Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 05:00

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hvad er bedre ved MS i forhold til andre motorstyringer? Og hvad er dårligere? Jeg synes jeg kan huske noget om at MS kun har 64X64 tabeller at justere i (eller hvad man nu siger) Hvorimod mange andre har 128X128, og det er da et kæmpe minus? Eller hvad? Hvad er der ellers af ting som måske er bedre ved en langt dyrere styring som OMEX, PRS, GEMS osv osv...

Det er til turbodrift.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Fordelene ved MS er prisen, Prisen og Prisen.
Ulempen mansamler selv, og skal have kendskab til elektronik, og bilteknik, og tuning.
Ulempen er ovenstående da det tager tid at få en virkende styring,
Men fordelen er at man meget nemmere kan fejlsøge systemet da man selv har bygget det.

Fordele alle andre.
Man køber et komplet system, og hvis det er monteret og kørt ind så skal man ikke tænke selv. Bare betale ved kasse 1.
En gørdet selv montering og man har samme problemer som med MS
Dog kan tidsforbruget nedsættes da der gerne følger alle givere med.
64-144-128 punkter i div tabeller.
Ms har 8*8 i standart form 12*12 med ekstracoden.
8*8 er nemt og relativt hurtigt at justere, men man syntes man mangler nogle flere punkte, for lige at fjerne nogle udsættere, eller andet.
12*12 man har nu fået mange flere muligheder, men det er et helvede at taste ind.
Jeg tvivler meget på at der er den store forskel i effekt-økonomi-kørbarhed. på de 2 typer, da en større tabel somregel ikke bliver finjusteret i alle punkter. dette er grundet tidsforbruget.

Jeg vil helt klart anbefale MS hvis man har tid og lyst- interesse til at lære noget om sin motor og dens systemer, og man har få penge til projektet.
Hvis man har mange penge ingen tid, og kun er interesseret i effekt forøgelsen så er et færdigt system langt at foretrække.

Jeg tvivler stærkt på at man kan måle forskel på et velfungerende MS og en meget dyrere motorstyring. Hvis det er justeret af samme mand, med samme hjælpemidler.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Moderator

Jimmy Elkjær skrev:
Hvad er bedre ved MS i forhold til andre motorstyringer? Og hvad er dårligere? Jeg synes jeg kan huske noget om at MS kun har 64X64 tabeller at justere i (eller hvad man nu siger) Hvorimod mange andre har 128X128, og det er da et kæmpe minus? Eller hvad? Hvad er der ellers af ting som måske er bedre ved en langt dyrere styring som OMEX, PRS, GEMS osv osv...

Det er til turbodrift.

Vil du selv være med, eller har du pengene det koster at få anerkendte tunere til at montere det?

MS har op til 12x12 tabel at gøre med.
Dette giver dig 144 værdier at rode med, hvilket imo er alt rigeligt. Typiskt så justerer man alligevel kun ca. 20% af felterne, og "jævner" resten ud.
Så hvad skal man så bruge en million felter til, hvis man alligevel kun indtaster 20 af dem, og blot jævner de resterende 999.980 felter ud "så det ser pænt ud".
Tro endeligt ikke at nogen tuner sidder og fintrimmer på en 16x16 tabel eller flere endnu. Det kræver flere dage på felt at gøre det.

Prisen er jo klart den faktor der bringer MS helt op i front. Antallet af features; well, kig engang på listen, og vurder selv. Kan ikke lige se hvad man mangler, medmindre man vil køre wasted spark på en V12.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Dette giver dig 144 værdier at rode med, hvilket imo er alt rigeligt. Typiskt så justerer man alligevel kun ca. 20% af felterne, og "jævner" resten ud.
Så hvad skal man så bruge en million felter til, hvis man alligevel kun indtaster 20 af dem, og blot jævner de resterende 999.980 felter ud "så det ser pænt ud".

... og så gør Megasquirt "udjævningen" for en - så i virkeligheden er det jo meget nemmere for samme præcision i praksis :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Jimmy Elkjær skrev:

Det er til turbodrift.

Vil du selv være med, eller har du pengene det koster at få anerkendte tunere til at montere det?

Tro endeligt ikke at nogen tuner sidder og fintrimmer på en 16x16 tabel eller flere endnu. Det kræver flere dage på felt at gøre det.

Prisen er jo klart den faktor der bringer MS helt op i front. Antallet af features; well, kig engang på listen, og vurder selv. Kan ikke lige se hvad man mangler, medmindre man vil køre wasted spark på en V12.

Jeg har haft købt et MS kit før, men havde ikke tiden eller muligheden for at stå og lave det selv på daværende tidspunkt, så jeg solgte det. Men nu har jeg rig mulighed for det, og havde da regnet med at lave det meste selv.

Jeg har bare endnu ikke set en bil monteret med MS endnu der kørte "fint" over hele linien. Altså ved kold motor, tomgang, afslappet kørsel, dellast og fuldlast. Dem jeg har kendskab til, har altid haft et eller andet punkt hvor bilen slet ikke kørte optimalt. Eller også har der været problemer som startbesvær med enten kold eller varm motor. Jeg har haft mange biler før i tiden med dobbelte karburatorer, og der skulle man også liiige ud og justere ret tit. Det gider jeg bare ikke igen, og derfor ville jeg gerne have noget der virker. Mit indtryk er bare at MS er meget svært at mappe ordentligt ind, men det er det måske slet ikke hvis man sætter sig ind i det?

Jeg var også engang med til en måling hvor ham der kørte bilen ind (Kim Bonde fra vestsjælland) sagde at det var skidesmart og billigt, men at det var svært at mappe ind pga. at der kun var 8X8 tabeller at gøre godt med. Men nu nævner du 12X12, er det fordi det er en nyere version?
Men jeg læser jo næsten kun positive ting om det herinde, så et eller andet må der jo være om snakken??

Titel:
Moderator

Der findes masser af biler der kører fint over hele linien.

Der findes også en del MS folk der aldrigt holder op med at skrue, tag feks Havneren herinde fra: Golfen kørte nok tæt på fejlfrit, og væsentligt bedre, både hvad angår effekt og økonomi. Men det er ikke nok.(nok er aldrig nok) Så kom der vildere knaster i, kæmpe store dyser, osv. og nu ruller den så en smule i tomgang. Det kan der nok ikke gøres meget ved, men det har intet med motorstyringen at gøre.

Hvis man tænker sig om, så er 8x8 punkter alt rigeligt. Vis mig en tuner der justerer flere punkter alligevel. Punkterne er jo ikke fastlagt på forhånd, man er fri til at lægge dem som det passer een.

Motorstyringer bliver lige så gode som ham der justerer dem er dygtig.(eller vedholdende, eller kombination af begge).

Mange af dem der har startproblemer i koldt vejr har aldrigt gidet rode med deres startparametre, ergo kører de rundt med chokeren fra en corvette 350".

Een af de store fejl der gøres med Ms er at folk A; ikke sætter sig ind i hvad det er de roder med, B: Ikke tager tiden til at lave ledningsnettet ordentligt, C: ikke tager tiden til at justere det ind.

MS er for 90% af brugerne ikke som at købe en mobiltelefon, og "glemme" at læse manualen. Manualen er et _MUST_. Gider man ikke læse den, så køb et TEC3 anlæg, og få proffesionelle folk til at montere det, og betal det det nu koster.

Det er min opfattelse at mange der køber MS, ikke læser manualen før EFTER de har rodet med et problem i flere dage. Det giver selvsagt problemer.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Okay, han sagde bare at 8X8 ikke var optimalt til en turbo bil, men nok ville være fint til en sugemotor. Jeg ved da lidt, men ikke sindsygt meget om mapning, men ved da at ham der gjorde det har styr på det.

Ja jeg tænkte nok du ville sige at det var fordi folk ikke sætter sig ordentligt ind i det. :wink: Og du har da sikkert ret. Men jeg ved da at Anders selv havde rimeligt godt styr på det, men det lykkedes aldrig helt alligevel at få den til at køre godt. (synes jeg). Men det er da sikkert et spørgsmål om at blive ved at prøve og prøve med sin laptop... :wink:

Titel:
Moderator

Som tommelfingerregel, så prøv at sætte dig ned med en momentkurve foran dig.

Forsøg at ramme kurvens facon med 7 eller 11 stykker lige linie.

Kan du det, så har du nok felter.

Læg så de enkelte punkter, så de er placeret hvor dine lige linier ændrer retning, så er du rimeligt kørende.
Problemet er så at din momentkurve ændrer sig imens du får bedre og bedre ram på justeringen, men sjældent så voldsomt at det ikke kan lade sig gøre med 12x12 punkter. Har ihvertfald ikke set een endnu.

Feks kan momentkurven på en volvo240 snilt dækkes med 6x6 punkter hvis det skal være.

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time