Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 jun 2025, 10:56

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 07 maj 2005, 01:50 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
hej er der nogen der har nogle guldkorn som de vil dele med mig/os mht. tuning af tændingskurve på en motor med trykladning ???
mener at have set et link til en svensker med meninger om emnet men kan ikke huske adressen.
Har kørt 60 km her til aften med ms'ns (altså kun sparken) og det køre aldeles udemærket men knocker stadig lidt omkring 4000 rpm+wot.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 maj 2005, 06:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
En tommelfinger regel siger 1grads retadering pr 10 Kpa over 100 Kpa.
Hvis AFR er ok dvs. mellem 12-12,5, så kan man forsøge at retadere lidt mere.
Men hold øje med udstødnings temperaturen, da den kan stige dramatisk, og brænde en ventil eller 2.
Andre muligheder:
Tilsæt mere benzin, men det er spild af penge :(
Vandindsrøjtning, giver samme effekt som benzinen, er dog billigere :wink:
Monter en koldere thermostat/større køler.
Hæv oktantallet på benzinen.
Reducer lufttemperaturen.
Reducer ladetrykket.
Byg motoren om.
Få bedre styr på benzinen. Få koblet benzindelen ind :wink:

Ps jeg små justere stadig min kurve, men har fundet at det er bedst når det er varmt.
Hvis man justere i de kølige nattetimer, og har fundet den perfekte indstilling. så bliver man slemt skuffet den næste eftermiddag.
Ellers er der en lille fin funktion i ekstra coden hvor man kan reducere tændingen i forhold til lufttemperaturen.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 maj 2005, 20:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Juster lidt væk når den banker :lol: ... ca. 2 grader mod top så snart du hører banken. Selvf. kun lige i det område hvor den bankede.
Det er nok det bedste tip sådan lige...

Teoreatisk burden din tændingskurve kunne klare dobbelt så meget avancering ved 6000omdr som ved 3000omdr... Jeg syntes dog at jeg har erfaret at man ikke høre banken oppe i højre rpm, men at effekten blot daler igen nu mere man avancerer over et vis punkt. Det er lidt numse gefühl...

En EGT måler ville jo være rigtig fin i dette sammenhæng.

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 maj 2005, 22:16 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
jeg er ko nermest keldt som MR. egt men hvorfor det????


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 maj 2005, 14:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Fordi at nu højere din EGT er nu mere effekt må der nødvendigvis gå tabt i form af varme ud af udstødningen. Nu lavere den er nu mere af effekten må blive afsadt til krumtappen. Alt med forbehold!!!

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team