er nok ikke ligeglade - men hvis de kan få sådan en omgang til at gå i ged alligevel - hvad ender det så ikke med for hjemmefuskeren?
Jeg tror nok at man vil kalde fabrikanternes omgang med systemet "gennemtænkt" - alligevel sker der.... "forunderlige" ting på de CAN-bus-systemer.
Så tør jeg ikke tænke på hvad det kan ende med for en hjemmefusker - uanset hvor meget han gennemtænker det...

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
hva' er "semi" E-gas på en vag 1.8t ? :?:

http://www.efterz.com/car.asp?car=33

www.efterz.com - seat 4x4 mæ' MS

Titel:
Nyt Medlem

Semi E-gas er faktisk samme styring som E-gas bare lidt langsomere frekvens og kun aktivt i tomgangsområdet. det er en spjældstyring som E-gas ingen by-pass uden om spjælet som på ældre biler.
Hele tråden startede jo med at der var en der ville ha en programmerbar box på en 18T istedet for en chip..
Jeg er i samme situation, vil gerne kunne styre en 18T
Men det ender nok med, at jeg ikke er så en-øjet og langt fra den virkelige verden, som henrik påstår!!
Jeg tror kun der er en løsning, nemlig ffj 105,2 som jeg startede med at påstå!
Hvis jeg er forkert på den, vil jeg gerne høre løsningen??
Hilsen MKI
'
Shelby 500 skrev:
hva' er "semi" E-gas på en vag 1.8t ? :?:

http://www.efterz.com/car.asp?car=33

www.efterz.com - seat 4x4 mæ' MS

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
mki skrev:
Hvis jeg er forkert på den, vil jeg gerne høre løsningen??

Du vil jo ikke høre løsningen, du vil bare have nogen der skriver at du har ret.

.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
ingen tvivl om at FMJ boxen er lækker og kan det den skal - men den er mega dyr, og kan du selv køre den ind??
Vems og MS virker på en ikke Egas vag, og vemsen kan endda styre en s2 ....? ? hva' ellérs skal der til?

http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=18976

Titel:
Moderator

Shelby 500 skrev:
Vems og MS virker på en ikke Egas vag, og vemsen kan endda styre en s2 ....? ? hva' ellérs skal der til?

http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=18976

Som Jonas skriver, så kan MS også håndtere den berygtede/berømte S2.

Jonas´s seat kører vist endda fuldstændigt uden tomgangsregulator, og det går egentligt fint.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 63 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time