Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 jul 2025, 10:19

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 63 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
mki skrev:
hej morten
jo det er et spørgsmål om man kan styre semi og E-gas for ellers kan man ikke bruge en MS eller vems på en 18T.
Du har da fuldstændig ret i at de helt nye biler er meget integreret med hinanden, men de første Can-bus biler har faktisk kun få og i nogle tilfælde ubetydelige ting på bussen.
Det der med at smide det orginale, over skulderen!!! fint nok, men jeg vil IKKE bore hul i torpedo-pladen og trække et gaskabel på min bil.
min kammerats bil har gaskabel, ingen Can-bus, men semi-E-gas, så her drejer det sig bare om at få styret den tomgangsmotor!!!
Kan det lade sig gøre med MS og vems???

Hilsen MKI

Hvad er semi-Egas?
Hvilken tomgangsmotor er der tale om, og kan den erstattes med en anden.
Ja de første havde kun smidt noget ubetydeligt over bussen, men har du fundet alle beskeder, og svar på denne bus ?
Eller kan styring X levere varen mht egas, og oversættelse af canbus signaler på netop din bil.

Et lille praktisk eksempel
RangeRover Sport, alle systener fejler, grundet en defekt hjulføler på højre baghjul.
Fejl koden var logget i motorstyringen :shock:
Der ikke er koblet til denne føler rent fysisk.
Og der var ingen fejl i Abs modulet :reading:
Mystisk eller hvad :?:

Et lille hul i torpedopladen er småting ift. at gøre alle systemer tilfredse, og at få Egas til at virke pålideligt.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Nyt Medlem

Hej Morten
Semi E-gas eller (gasspjældenhed) ef er jævnstrømsmotor som styrer gasspjældet direkte via tandhjul. Problemet er at den vender strømmen på den ene ledning og taster på den anden! det kræver selvfølgelig en speciel styring. En alm. drejeventil stelstyrer jo kun på den ene ledning (hvis det er en med 2 ledninger) den kan kun erstattes hvis du skifter hele gasspjældet, men det kræver jo du skal finde et spjæld der passer på manifolden, med bypass ventil.
Din oplevelse med Can-bus synes jeg der lyder mærkelig! du har jo en helt normal periferi, med almindelige følere, selvom du har Can-bus.
canbus bliver jo kun anvendt til at udveksle informationer mellen styreboxene f. eks hastighedssignal, temp. belastningssignal. evt. startspærre osv. alle styreenheder har stadig deres egen diagnose. det er sker ved at afmontere en styreenhed fra canbus nettet er at de andre styreenheder melder at de ikke kan kommunikere med f. eks motorstyringen.
Selvfølgelig kunne jeg montere en gaskabel, men min bil har ret meget på bussen f. eks EPS.

Hilsen MKI

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
mki skrev:
Hej Morten
Semi E-gas eller (gasspjældenhed) ef er jævnstrømsmotor som styrer gasspjældet direkte via tandhjul. Problemet er at den vender strømmen på den ene ledning og taster på den anden! det kræver selvfølgelig en speciel styring. En alm. drejeventil stelstyrer jo kun på den ene ledning (hvis det er en med 2 ledninger) den kan kun erstattes hvis du skifter hele gasspjældet, men det kræver jo du skal finde et spjæld der passer på manifolden, med bypass ventil.
Din oplevelse med Can-bus synes jeg der lyder mærkelig! du har jo en helt normal periferi, med almindelige følere, selvom du har Can-bus.
canbus bliver jo kun anvendt til at udveksle informationer mellen styreboxene f. eks hastighedssignal, temp. belastningssignal. evt. startspærre osv. alle styreenheder har stadig deres egen diagnose. det er sker ved at afmontere en styreenhed fra canbus nettet er at de andre styreenheder melder at de ikke kan kommunikere med f. eks motorstyringen.
Selvfølgelig kunne jeg montere en gaskabel, men min bil har ret meget på bussen f. eks EPS.

Hilsen MKI

Ja det er mystisk at en hjulføler fejl bliver rapporteret af mororstyringen, men det er programmørenes valg :!:
Os tumper der laver bilerne aner intet om hvilke oplysninge der bliver sendt via bussen :!: :!: :!:
Signalet til Gasspjældet blive nødvendigvis nød til at vende på begge udgange, eller skal vi sige tasteforholdet skal vende, men det er dit minste problem, hvis den valgte styring kan styre dette.
Dit største problem bliver canbussen Har den valgte styring styr på alle signaler på bussen, så køb den :!: :!:
Hvis den ikke har det, så begynd at overveje om det er den riktige bil du har valgt at tune på

MS 2 har også canbus, men det er en ligeså ubrugelig oplysning, som en FJM styring har det.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 63 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tider er UTC + 1 time