Endnu en bil er på gaden med Megasquirt. Eller rettere sagt absolut ikke på gaden. Der er tale om Racetecs MX-3 V6, som jo i kraft af at den er bygget til SpecialSaloonCar klassen(SSC) helst ikke skulle være at finde på offentlig vej.
Kort historie:
Racetec beslutter sig for et MS anlæg til bilen, og jagten på info omkring bilens originale tændingsanlæg indledes. V6eren er udstyret med en ret integreret løsning, idet toppunktsføler,krumptapsføler,fordeler,rotor,tændspole og spolens ignitor er een sammenbygget enhed, altsammen forklædt som en "almindelig" strømfordeler. Denne har et 3 polet stik og et 6polet stik, som ikke umiddelbart lader sig tyde med sikkerhed, ej heller med de originale diagrammer i hånden. Hjælpen kommer fra USA, da lidt research (og lidt fra huskeren) fortæller mig at en amerikaner har monteret MS på en turboladet FordProbe, hvilken har præcis samme motor som mazdaen, blot med en større boring. Han leverer et pinout på fordeleren der heldigvist bekræfter den formodning der forelå omkring tilslutning.
Racetec monterer selv anlægget, men trods lidt telefonsupport løber tiden lidt fra dem, og bilen SKAL ud og køre hvorefter jeg bliver bedt om at hjælpe i sidste time, faktisk omkring kl 23.55. Jeg arbejder så på bilen omtrent i døgndrift, og får bla fikset krumptapssensoren, og dennes beslag, forbundet tændingsanlægget, så det kan levere en gnist, får fundet kortslutningen på bensintilførslen, og får generelt luget lidt hastværk ud af det hele.
Bilen kan så starte og snupper gassen ganske godt på default map. Bevares, den kører ikke fremragende, men nu kan den da køre i det mindste, og Erik er nærmest jublende efter hans lille prøvetur.
Bilen lyder fabelagtigt godt. Bogstaveligt talt rigtigt rigtigt godt. Udstødningen er vistnok een fra hans eget varesortiment, og omend højlydt, så har den en helt vidunderlig lyd. Rigtig racelyd vælter ud af den lille V6er, så Erik er ved at få jern på(hans egne ord), og jeg må indrømme at den lille japser lyder bedre end min egen volvo.
Jubelen forstummer dog ganske alvorligt, både på hans og mit ansigt da bilens nødstop tjekkes. Nødstoppet på sådan en racervogn er jo lavet for at afbryde al strøm, og desværre adskiller det også generatoren fra batteriet. Idet sådan et nødstop bryder, så har generatoren intet andet sted at levere den ladeenergi den lige har kørt på batteriet, end....megasquirt boksen. Det viser sig at være lige grove nok løjer, sandsynligvist forstærket af at der sidder en for stor sikring foran MS.
Generatoren forsøger at opretholde strømmen, og da batteriet ikke længere vil aftage(afbrudt), så øger generatoren spændingen voldsomt, indtil MS´s strømforsyningsdel begynder at kvæle overspændingen. Da sikringen er en del for stor, så stryger der en bane i MS boksen, plus første forhindring i strømforsyningen. Lesson learnt. Trods væsentligt overdimensionerede komponter, så kan MS ikke tumle en for stor sikring.
Løsningen er i første omgang at bytte lidt rundt på ledningerne, således at generatoren ikke længere bliver udsat for dette massive load dump. Så kan MS igen tåle mosten.
Bilen køres på ring djursland, og trods en invitation fra racetec, er jeg desværre nødsaget til at blive hjemme. Ærgeligt, men jeg kan kun være eet sted af gangen. Erik fik 10minutters lynkursus i justering, og hans faste mekaniker har læst lidt på lektien hjemmefra, så de ved hvordan de skal justere på tændings- og sprøjttabellen. Efter en telefonopring til mig lørdag synes de ikke rigtigt det giver en ændring, og jeg guider dem igennem en justering, og det viser sig de har overset en detalje. Med den detalje løst SÅ kan de endeligt justere, og finder omkring 4 sekunder den eftermiddag, alene på sprøjtet.
Jyllandsringen. Erik har været så flink at smide et par pitbilletter til mig, som jeg selvf. benytter. Under første træning er det tydeligt at høre at bilen overhovedet ikke trækker over 4500-5000rpm. Et blik på tændingskurven afslører ret hurtigt hvorfor den ikke trækker, da hele tabellen stadig er default, med max omkring de 23grader. Det er selvf. SLET ikke nok til den lille V6er, så et lille forsøg gøres: Vinklen hæves til ca 30 grader, så vil vi lige se hvad den siger til det. Beløningen er der omgående. Straks er der hentet op imod 2 sekunder/omgang, og han kaldes ind midt i 2.træning, og tændingen får endnu et nyk opefter, og allerede den følgende omgang er der igen en tidsmæssig gevinst.
Så er det tid til race for alvor, og Erik laver en kanonstart. Bilen kører helt klart voldsomt bedre end før. Hvor den med default map ikke kunne være med blandt de 25 første på tidtagningen, så kører Erik nu ret nemt fra bl.a. en Vectra 2,5V6, der angiveligt skulle være ret modificeret, og yde +200hk(det er rygter,aner ikke om det passer).
2.løb om søndagen overværede jeg ikke, men måske nogen så hvordan det gik for Mx3eren?
Bottomline,lesson learnt, det gør vi ikke næste gang, osv osv:
MS skal maxsimalt have en 2A forsikring hvis der er monteret en killswitch i bilen. trods den aktuelle MS er kraftigere end den orignale, så tåler den altså ikke en stor sikring, kombineret med et loaddump fra generatoren. Det lykkedes mig altså med andre ord endeligt at afbrænde en MS(der dog kunne laves for 8.75dkr;-))
Beslaget til krumptapssensoren skal være _kraftigt_ ellers kommer der resonans i beslaget, og så varierer afstanden til triggerskiven. Triggerskiven _skal_ centrere rimeligt godt.
Rimeligt godt er væsentligt bedre end 1mm. Jeg ændrede den de havde lavet, så den kom til at løbe sammen med den orignale remskive, og nu løber den bedre end 15/100mm. Omdrejningssignalet er herved fuldstændigt klippestabilt.
Default map er godt, men er som default lavet så man ikke kommer galt afsted med det. Det er også nemt at "overgå", hvilket blot 4 justeringer, og en samlet belønning i omegnen af 8sekunder/omgang vidner om.
Mere justering er påkrævet. Teamet lærer enormt hurtigt, og bliver ret hurtigt mere "dus" med Megatune, og endnu bedre tider er i vente. Helt godt gået at bilen faktisk er konkurrencedygtig ifht relevante konkurrenter efter stort set ingen justering.
Nå, den korte historie blev så knapt så kort som jeg have intentioner om

men det må i lige leve med.
Lidt billeder af bilen kan findes på racetec´s hjemmeside.Historien er dog ikke helt uptodate, men nok til at i andre MS kørere i det ganske land kan heppe på den rigtige bil, når i ser den på banerne rundt omkring.
Signing off.....
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!