Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
Kan MS styre 4stk spjældhuse? http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=12938 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Mark306 [ 19 jun 2005, 16:18 ] |
Titel: | Kan MS styre 4stk spjældhuse? |
Kan MS styre 4stk spjældhuse? Mvh Mark |
Forfatter: | K-FINN [ 19 jun 2005, 17:19 ] |
Titel: | |
Ja, toyota 4age 20v med spjældhuse kører fint med MS. MVH Finn MVH Finn |
Forfatter: | HenrikGM [ 19 jun 2005, 22:14 ] |
Titel: | Re: Kan MS styre 4stk spjældhuse? |
Mark306 skrev: Kan MS styre 4stk spjældhuse?
Mvh Mark MS kan vel strengt taget ikke styre spjældhusene....du er nok nød til at montere et kabel ![]() Du kommer så nok til at køre alpha-N styring på motoren efter monteringen af spjældhusene, og det kan MS klare for dig. Spjældhusene er du nu nok nød til selv at lukke op ![]() |
Forfatter: | K-FINN [ 19 jun 2005, 23:28 ] |
Titel: | |
Hehe ja det er nok ikke selv spjældet du styrer med MS. MVH Finn |
Forfatter: | K-FINN [ 19 jun 2005, 23:29 ] |
Titel: | |
alpha-n hvad er det egenligt.?? MVH Finn |
Forfatter: | jj [ 20 jun 2005, 00:26 ] |
Titel: | |
Er det ikke muligt at lave en tilpas stor rør/slange forbindelse mellem indsugningsrørene så man kan få vacuumsignal nok til at bruge fordelen ved map sensoren hvis knasten ikke er vildere end motoren laver rimeligt vacuum.. |
Forfatter: | Wildert [ 20 jun 2005, 11:23 ] |
Titel: | |
@Finn: Alpha-N betyder at motorstyringen bruger spjældvinklen (målt ved at aflæse gasspjældspotentiometeret) og motorens omdrejningstal til at afgøre hvor meget benzin der skal sprøjtes ind. "Normalt" bruger MS Speed-Density måling - det er vacuum (evt. overtryk hvis der er tale om trykladning) i manifolden, i forhold til motorens omdrejningstal. @jj: En fyr på MS listen mokkede med det på en VW Golf med motorcykelspjæld og en pænt heftig knast, samt et voldsomt højt kompressionsforhold. Mig bekendt fik han det faktisk til at virke ved at bruge dels et benzinfilter som "buffer" og en tråddyse fra et MIG svejseværk som en forsnævring. Det var - som jeg husker det - rimeligt stabilt. Han mokkede MEGET rundt med det, og endte vist med at have problemer med at få et fornuftigt blandingsforhold i tomgang - men umiddelbart har jeg svært ved at tro at det skulle have noget direkte med vacuumet at gøre. Det er vist nærmere det at knasten havde et gevaldigt overlap. Men det kan være noget nørkleri som jeg har hørt det - men er muligt. |
Forfatter: | K-FINN [ 20 jun 2005, 18:12 ] |
Titel: | |
Ok det er nok de vi andre kalder TPS. MVH Finn |
Forfatter: | Wildert [ 20 jun 2005, 18:47 ] |
Titel: | |
Finn Tolstrup Pedersen skrev: Ok det er nok de vi andre kalder TPS.
MVH Finn Så "misbruger" i udtrykket en smule (men så også kun en smule da ![]() ![]() TPS = Throttle Position Sensor - dvs. den sensor der ved hvad spjældvinklen er. Det er trods alt kun den ene faktor for hvor meget benz der skal gives. Alpha-N kommer af at spjældvinkel åbenbart kaldes alpha, og omdrejninger/RPM kaldes N. Speed-density som er vacuum/tryk vs. omdrejninger kommer ved at density betyder tætheden af den luft der går ind - det måles af MAP sensoren. Omdrejninger/RPM er her "omdøbt" til speed. Sådan er terminologien i hvert fald for MS - det giver ikke ret meget mening at kalde spjældvinkel for "en metode" - det gør spjældvinkel i forhold til rpm derimod - ergo: Alpha-N i den nørdede forkortelse ![]() |
Forfatter: | HenrikGM [ 21 jun 2005, 00:04 ] |
Titel: | |
Der er ikke meget nørd i alpha-N betegnelsen. Det er den eneste betegnelse for det styreprincip der er nogenlunde sigende. |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |