HenrikGM skrev:
Jimmy Elkjær skrev:
Hvad er bedre ved MS i forhold til andre motorstyringer? Og hvad er dårligere? Jeg synes jeg kan huske noget om at MS kun har 64X64 tabeller at justere i (eller hvad man nu siger) Hvorimod mange andre har 128X128, og det er da et kæmpe minus? Eller hvad? Hvad er der ellers af ting som måske er bedre ved en langt dyrere styring som OMEX, PRS, GEMS osv osv...
Det er til turbodrift.
Vil du selv være med, eller har du pengene det koster at få anerkendte tunere til at montere det?
MS har op til 12x12 tabel at gøre med.
Dette giver dig 144 værdier at rode med, hvilket imo er alt rigeligt. Typiskt så justerer man alligevel kun ca. 20% af felterne, og "jævner" resten ud.
Så hvad skal man så bruge en million felter til, hvis man alligevel kun indtaster 20 af dem, og blot jævner de resterende 999.980 felter ud "så det ser pænt ud".
Tro endeligt ikke at nogen tuner sidder og fintrimmer på en 16x16 tabel eller flere endnu. Det kræver flere dage på felt at gøre det.
Prisen er jo klart den faktor der bringer MS helt op i front. Antallet af features; well, kig engang på listen, og vurder selv. Kan ikke lige se hvad man mangler, medmindre man vil køre wasted spark på en V12.
Jeg har haft købt et MS kit før, men havde ikke tiden eller muligheden for at stå og lave det selv på daværende tidspunkt, så jeg solgte det. Men nu har jeg rig mulighed for det, og havde da regnet med at lave det meste selv.
Jeg har bare endnu ikke set en bil monteret med MS endnu der kørte "fint" over hele linien. Altså ved kold motor, tomgang, afslappet kørsel, dellast og fuldlast. Dem jeg har kendskab til, har altid haft et eller andet punkt hvor bilen slet ikke kørte optimalt. Eller også har der været problemer som startbesvær med enten kold eller varm motor. Jeg har haft mange biler før i tiden med dobbelte karburatorer, og der skulle man også liiige ud og justere ret tit. Det gider jeg bare ikke igen, og derfor ville jeg gerne have noget der virker. Mit indtryk er bare at MS er meget svært at mappe ordentligt ind, men det er det måske slet ikke hvis man sætter sig ind i det?
Jeg var også engang med til en måling hvor ham der kørte bilen ind (Kim Bonde fra vestsjælland) sagde at det var skidesmart og billigt, men at det var svært at mappe ind pga. at der kun var 8X8 tabeller at gøre godt med. Men nu nævner du 12X12, er det fordi det er en nyere version?
Men jeg læser jo næsten kun positive ting om det herinde, så et eller andet må der jo være om snakken??