Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Mitsu colt 1,8, nu med MS og alphaN.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=12763
Side 1 af 1

Forfatter:  HenrikGM [ 30 maj 2005, 12:01 ]
Titel:  Mitsu colt 1,8, nu med MS og alphaN.

Een gammel bekendt har vist sig at være DHB deltager, og har en mitsu colt med nogle voldsomt hidsige knaster.

Bilen har tidligere kørt med smt6, justerbart bensintryk og oem styring, hvilket virkede fremragende til fuldhane, men ikke ret mange andre steder.

Bilen leverede 187hk v. 7500rpm som den var.

Gik under 7km/l v. alm kørsel, og havde konstant tændingsbanken mellem 3 og 5krpm. Ikke voldsomt, men tydeligt hørbart.

Tomgang stort set ikke-eksisterende.

Ikke så brugbart til hverdag som han gerne ville.

Stort set std motor, knaster er ændret, større gasspjæld, og topstykket afrettet. Ikke nogen egentlig portning eller bearbejdning.
Forsøgte at overtale ham til en løsning fra krumptapen, men uden held. Der trigges nu fra "fordeleren" via et 2x4-1 tandhjul der blev lavet til formålet, og bilen kører med det originale tændingsmodul, og de originale dobbeltspoler.

Jeg hjalp knægten med at justere det ind, da han aldrigt havde rodet med prog.sprøjt før.

Først gjorde jeg som altid, Speed-density.

Bare glem det, MAP signalet er over 80kpa i tomgang, kold som varm, og den mindste berøring af gassen tvinger mappen på mere end 96kpa.

Ergo; Speed-density er ubrugeligt.

Ny strategi: Alpha-N.

Var noget urolig for hvordan det ville blive i en gadebil, men resultatet er ganske godt. Alpha-N er dog betydeligt vanskeligere at justere ind, og slet ikke intuitivt som MAP baseret. Tungen lige i munden, WB i forrøret, og eet punkt af gangen, så gik det rimeligt nemt at få blandingen i den rigtige boldgade. Tænding blev avanceret til der var antydning af tændingsbanken, og så bakket 1-2 grader tilbage.

Problemer:
Det viser sig at selv et meget tyndvægget triggerhjul vejer for meget til at kunne blive siddende på knastakslen. Når motoren går i begrænseren slår den triggerhjulet løst.
Det originale hjul er i presset plade, og meget tynd, hvor det nye er drejet, og vejer altså rigeligt til formålet.

Du er det limet og forsynet med 12.9 unbrako, så mon ikke det snart kan finde ud af at blive på sin plads!

Ellers kører bilen ok, den er noget tam under 4000, og bliver vild v. 6000rpm. Begrænser sat til 9000.

Ham vil ha den på ruller i nærmeste fremtid, så er der interesant at sammenligne før og efter. Især bundtrækket og kørbarheden er blevet markant bedre. Topeffekten er svær at afgøre.

Forfatter:  K-FINN [ 17 jun 2005, 18:21 ]
Titel: 

Det så og lød som om der var hk hjemme.Syntes den gik godt.
Måske lidt høj tomgang,ellers syntes jeg den lød sund.
Hehe der er ved at være mange MS ude og køre.
Det er jo også fint motorstyring.Meget nemt at forstå,ikke lige som det Wolf 3d der bare er en masse værdier imellem 0 og 255 man skal taste ind,og slå op i manual for at se hvad de betyder.
MVH Finn

Forfatter:  HenrikGM [ 18 jun 2005, 14:03 ]
Titel: 

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Det så og lød som om der var hk hjemme.Syntes den gik godt.
Måske lidt høj tomgang,ellers syntes jeg den lød sund.
Hehe der er ved at være mange MS ude og køre.
Det er jo også fint motorstyring.Meget nemt at forstå,ikke lige som det Wolf 3d der bare er en masse værdier imellem 0 og 255 man skal taste ind,og slå op i manual for at se hvad de betyder.
MVH Finn


Ja, ydelsen er hjemme, men kombinationen af "ikke så gode" gadedæk og en lidt overivrig speederfod gjorde faktisk at han kørte langsommere og langsommere som dagen gik. Svært når det er første gang på en strip, og adrenalinet pumper.

Jo, den lyder skam sund nok, men der skal snoninger til før det hele begynder at spille sammen.

Begrænseren blev i løbet af dagen sat op til 9000rpm, og han flat-shiftede hvergang. Torsdagen før fik han bygget en bananmanifold fra en opelGSI på motoren, og den blev justeret ind igen. Denne ombygning øgede flowet igennem motoren med ca. 10% omkring 4000-6500 rpm(VE tabellen skulle hæves en del for at motoren kunne holde AFR i dette område=>flowet har været højere).

Vil tro nogle timers fintrim på felt vil kunne trække effekten op over de 200hk, hvilket ikke er helt dårligt på en 1,8l sugemotor der er _helt_ standard pånær knastakslerne,gasspjældet og MS.

Har lige snakket med manden i går. Nu vil han have de to andre maps i brug(VE2/Spark2) da han er ved at montere et ret stort gaskit oveni det hele, og jeg ved han har en undermotor stående som der vist skal tryk på.

Det går præcist som med alle andre: Der opstår en vis afhængighed. Lidt som når en narkoman _skal_ bruge det næste fix.
små 200hk i en lille skøjte er nok til store smil på læben i nogle dage, så går jagten straks ind på 50 mere, og det får nok ikke en ende før gearkassen går i splinter.

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/