Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 04:38

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: itb tuning
Indlæg: 18 jun 2005, 00:37 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 okt 2003, 19:23
Indlæg: 109
Geografisk sted: lyngby
Har tunet min motor ind i tomgang, hvilket ikke er noget problem, der går den fint.

men lige så snart jeg prøver at give gas, er det som om den mister pusten.... staller, og dør nogle gange.. og detter er uden belastning på. altså uden den er sat i gear.

er det virkeligt meningen at en bil med spjælhuse skal være så svær at tune ind..... den er meget "over" følsom for små ændringer i spjælhus. har ikke aktiveret accelerations enrichmens, men stadigvæk..

nogle forslag.

det er en toyota 4age med spjælhuse, og wolf3d v4.

/t


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2005, 12:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Størrelsen på spjældhusene er meget afgørende, lige som dyseplacering.
Worst case store spjæld, og dyserne placeret i spjældhusene.
Virker rimeligt i tomgang, med næsten lukkede spjæld, lufthastigheden er høj omkring dysen.
ved mere åbent gasspjæld, så falder hastigheden, og benzinen sætter sig på manifolden.
Konklusionen må blive mere benzin, og håbe på at noget finder forbrændings kammeret i et brændbart forhold.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2005, 13:49 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Størrelsen på spjældhusene er meget afgørende, lige som dyseplacering.
Worst case store spjæld, og dyserne placeret i spjældhusene.
Virker rimeligt i tomgang, med næsten lukkede spjæld, lufthastigheden er høj omkring dysen.
ved mere åbent gasspjæld, så falder hastigheden, og benzinen sætter sig på manifolden.
Konklusionen må blive mere benzin, og håbe på at noget finder forbrændings kammeret i et brændbart forhold.

MVH

Morten


Arh, er det nu også rigtigt?? Falder hastigheden mon så meget at bensinen "sætter sig" v. store åbninger???
Morten, Det holder vist ikke helt.

Bluemin; Du har jo support fra sælger så mon ikke han kan hjælpe dig?
Den motortype er normalt ikke svær at få til at køre pænt på alpha-N, så der er noget andet galt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2005, 23:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Og hvorfor holder den ikke ?
Som jeg ser det , i tomgang ved næstent lukket spjæld, så skabes der noget turbolens bag spjældene, hvilket bevirker at benzinen bliver blandet bedre i luftstrømmen.
ved et for stort spjæld så mister man både turbolens, og hastighed over dysen, og dermed blandings evnen. når man åbner spjældet.
Her til kommer at et alt for stort spjæld er meget svært at dosere ved lave omdrejninger, med følgende problemer med kørbarheden.
Og det er grundet??? (Lufthastigheden over dysen)

Ellers kig lidt på denne producent af spjældhuse hjemmeside.
http://www.jenvey.co.uk/
Og kig lidt på venturi størrelser til karburatore.
I bund og grund er spjældhuse med en dyse kun en avanceret karburator, og intet andet, de samme regler gælder, men man kan nemmere justere sig ud af problemerne med et sprøjt.

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2005, 16:00 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sydsjælland
MortenVJ: Det din paastand gaar lidt paa det er at hvis dyssen sidder for taet paa topstykket og dermed ventilen, saa vil blandingen mellem luft og benzin ikke komme til at foregaa optimalt?

Det kunnejeg da meget godt taenke mig at hoere for og imod, da jeg til min installation havde taenkt mig at saette dysserne forholdsvis taet paa topstykket. Men det koerer f.eks. Ronnie ogsaa med paa sin Manta A(sverige) men den er selvfoelgelig ogsaa trykladet, vil det have nogen forskel?

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2005, 18:20 
Faktisk er det lige omvendt. Hvis dysen sidder langt væk, fra ventilerne så kan det give problemer.
Hvis de sidder som de er konstrueret til så minimere man problemet.
DVS, rettet mod ventilen.

MVH

Morten


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2005, 19:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sydsjælland
Okay mange tak for hjælpen. Så var jeg ikke helt galt på den med hensyn til placeringen af dysserne.

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team