Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
MS spørgsmål http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=12717 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Cos4x4 [ 25 maj 2005, 21:02 ] |
Titel: | MS spørgsmål |
Selvom der sikkert står masser om det i gamle indlæg har jeg alligevel et par spørgsmål. HenrikGM: Den kasse du lavede til Anders Møllers Uno Turbo var sgu flot. Hvad koster et samlet kit i alukasse af den nyeste version med ledningsnet, mapsensor og diverse følere? Det skal både styre tænding og indsprøjtning. Alle: Der er jo noget med at man bruger bilens originale følere, men vil det så sige at man kun skal købe en mapsensor og en lufttemperatursensor udover sættet? Bilen er en Uno Turbo Mk.2 Mht. til tændingen som er ret forældet på sådan en motor, hvad skal man så have fat i? Der er strømfordeler på nu, men det gider jeg ikke mere. Jeg vil have 2 eller 4 tændspoler på. Hvilken bil ville være mest oplagt at plukke det fra, eller skal man hellere anskaffe sig noget nyt? |
Forfatter: | HenrikGM [ 25 maj 2005, 23:34 ] |
Titel: | Re: MS spørgsmål |
Jimmy Elkjær skrev: Selvom der sikkert står masser om det i gamle indlæg har jeg alligevel et par spørgsmål.
HenrikGM: Den kasse du lavede til Anders Møllers Uno Turbo var sgu flot. Hvad koster et samlet kit i alukasse af den nyeste version med ledningsnet, mapsensor og diverse følere? Det skal både styre tænding og indsprøjtning. Alle: Der er jo noget med at man bruger bilens originale følere, men vil det så sige at man kun skal købe en mapsensor og en lufttemperatursensor udover sættet? Bilen er en Uno Turbo Mk.2 Mht. til tændingen som er ret forældet på sådan en motor, hvad skal man så have fat i? Der er strømfordeler på nu, men det gider jeg ikke mere. Jeg vil have 2 eller 4 tændspoler på. Hvilken bil ville være mest oplagt at plukke det fra, eller skal man hellere anskaffe sig noget nyt? Du har post. Mapsensoren er indbygget i MS. Argumenter som "gider ikke" holder ikke her. Enten skifter du din fordeler ud fordi du synes WastedSpark, eller coil-on-plug ser spændende ud og du vil have det for udfordringens skyld, eller fordi din fordeler er udgået af produktion og iøvrigt slidt op. Der stilles _betydeligt_ større krav til montøren når der er tale om wastedspark løsninger, og helt galt går det med coil-on-plug. Derimod er alm fordeler så tilpas simpelt at folk ikke knækker halsen totalt i første hug. Så; lad mig lige høre et godt argument for at skifte fordeleren ud? ![]() |
Forfatter: | Havneren [ 26 maj 2005, 18:40 ] |
Titel: | |
Fordeleren skal trækkes rundt - Det tager HK. Op mod 10%... |
Forfatter: | Gæst [ 26 maj 2005, 20:12 ] |
Titel: | |
der har vi det endelige bevis... ikke stave ikke regne! |
Forfatter: | Cos4x4 [ 26 maj 2005, 21:43 ] |
Titel: | Re: MS spørgsmål |
HenrikGM skrev: Så; lad mig lige høre et godt argument for at skifte fordeleren ud?
![]() Tændingen kan ikke justeres på en Uno Turbo. Alle jeg kender der har fået justeret tændingen v.h.a. f.eks. en piggyback har fået +15 hk og +30-40 nm eller mere kun ved at få justeret tændingen. Jeg mener at tændingen er et ligeså vigtigt punkt som indsprøjtningen hvis det hele skal spille.... |
Forfatter: | Cos4x4 [ 26 maj 2005, 21:45 ] |
Titel: | |
Havneren skrev: Fordeleren skal trækkes rundt - Det tager HK. Op mod 10%...
10% tror jeg nu ikke der går tabt, men man kan jo også få en meget mere præcis tænding når man ikke bruger strømfordeler. |
Forfatter: | Wildert [ 26 maj 2005, 22:39 ] |
Titel: | |
Undersøg nu liiige MS først - med MegaSquirt'n'Spark har du fordeleren, men kan justere tændingen som det passer dig. Laver du triggerhjul ala HenrikGM's anbefalinger (som bl.a. Morten VJ og jeg har afarter af) så har du al den præcision du kan ønske dig - men bruger da stadig strømfordeleren. Wasted spark er en fidus hvis man ikke KAN sætte en strømfordeler på - eller hvis man skal tage sindssygt mange RPM hvor en enkelt spole ikke kan få hviletid nok. |
Forfatter: | HenrikGM [ 26 maj 2005, 23:20 ] |
Titel: | Re: MS spørgsmål |
Jimmy Elkjær skrev: HenrikGM skrev: Så; lad mig lige høre et godt argument for at skifte fordeleren ud? ![]() Tændingen kan ikke justeres på en Uno Turbo. Alle jeg kender der har fået justeret tændingen v.h.a. f.eks. en piggyback har fået +15 hk og +30-40 nm eller mere kun ved at få justeret tændingen. Jeg mener at tændingen er et ligeså vigtigt punkt som indsprøjtningen hvis det hele skal spille.... Hvem snakker om at tændingen ikke er vigtig? Med MS så kan du feks gøre således: Behold din eksisterende fordeler. Afbryd alle ledninger, sånær som hsp kablerne. Monter krumptapshjul+sensor. Trig feks 60grader før top, og slip i top. Trig dit tændingsmodul via Ms´s Fidle udgang. Vupti, så har du 100% kontrol over hvilken vinkelt du vil tænde, og fordeleren gør nu det den er bedst til: Fordele HSP til de enkelte tændrør. Selve gnisttimingen har fordeleren således INTET med at gøre længere. |
Forfatter: | KKH [ 27 maj 2005, 10:48 ] |
Titel: | |
Wildert skrev: Wasted spark er en fidus hvis man ikke KAN sætte en strømfordeler på - eller hvis man skal tage sindssygt mange RPM hvor en enkelt spole ikke kan få hviletid nok.
Og hvad er sinsygt mange RPM så ![]() |
Forfatter: | HenrikGM [ 27 maj 2005, 12:52 ] |
Titel: | |
Spoler med feks 0,7ohm primær kan ofte lades på under 2mS...... |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |