Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 19:46

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 maj 2005, 21:02 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
Selvom der sikkert står masser om det i gamle indlæg har jeg alligevel et par spørgsmål.

HenrikGM: Den kasse du lavede til Anders Møllers Uno Turbo var sgu flot. Hvad koster et samlet kit i alukasse af den nyeste version med ledningsnet, mapsensor og diverse følere? Det skal både styre tænding og indsprøjtning.

Alle: Der er jo noget med at man bruger bilens originale følere, men vil det så sige at man kun skal købe en mapsensor og en lufttemperatursensor udover sættet? Bilen er en Uno Turbo Mk.2

Mht. til tændingen som er ret forældet på sådan en motor, hvad skal man så have fat i? Der er strømfordeler på nu, men det gider jeg ikke mere. Jeg vil have 2 eller 4 tændspoler på. Hvilken bil ville være mest oplagt at plukke det fra, eller skal man hellere anskaffe sig noget nyt?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 maj 2005, 23:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jimmy Elkjær skrev:
Selvom der sikkert står masser om det i gamle indlæg har jeg alligevel et par spørgsmål.

HenrikGM: Den kasse du lavede til Anders Møllers Uno Turbo var sgu flot. Hvad koster et samlet kit i alukasse af den nyeste version med ledningsnet, mapsensor og diverse følere? Det skal både styre tænding og indsprøjtning.

Alle: Der er jo noget med at man bruger bilens originale følere, men vil det så sige at man kun skal købe en mapsensor og en lufttemperatursensor udover sættet? Bilen er en Uno Turbo Mk.2

Mht. til tændingen som er ret forældet på sådan en motor, hvad skal man så have fat i? Der er strømfordeler på nu, men det gider jeg ikke mere. Jeg vil have 2 eller 4 tændspoler på. Hvilken bil ville være mest oplagt at plukke det fra, eller skal man hellere anskaffe sig noget nyt?


Du har post.

Mapsensoren er indbygget i MS.

Argumenter som "gider ikke" holder ikke her. Enten skifter du din fordeler ud fordi du synes WastedSpark, eller coil-on-plug ser spændende ud og du vil have det for udfordringens skyld, eller fordi din fordeler er udgået af produktion og iøvrigt slidt op.

Der stilles _betydeligt_ større krav til montøren når der er tale om wastedspark løsninger, og helt galt går det med coil-on-plug.

Derimod er alm fordeler så tilpas simpelt at folk ikke knækker halsen totalt i første hug.

Så; lad mig lige høre et godt argument for at skifte fordeleren ud? :wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 maj 2005, 18:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Fordeleren skal trækkes rundt - Det tager HK. Op mod 10%...

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 maj 2005, 20:12 
der har vi det endelige bevis... ikke stave ikke regne!


Top
  
 
Indlæg: 26 maj 2005, 21:43 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
HenrikGM skrev:
Så; lad mig lige høre et godt argument for at skifte fordeleren ud? :wink:


Tændingen kan ikke justeres på en Uno Turbo. Alle jeg kender der har fået justeret tændingen v.h.a. f.eks. en piggyback har fået +15 hk og +30-40 nm eller mere kun ved at få justeret tændingen. Jeg mener at tændingen er et ligeså vigtigt punkt som indsprøjtningen hvis det hele skal spille....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 maj 2005, 21:45 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
Havneren skrev:
Fordeleren skal trækkes rundt - Det tager HK. Op mod 10%...


10% tror jeg nu ikke der går tabt, men man kan jo også få en meget mere præcis tænding når man ikke bruger strømfordeler.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 maj 2005, 22:39 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Undersøg nu liiige MS først - med MegaSquirt'n'Spark har du fordeleren, men kan justere tændingen som det passer dig.
Laver du triggerhjul ala HenrikGM's anbefalinger (som bl.a. Morten VJ og jeg har afarter af) så har du al den præcision du kan ønske dig - men bruger da stadig strømfordeleren.

Wasted spark er en fidus hvis man ikke KAN sætte en strømfordeler på - eller hvis man skal tage sindssygt mange RPM hvor en enkelt spole ikke kan få hviletid nok.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 maj 2005, 23:20 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jimmy Elkjær skrev:
HenrikGM skrev:
Så; lad mig lige høre et godt argument for at skifte fordeleren ud? :wink:


Tændingen kan ikke justeres på en Uno Turbo. Alle jeg kender der har fået justeret tændingen v.h.a. f.eks. en piggyback har fået +15 hk og +30-40 nm eller mere kun ved at få justeret tændingen. Jeg mener at tændingen er et ligeså vigtigt punkt som indsprøjtningen hvis det hele skal spille....


Hvem snakker om at tændingen ikke er vigtig?

Med MS så kan du feks gøre således:

Behold din eksisterende fordeler.
Afbryd alle ledninger, sånær som hsp kablerne.
Monter krumptapshjul+sensor.
Trig feks 60grader før top, og slip i top.
Trig dit tændingsmodul via Ms´s Fidle udgang.

Vupti, så har du 100% kontrol over hvilken vinkelt du vil tænde, og fordeleren gør nu det den er bedst til: Fordele HSP til de enkelte tændrør. Selve gnisttimingen har fordeleren således INTET med at gøre længere.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 maj 2005, 10:48 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 75
Geografisk sted: Nordjylland
Wildert skrev:
Wasted spark er en fidus hvis man ikke KAN sætte en strømfordeler på - eller hvis man skal tage sindssygt mange RPM hvor en enkelt spole ikke kan få hviletid nok.


Og hvad er sinsygt mange RPM så :?: ved 6000RPM vil en tændspole på en 4 cylinderet motor skulle gi' en gnist for hver 5ms, ik? og det er da ikke volsom god tid, hvis spolen har 4½-5ms "dwell" (opladning).. og hvad så hvis der er 6 eller 8 "ben" der skal fodres med gnister, så kan der da ikke blive ved med at være tid nok til at oplade spolen ordenligt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 maj 2005, 12:52 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Spoler med feks 0,7ohm primær kan ofte lades på under 2mS......

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team