Det er det evindelige problem. De første gear er forbrændingen relativt kold, da motoren typisk ikke har fået kniv de sidste par sekunder, plus at stemplerne accelererer hurtigere op igennem omdrejningsregistret. Trykfaldet i den enkelte forbrænding er hurtigere i de små gear fordi stemplerne "kan nå at komme væk" så at sige. I et højt gear kan det sammenlignes med en "konstant" belastning, og derfor får du dels en større varmeakkumulering pga de første 3 gear, dels fordi motorens omdrejningsforøgelse er relativt lille v. højt gear.
Så du varmer faktisk det hele op først og forværrer situationen pga en stadigt lavere omdrejningsforøgelse.
Samme fænomen gør at små lette biler ofte tåler mere fortænding end tunge biler.
Spørgsmålet er om du har den banken fordi et enkelt punkt i dit forbrændingskammer er varmt(feks tændrør), eller om det er "det hele" der er for varmt. Sidstnævnte situation er der ikke så meget at gøre ved, medmindre du vil køre med feks 2 tændingsmaps.
Men et tændrørsskift er nok ikke nogen dum ting. Ved da at de tunge grenge i sverige har 1, nogle gange 2 numre koldere rør end std BP6ES.
Iøvrigt, Volvoerne har det ikke så godt med andre rør end NGKs, men det vidste du nok i forvejen.
Blandingsforholdet kan du nok ikke undertrykke ret meget banken med når du kører så fedt nu. Måske man kunne overveje 11:1, men tror ikke på det gør forskellen.
Det kan gå så galt at du er tvunget til at rykke tændingen....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!