Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 10 maj 2025, 23:44

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 92 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2012, 13:27 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 21:51
Indlæg: 66
Jeg tror heller ikke det er sundt at fjerne filtrene helt, men man kunne godt reducere størrelsen af c11 til en tiendedel og derved undgå den kraftige dæmpning af triggersignalet når der anvendes et triggerhjul med mange tænder.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2012, 14:18 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
warp skrev:
Jeg tror heller ikke det er sundt at fjerne filtrene helt, men man kunne godt reducere størrelsen af c11 til en tiendedel og derved undgå den kraftige dæmpning af triggersignalet når der anvendes et triggerhjul med mange tænder.


Igen, så skal skopet frem. Der er alt for mange variabler til at modde på det som "trial n error" uden at have noget konkret at gå efter.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2012, 18:42 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 21:51
Indlæg: 66
HenrikGM skrev:
warp skrev:
Jeg tror heller ikke det er sundt at fjerne filtrene helt, men man kunne godt reducere størrelsen af c11 til en tiendedel og derved undgå den kraftige dæmpning af triggersignalet når der anvendes et triggerhjul med mange tænder.


Igen, så skal skopet frem. Der er alt for mange variabler til at modde på det som "trial n error" uden at have noget konkret at gå efter.


Jeg har også haft skopet på da jeg rodede med GT1 sensor sidste sommer. Kan tydelig huske hvordan signalet på processorsiden af optokobleren lynhurtigt blev ædt når jeg skruede op på frekvensen på triggersignalet.
Formålet dengang var at fastslå om det var GT1/triggerhjul der var problemet eller inputkredsløbet i MS boksen. Det viste sig hurtigt at det i mit tilfælde var GT1/triggerhjul der skabte problemer så jeg gjorde ikke mere ved filtrene i inputkredsløbet.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2012, 19:42 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
warp skrev:
[

Jeg har også haft skopet på da jeg rodede med GT1 sensor sidste sommer. Kan tydelig huske hvordan signalet på processorsiden af optokobleren lynhurtigt blev ædt når jeg skruede op på frekvensen på triggersignalet.
Formålet dengang var at fastslå om det var GT1/triggerhjul der var problemet eller inputkredsløbet i MS boksen. Det viste sig hurtigt at det i mit tilfælde var GT1/triggerhjul der skabte problemer så jeg gjorde ikke mere ved filtrene i inputkredsløbet.


Hej Warp.

Jeg forstår ikke det du skriver.

Optokobleren skiller de to signaler, så hvis du har problemet på processorsiden som at signalet bliver "ædt", så tænker jeg netop at det kun er et resultat af filteret opimod CPUen.
Hvis du har problemer med din sensor/hjul kombination, så vil det sande billede kun optræde på indgangssiden.

Hvis GT1 sensoren har for brede tænder, så giver den en fin firkant der bliver bredere og bredere indtil hullet forsvinder. Dette er ikke en ekstra missing, men en "ekstra bred" tand på skopet.

Hvis du har en savtak der delvist bliver ædt, så er det alt for meget filter der er synderen, eller en defekt GT1.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 feb 2012, 20:43 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 21:51
Indlæg: 66
Jamen det med at signalet bliver ædt var ikke et problem i mit tilfælde. Processoren trigger stadig 100% korrekt på signalet ved 7000 rpm som er min red line, men ved 7000 rpm er amplituden af signalet inde ved processoren meget kraftigt reduceret. Jeg kan desværre ikke huske længere hvad trigger level var og ved hvilken rpm inputsignalet røg under trigger level.
For at finde ud af hvor problemet lå blev jeg jo nødt til at måle nogle forskellige stedet for at se hvor det gik i skoven. Jeg startede helt inde på inputbenet på processoren og derefter på inputbenet på optokobleren og tilsidst direkte på GT1 sensoren.
At signalet bliver ædt af filtrene i takt med rpm stiger var blot en konstatering, men ikke kilden til problemet i mit tilfælde. Det var derimod helt tydeligt at se på signalet fra GT1 sensoren at tænderne begyndte at flyde sammen ved 5-6000 rpm så nogle af hullerne blev overset en gang i mellem.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 feb 2012, 12:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Man Kan jo betragte det som et lavpas filter.
Det ligner meget.
http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php
Og her få jeg at filtret er afstemt ved 3386 HZ
Hvilket giver ca 5700 omd/min på et 36-1 hjul.
Efter det begunder filtret at dæmpe signalet.
Hvis jeg har forstået det korrekt :!:
Hvis vi erstatter kondensatoren med en på o,oo1
Så har vi et filter ved 34 KHZ
Og her er optoen stået af for længst!
Men hastigheden på den kan justeres med r11.
Som jeg har læst det.
Igen kun tanker der er opstået, uden nogen viden om hvordan det egentligt hænger sammen.
Da jeg ikke er ekspert på området.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 feb 2012, 13:00 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Morten VJ skrev:
Man Kan jo betragte det som et lavpas filter.
Det ligner meget.
http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php
Og her få jeg at filtret er afstemt ved 3386 HZ
Hvilket giver ca 5700 omd/min på et 36-1 hjul.
Efter det begunder filtret at dæmpe signalet.
Hvis jeg har forstået det korrekt :!:
Hvis vi erstatter kondensatoren med en på o,oo1
Så har vi et filter ved 34 KHZ
Og her er optoen stået af for længst!
Men hastigheden på den kan justeres med r11.
Som jeg har læst det.
Igen kun tanker der er opstået, uden nogen viden om hvordan det egentligt hænger sammen.
Da jeg ikke er ekspert på området.

MVH

Morten


Man kan ikke betragte det på den måde med at 3386hz båndbredde er nok til 5700omdr på et 36-1 tand

Ved firkantpulser skal båndbredden være _væsentlig_ højere end repetetionsfrekvensen for firkantpulserne.

Istedet for at kigge på båndbredde er det nok nemmere at kigge på tidskonstanten i filteret. Ud fra tidskonstanten kan man få en idé om stig/falde tider og de skal være væsentlig kortere end repetetionsfrekvensen for firkanten, hvis den skal have firkantform på den anden side af filteret.

Man skal finde ud af hvor lang tid en tand tager at passere ved højeste omdrejningstal og så skal tidskonstanten være 1/10 del eller noget i den retning vil jeg tro..

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 feb 2012, 13:50 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 21:51
Indlæg: 66
Morten VJ skrev:
Man Kan jo betragte det som et lavpas filter.
Det ligner meget.
http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php
Og her få jeg at filtret er afstemt ved 3386 HZ
Hvilket giver ca 5700 omd/min på et 36-1 hjul.
Efter det begunder filtret at dæmpe signalet.
Hvis jeg har forstået det korrekt :!:
Hvis vi erstatter kondensatoren med en på o,oo1
Så har vi et filter ved 34 KHZ
Og her er optoen stået af for længst!
Men hastigheden på den kan justeres med r11.
Som jeg har læst det.
Igen kun tanker der er opstået, uden nogen viden om hvordan det egentligt hænger sammen.
Da jeg ikke er ekspert på området.

MVH

Morten


Xillur har helt ret. Frekvensinholdet i et firkantsignal er meget højfrekvent så det bliver meget kraftigt dæmpet i et filter som det der sidder i outputtet fra optokobleren.

Lige en ekstra note: De 3.4 kHz du har fundet går jeg ud fra er knækfrekvensen. Dvs. ved 3.4 kHz dæmper filteret -3dB og æder allerede halvdelen af signalet på det tidspunkt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 feb 2012, 09:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ja det er knækfrekvensen.
Problemet er med den oprindelige kondensator der begynder den at æde signalet, allerede ved 5700 omd.
Skope billeder stjålet fra denne tråd
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=42507
60-2 hjul ved 7000 omd. lige inden ms mister signalet.
Indgang
http://jbperf.com/img/uSmodule_60_2_7000rpm_C27.png
Udgang til processor.
http://jbperf.com/img/uSmodule_60_2_7000rpm_C26.png
Udgang uden kondensator
http://jbperf.com/img/uSmodule_60_2_7000rpm_noC26.png
Kigger man på billed nr 2, så er det ikke godt.
Man kan meget tydeligt se at filtret æder det firkant signal, den burde sende ud. Dels fjerner det omkring 2 volt, men det fjerner også den første kant på firkant signalet.
Så her er en god grund til at bruge falling egde at trigge på.
Den ser da i det mindste konstant ud.
Jeg faldt bare helt tilfældigt over emnet.
Og jo mere jeg læser jo mindre bryder jeg mig om et filter der æder mit signal.
Men egentligt er det bare en ting man bør være opmærksom på.
Med en Hall på et multitandhjul, og opto kredsen.
Hvis man har problemer med signalet.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 feb 2012, 09:56 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Ja en Hall sensor bør ikke introducere så meget støj og den støj der måtte være ville mest effektivt kunne fjernes med en schmitt-trigger:
http://en.wikipedia.org/wiki/Schmitt_trigger

Jeg har slet ikke brugt tid på at se om nedenstående er plug and play i MS, men det er noget i denne dur jeg tænker på:
http://www.fairchildsemi.com/pf/H1/H11L1M.html

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 92 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team